Mister retten til arv ved skifte av etternavn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mister retten til arv ved skifte av etternavn?

Hei folkens!

Håper at det er noen her inne (fks: advokater) som hjelpe meg med dette spørsmålet her.

Har 2 brødre som påstår at jeg har mistet retten på fars arv og mors arv, siden jeg har skiftet etternavn (mine foreldre er skilt).

Det er jo slik typisk ting at det er snakk om penger (som det pleier å være i arv oppgjør), men det som er veldig groteskt er at ingen av foreldrene mine er død enda, men de 2 (idiotene) sitter og planlegger hvem som skal få hva av tingene som blir igjen etter min mor. Og at min eldste bror vil arve alt etter min far pga jeg har skiftet etternavn ( han klare også påstå at vår halvsøster vil ikke arve noen ting etter vår far).

Erlitt rotete og dumt forklart, men håper virklig at det er noen her inne som kan hjelpe meg og min mor som tar dette veldig tungt.

Hilsen Michael

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen advokat, men tror du kan ta det med ro i denne saken. Navnet spiller ingen rolle, det er slektskap som teller. For sikkerhets skyld kan du stille spørsmålet gratis til en advokat på denne siden Arverett

Et lite PS. Hvis det er slik at ditt navnebytte gjør at du mister arven ville jeg gitt **** i den og snarest byttet navn en gang til. Olav Thon Jr. ville være et godt alternativ. Da snakker vi seriøs arv! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med en kompis som sa det så fint:

Hvis man mister arve retten pga navne skifte, så alle som har giftet seg mistet på arven Norge rundt
    Men som du sier, det er nok ikke noe hold i dette. Retten på arv går ikke på navn, den går på blodslinjen.

Men takk for svar, skal høre med jussformidlningen også

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid trist med slike feider. Uansett, dersom foreldrene dine fortsatt er gift så få partene til å inngå avtale om å sitte i uskiftet bo. Bare en tanke. Gjør alt så mye lettere for den av foreldrene som sitter igjen etter den andre dør.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Alltid trist med slike feider. Uansett, dersom foreldrene dine fortsatt er gift så få partene til å inngå avtale om å sitte i uskiftet bo. Bare en tanke. Gjør alt så mye lettere for den av foreldrene som sitter igjen etter den andre dør.
    Dessverre er de skilte, og gifte på nytt. Men etter samtaler med min mor, så har hu funnet ut hva hun skal gjøre. Trist at det skal være slik når det kommer til penger og eiendom, men slik er det ofte. uansett om familien er gode venner eller ikke.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke advokat, men har studert juss i 4 år så jeg kan en del om dette.

For det første har navneskifte ingenting å si i slike tilfeller. Kan ikke fatte hvor de har fått det fra.. Arveloven er det i alle fall ikke!!
    Barn har noe som kalles pliktdelsarv og det utgjør 2/3 av arven etter foreldrene, og denne kan ikke foreldrene endre på i testamente eller liknende. Hvis foreldrene f.eks etterlater seg 1 million, blir arven barna etter loven SKAL ha 667.000kr. Denne skal så deles likt på hvert barn. Hvis det er deg og to brødre vil dcet bli 222.000kr på hver. Den siste 1/3 kan dine foreldre disponere som de vil i et testamente. Hvis de ikke gjør det tilfaller også denne dere barna.
    Videre forstår jeg det slik at du har en halvsøster. Hun vil da selvsagt arve på samme måte som dere brødrene av den foreldren hun har felles med dere (Er det din far?), men selvsagt ikke etter den andre...
    At bare din eldste bror vil arve noe etter din far er en helt absurd påstand som ikke har noen støtte i loven. Bare tull m.a.o.
    Ellers er jeg enig i at det høres noe grotesk å sitte å "fordele" arven mens begge foreldrene lever. Man må jo prøve å ta litt hensyn til ders følelser også, og opptre med et minimum av allminnelig folkeskikk..

Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Hei folkens!

Håper at det er noen her inne (fks: advokater) som hjelpe meg med dette spørsmålet her.

Har 2 brødre som påstår at jeg har mistet retten på fars arv og mors arv, siden jeg har skiftet etternavn (mine foreldre er skilt).

Det er jo slik typisk ting at det er snakk om penger (som det pleier å være i arv oppgjør), men det som er veldig groteskt er at ingen av foreldrene mine er død enda, men de 2 (idiotene) sitter og planlegger hvem som skal få hva av tingene som blir igjen etter min mor. Og at min eldste bror vil arve alt etter min far pga jeg har skiftet etternavn ( han klare også påstå at vår halvsøster vil ikke arve noen ting etter vår far).

Erlitt rotete og dumt forklart, men håper virklig at det er noen her inne som kan hjelpe meg og min mor som tar dette veldig tungt.

Hilsen Michael

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Jeg er ikke advokat, men har studert juss i 4 år så jeg kan en del om dette.

For det første har navneskifte ingenting å si i slike tilfeller. Kan ikke fatte hvor de har fått det fra.. Arveloven er det i alle fall ikke!!
    Barn har noe som kalles pliktdelsarv og det utgjør 2/3 av arven etter foreldrene, og denne kan ikke foreldrene endre på i testamente eller liknende. Hvis foreldrene f.eks etterlater seg 1 million, blir arven barna etter loven SKAL ha 667.000kr. Denne skal så deles likt på hvert barn. Hvis det er deg og to brødre vil dcet bli 222.000kr på hver. Den siste 1/3 kan dine foreldre disponere som de vil i et testamente. Hvis de ikke gjør det tilfaller også denne dere barna.
    Videre forstår jeg det slik at du har en halvsøster. Hun vil da selvsagt arve på samme måte som dere brødrene av den foreldren hun har felles med dere (Er det din far?), men selvsagt ikke etter den andre...
    At bare din eldste bror vil arve noe etter din far er en helt absurd påstand som ikke har noen støtte i loven. Bare tull m.a.o.
    Ellers er jeg enig i at det høres noe grotesk å sitte å "fordele" arven mens begge foreldrene lever. Man må jo prøve å ta litt hensyn til ders følelser også, og opptre med et minimum av allminnelig folkeskikk..
    Takk for ett super svar

Har en halvsøster på min fars side og to halv brødre på min mors side.
    Folkeskikk er noe de har mistet på veien, for de tar ikke hensyn til min mors følelser i det heletatt. De tenker bare seg selv og hva de ønsker.

Men takk igjen. Dette løser mangen problemmer

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vil dere med andre ord være 5 som deler arven etter din mor og 4 som deler arven etter din far når den tid kommer.

Men; Jeg mistet min mor da jeg var yngre og jeg må si at da og etterpå var arv det siste jeg tenkte på. Så det viktigste er vel å være veldig glad og takknemlig for at begge foreldrene dine lever, og så får en ta arv og slik når den tunge tiden kommer...
    Det høres ikke ut som du har det beste forholdet til dine brødre slik det er nå, og det er vel ikke så rart heller når de opptrer slik...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Da vil dere med andre ord være 5 som deler arven etter din mor og 4 som deler arven etter din far når den tid kommer.

Men; Jeg mistet min mor da jeg var yngre og jeg må si at da og etterpå var arv det siste jeg tenkte på. Så det viktigste er vel å være veldig glad og takknemlig for at begge foreldrene dine lever, og så får en ta arv og slik når den tunge tiden kommer...
    Det høres ikke ut som du har det beste forholdet til dine brødre slik det er nå, og det er vel ikke så rart heller når de opptrer slik...
    Sikkert jeg som har skrevet litt rart. Det er 4 på min mors side og 3 på min farside som skal dele arv.

Jeg setter pris på den tiden jeg har med mor, far har jeg mistet kontakt med etter ønske fra hans side. Men nei det stemmer, jeg har ikke noe bra kontakt med brødrene min, utenom han minste. Han er uskyldige oppi det hele og skjønner vel egenligt ikke hva som skjer. Siden jeg og mor med minste bror bir vær vår enda av landet, så er det ikke så mye fysiske kontakt vi har. Men vi holder gjevnlig kontakt gjennom telefon og e-post.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •