Tåler min gamle 240 102oktan bensin? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er sant at vekt har mye å si... Men.... Men... det kan være kjekt å ha reservehjul osv... Dessuten har matter rundt om kring i bilen to funksjoner som jeg setter pris på. Støy og varme isolering.... Det kan også være relativt dyrt å bytte til lettere deler... Karbon koster skjorta og litt til.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fyller også 95 blyfri med en liten flaske blyerstatning. Det gir økt dreiemoment men ikke økt oktan-tall. Det står på den lille flasken at den ikke skal brukes til motor med katalysator (noe jeg har), men jeg driter langt i om jeg ødlegger katalysatoren..vil ha power av bilen..ikke at den skal være miljøvennlig.
    Har du hatt den på EU-kontroll etter at du begynte med det? Er vel forholdsvis dyrt å kjøpe ny katalysator ved hver godkjenning. Du får den ikke gjennom hvis den er ødelagt.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Problemet er godkjenning, øker man hester må bremser også forsterkes.

Tror man kan øke effekten med ca 10% uten at man trenger godkjenning av arbeidet. Luftfilter/eksos kan også endres, men det er vel ikke sååå mye endring. Men lyden blir i allefall morsommere, og det kan hende du henter noen små prosenter.
    Volvo leverer vel papirer på at 240 er godkjent med 200Hk med vanlige bremser og 220HK med ventilerte skiver foran.

Frode

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men den klarer ikke så mye mer enn 170Km/t.
    Hvem har sagt deg dette? Det er ihvertfall ikke sant...

Volvo leverer vel papirer på at 240 er godkjent med 200Hk med vanlige bremser og 220HK med ventilerte skiver foran.
    Det høres riktig ut, men jeg trodde faktisk det var enda mer. Men man har ihvertfall lov til å trimme bilen innen bilens egne spesifikasjoner. Dvs. 200/220hk i dette tilfellet. Men man skal jo egentlig få godkjent bilen med nye papirer... en da koster jo forsikringen mere også :|

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den forrige EU kontrollen jeg var på sjekket dem ikke utslipp osv...og hvis dem begynner å mase finner jeg sikkert et verksted som "fikser" det mot en slump penger

Det med å senke vekten på bilen kan sikkert gi noen HK mer, men..det er et stort MEN her. Jeg føler bilen er mye bedre å kjøre når jeg har full tank og med to tre sekker jord i "trunk'en". Det er noe med balansen av bilen som blir bedre da. Dette kommer sikkert av at jeg blodsenka bilen og at den etter dette heller litt framover..så jeg må kompansere med å øke vekten bak.

Det andre problemet jeg har er at turtelleren ikke har fungert på over ett år..så jeg aner ikke hvor langt den har kjørt. Men jeg vil liksom ikek bruke penger på å kjøpe ny turteller liksom...er så unødvendig..skal jo aldri selge den.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    240 motoren er en grei motor, bra med moment (nesten 200Nm) men den klarer ikke så mye mer enn 170Km/t.
    Det er jo respektabelt nok..
    Toppfart bryr jeg meg ikke om. Jeg vil bare ha høyest mulig akslerasjon.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    240 motoren er en grei motor, bra med moment (nesten 200Nm) men den klarer ikke så mye mer enn 170Km/t.
    Det er jo respektabelt nok..
    Toppfart bryr jeg meg ikke om. Jeg vil bare ha høyest mulig akslerasjon.
    Skift bakaksel til en med lavere (? blander alltid høyere og lavere) utveksling. Det gir deg bedre aks, men du må gire som en j......

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Det andre problemet jeg har er at turtelleren ikke har fungert på over ett år..så jeg aner ikke hvor langt den har kjørt. Men jeg vil liksom ikek bruke penger på å kjøpe ny turteller liksom...er så unødvendig..skal jo aldri selge den.
    Hmm, hvordan greier du ut av en (fungerenge) turteller å lese hvor langt den har kjørt? :shock:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh hehe..mente trip eller kilometerteller....hodet var ikke helt på rett plass da jeg skrev det hehe

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bensin lages i hvertfall i 115 oktan. Det er som noen nevnte bankefasthet. Hvis jeg ikke husker helt feil så er nøkkeltallet for 98-oktan en kompressjon på 10,7:1 ved 1 bar. Men dersom fyllingsgraden er dårlig kan man kjøre med noe høyere kompresjon. Imidlertid er det når man øker kompressjonen til for eksempel 14:1 at man må opp i skikkelig heftig oktantall. Dette kan også brukes med høytrykksturbo og for eksempel 9:1 i komp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få hive meg inn her med resten av folket.. høyere oktan vil ikke gi bedre effekt.

Du kan samenligne dette med, siden vi er på et av forum, å innsistere på at det blir bedre lyd i anlegget ved å koble det opp på en 16 amps kurs i steden for en 10 amps kurs under forutsetningen at begge kursene gav like støyfri og ren strøm.

Poenget er at du bruker høyoktans bensin for å unngå tenningsbank eller "pinging". Dette er noe som oppstår når bensinen selvdetonerer enten pga. for høy kompresjon (bensin / luft blandingen detonerer i sylinderen før stempelet er der det skal være f.eks), for tynn blanding som igjen forårsaker for tidlig detonasjon (mer luft = mer poff), for høyt trykk (igjen, mer luft = mer poff). Resultatet er uansett en metallisk "ping" lyd som er veldig, veldig lite koselig. Høyere oktan på bensinen betyr at den er mindre "ustabil", den antenner ikke før du faktisk antenner den med gnisten fra pluggen..

skjønner? dette ble litt.. enkelt forklart men jeg har desverre ikke utdannelse inne petroliumsteknikk så jeg kan ikke forklare det bedre

edit: når vi først prater om dette.. får du tenningsbank kan du også forhindre dette ved å forsinke tenningen.. dette vil redusere effekten noe. tilsvarende kan du avansere tenningen din et par grader, du vil da kunne få litt mer effekt men med fare for detonasjon.. og da kan du jo forsøke med litt høyere oktan.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vannpistol
    Dette er noe som oppstår når bensinen selvdetonerer enten pga.
    Bensinen detonerer ikke.

Ellers er som regel resultatet av tenningsbank at man ender opp med hull i stempelet. Dersom man forsinker tenningen får man ikke mindre tenningsbank, men man unngår at tennpluggen er med på å fullføre forbrenningsprosessen for tidlig. Poenget er at med tenningsbank, for mager blanding eller for tidlig tenning (som regel kombinasjoner av disse) blir forbrenningstemperaturen svært høy og over et "langt tidsrom" med høyt trykk, noe som medfører at stemplene begynner å brenne. Kikker man på et slikt stempel kan man se at det er brennt hull og lkke mekanisk banket hull.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er fort gjort at motoren "raser" når man fikler litt med den.. Men det er vel en del av morroa

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye morsommere å fikle hvis det gir litt mer effekt da.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo det som her hele problemet, bensinen detonerer før planlagt detonasjon og du har kjedlige problemer.

stemplene kan som du sier brenne, du kan ta veiva, rådelager kan gå, rådene selv kan gå...

mye kjipt som kan skje i en motor om den ikke går helt som den skal.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Bensinen detonerer ikke.

Ellers er som regel resultatet av tenningsbank at man ender opp med hull i stempelet. Dersom man forsinker tenningen får man ikke mindre tenningsbank, men man unngår at tennpluggen er med på å fullføre forbrenningsprosessen for tidlig. Poenget er at med tenningsbank, for mager blanding eller for tidlig tenning (som regel kombinasjoner av disse) blir forbrenningstemperaturen svært høy og over et "langt tidsrom" med høyt trykk, noe som medfører at stemplene begynner å brenne. Kikker man på et slikt stempel kan man se at det er brennt hull og lkke mekanisk banket hull.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en bil fra '65, og jeg har en tenåring som snart skal kjøre opp. Synes jeg hører ham: Skal vi ta en en tur i MG-en, eller vil du se på frimerkene mine
    Jeg er så dum at jeg tror at en toseter MG/roadster er et bedre sjekketriks enn frimerker. Vel, vel, han om det..

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det seg slik at B230F motoren som står i din bil Runar er verdens enkleste motor å trimme, sammen med de fleste eldre Volvo motorer. Kikk innom på www.turboperformanceclub.com.. Der kan du få endel tips..

Fet bil Jane

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den MGen der er et kunstverk, ikke en trimmebøsse.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Den MGen der er et kunstverk, ikke en trimmebøsse.

Tja, den er originalt trimmet med de triksene som finnes: Kompresjonen er øket, kamakselen er byttet og innsuget er endret til 2xSU forgassere, pluss at det er doble ventilfjærer for å øke turtallsgrensen. I utgangspunket er det vel en Austin 1800 motor som er grunnlaget, med disse modifiasjonene er effekten øket med ca 30Hk.
    Volvo gjorde vel det samme med 123GT - men nå er jeg på litt tynn is...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jane.. Planslipte du toppen eller byttet stempler for å få høyere komp.?

Stempler er ikke akkuratt gratis :?

Mvh

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •