Øking av strømnettleie, hvor dumme er nordmenn???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Øking av strømnettleie, hvor dumme er nordmenn???

Fikk brev fra min strømnett eier Fortum. Fikk ett lignende brev tidligere i år også.

Her skriver de at Statnett skal forsterke strømnettet og bla bla bla.
    Så står det at invisteringene skal sikre strømforsyingen (helt ok), og legge rette for overføring av store mengder fornybar energi.

Da spør jeg, hvor dumme er vi nordmenn som godttar dette?

Jeg har vært kunde hos Fortum nå i snart 5 år. Byttet så fort jeg kunne til en annen strøm levrandør pga pris, men må slite med dem fordi de eier nettet. På de 5 årene, så har vel strømmen til sammen vært borte i totalt 20 minutter etter ett lynnedslag. Hvorfor skal da strømnette bli sikrere for min del?

Siden nettleien er fast, så settes denne alltid opp når de tjener mindre. Men å si til oss forbrukere at de skal tilrettelegge for bruk av fornybar energi, og bruker dette som en begrunnelse for at det blir dyrere er jo helt latterlig.

For det er vel 95% av strømmen som brukes i Norge er fornybar, altså vannkraft, og slik har det vært i veldig mange år nå. Hvorfor skal vi godta å bli lurt på denne måten?

Politikerene har jo gitt oss konkurranse på strømmarkedet, og det eneste det har gjort er at enkelte blir rike på å selge strøm, mens vi forbrukerene må betale 2 steder, både for strømmen, og for å få strømmen. Forbruker programmene skriker jo hele tiden på at vi må bytte til billigste for å få billigst strøm. Men selve strømmen er jo ikke dyr. Det er jo nettleien som er dyr. Siden dette er melkekua til de store strømnett eierene, de har dyr strømpris for folk som ikke er gidder å bytte, og når folk bytter, så setter de bare opp nettleien, for å fortsatt ha samme vekst i inntekts grunnlaget.

Dette er faktisk eneste grunn til at jeg ikke stemte FRP, fordi de vil selge unna alt annet statseide selskap også, da blir alt enda dyrere for forbrukeren. Statligeierskap er ingen dårlig ide, så lenge de drives effekttivt.

Hva syntes dere?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp - å slippe strømmarkedet fritt - det var ikke noe bra for oss forbrukere.

Her ble det skapt et helt nytt marked - med tusenvis av dresskledde strømmeglere med høy lønn som resultat, akkurat det vi trengte!!

:-D

Nettselskapene er mye styrt av NVE som bestemmer hvordan nyinvesteringer og vedlikhold fungerer.

Samtidig har eieren - staten i de fleste tilfeller som regel vedtatt en årlig avkastning på rundt 10% for nettselskapene (samme hvordan de egentlig går - har de ikke dette overskuddet så må de låne). Så betaler du 10k i nettleie - så skal staten uten videre ha 1k - i tilleg til alle de andre avgiftene.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Økt nettleie kommer nå over hele landet, det er Statnett som krever denne fra hvert enkelt E-verk som fører regningen videre til forbrukerne.

Og hvorfor skal folk i Oslo betale minst til sentralnettet? Det produseres knapt strøm på østlandet. Jeg bor i nærheten av en kraftstasjon og "strømmen min" har aldri vært på sentralnettet, men jeg betaler mer til Statnett.

I firmaet jeg jobber har vi i 2009 hatt lavest snittpris pr kWh i forhold til leverandørene på referanselisten (over 2 øre under Norges Energi) for strøm. Likevel viser fjorårets regnskap at vi tjente ca. 20 mill på kraftsalg og 6 mill på nettleie. Så det er strømmen som er dyr, ikke nettleia!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Det produseres knapt strøm på østlandet.
    Har ikke eksakte tall - men vi er langt på vei selvforsynte her i Vestfold-Telemark......

Husk at det renner like mye vann i elver fra fjellet denne veien også.....

Det er faktisk en haug med kraftverk rundt her :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvorfor skal folk i Oslo betale minst til sentralnettet? Det produseres knapt strøm på østlandet. Jeg bor i nærheten av en kraftstasjon og "strømmen min" har aldri vært på sentralnettet, men jeg betaler mer til Statnett.
    Det er nok det samme som at bensinen er så å si like billig over hele landet, selv om det koster mer å få den fraktet langt ut på landet enn til byene som har bensindepoer i nærheten. Frakten til utkantstrøkene er subsidiert for å holde det så likt som mulig.

Greit at nettleien kanskje er billig, men irriterene å måtte betale for strømmen 2 ganger. Det hadde holdt med en regning. Jeg kan også få dette men da blir strømmen dyrere, fordi Fortum og de andre netteierene er mye dyrere på selve strømmen.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Har ikke eksakte tall - men vi er langt på vei selvforsynte her i Vestfold-Telemark......

Husk at det renner like mye vann i elver fra fjellet denne veien også.....

Det er faktisk en haug med kraftverk rundt her :-D
    Joda, men vi har nesten 1/4 av befolkningen i Oslo/Bærum. 1/4 av strømmen produseres ikke i umiddelbar nærhet for å si det sånn

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det er nok det samme som at bensinen er så å si like billig over hele landet, selv om det koster mer å få den fraktet langt ut på landet enn til byene som har bensindepoer i nærheten. Frakten til utkantstrøkene er subsidiert for å holde det så likt som mulig.
    Er ikke dette borte?

Bruker å være ca. 1 krone forskjell fra her (Trondheim) og hjemme som er 10 mil unna. Når jeg har vært sørover har det brukt å ligge 50 øre lavere igjen fra Elverum og sørover.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo jobbet +10 år i et nettselskap - etter omorganisering/sammenslåinger etter markedet ble sluppet fritt så har antallet montører/ingeniører blitt halvert - mens administrasjon/økonomi blitt mangedoblet.

Men slik er det jo overalt etter det jeg har forstått - Posten, NSB osv...

Samtidig er det fritt for nettselskapene å by på nettjobber over hele Norge - så vi her nede har fått en stor vedlikeholdskontrakt på installasjoner i Oslo-området - mens deler av vår eget nett blir vedlikeholdt av et selskap fra Østfold. Det Oslo baserte selskapet har visst en stor kontrakt i Agderfylkene tror jeg.

:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dette er en tråd for å komme med litt frustrasjon så finnes det mere....

Mitt flotte selskap gikk like godt og investerte i et par minst sagt risikable prosjekter - og har per i dag vel sløset bort nesten 500 mill.

Strømfiasko for Skagerak | www.ta.no

Jeg vet at flere kompente kolleger advarte sterkt mot denne investeringen i flere omganger på møter. De samme kollegene ble etterhvert uønsket på disse "halvreligiøse" møtene og ble beskrevet som "negative".

Idiotene ansvarlige for dette (selvfølgelig blåruss civiløkonomer uten noen som helst praktisk erfaring om strøm og teknikk) har kun blitt flyttet på uten videre straff... :evil:

500 millioner kroner er en del penger....

Kanskje det hadde vært en ide at nettselskapene kun gjør det de skal - bygge ut og vedlikeholde nettet?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et ekstra problem med energiloven er jo tradingen. Ren spekulasjon i kjøp og salg. Kjøper et produkt som egentlig ikke eksisterer når prisen er lav og selger det igjen senere når prisen er høyere. Det sier seg jo selv at regninga ender hos forbruker.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et ekstra problem med energiloven er jo tradingen. Ren spekulasjon i kjøp og salg. Kjøper et produkt som egentlig ikke eksisterer når prisen er lav og selger det igjen senere når prisen er høyere. Det sier seg jo selv at regninga ender hos forbruker.
    Jepp, eller som disse nordlandskommune gjorde - låne på sine fremtidige strøminntekter fra kraftverkene og spille på de mest risikable ordningene som finnes på børsen?

Eller som nabokommunen gjorde her.... rådmannen sa at denne kommunens oppgave ikke var å drive el-verk - så de solgte sitt til Statkraft og brukte pengene til å investere på børsen i aksjer, nemligen til stor del data-aksjer.

Et par kommuner lenger sør - sa nei til å selge sine el-verk og har hatt overskudd hvert år siden, med nye badehaller osv som resultat.

Moro er det:-D

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i dag har strømprisen vært oppe i 12 kroner pr kWh i midt- og nord-Norge.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    – Det skal være billigere nettleie i områder der det produseres mye energi, siden dette belaster sentralnettet mindre. Dermed får kunder hos nettselskaper i sentrale strøk, for eksempel Hafslund, høyere nettleie enn de som bor i nærheten av et kraftverk, sier Meldal.
    Jeg bor 5 km unna et kraftverk med en generatoreffekt på 130MW, kommunen jeg bor i bruker ca. 5MW på en vinterdag med 20 minusgrader. I tilegg er vi omtrent selvforsynt med bare småkraftverk i kommunen.

Statnett øker likevel nettleia her også, sjokkerende...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •