Sykt barn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Sykt barn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sykt barn

Har en diskusjon gående med arbeidsgiver ang om det må gå 16 dager mellom "sykt barn-dag" til ny "sykt barn-dag".... Jeg vet at det er slik når det er min egenmelding til min egenmelding, men jeg mener at arbeidsgiver roter sammen disse to ordningene. Jeg ble trekt 2 dager i lønn under halv skatt lønningen, så det ble litt nå i førjulsstria..

Noen som vet hva som er riktig og eventuelt kan vise til regelverket her?

Har snakket med NAV, men i god NAV-tradisjon trodde de jeg hadde rett. Jeg vil vite.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får fortelle din datter/sønn at - nei - ifølge sjefen så får du ikke lov til å bli syk. Du må vente minst en uke!

Dette hørtes meget rart ut.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arbeidsgiveren din tar feil og du har rett. Din sykdom og barns sykdom synes å være uavhengige når det gjelder fortolkning av arbeidsgiverperioden (16 dager). Ref. Folketrygdloven:

LOV 1997-02-28 nr 19: Lov om folketrygd (folketrygdloven).

Når det er sagt, så KAN arbeidsgiveren din velge å være vanskelig her da loven eksplisitt ikke nevner at disse ER uavhengige. Sjekk eventuelt retningslinjene i din bedrift dersom dere er IA-bedrift. Eventuelt hovedavtale.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar. Deler av denne loven står også på baksiden av egenmeldingsskjemaet. Skjemaet er delt i (minst) to deler, der første del tar seg av egen sykdom, mens neste tar seg av barn (eller barnepassers) sykdom. I første del under egen sykdom står det spesifisert at det skal være 16 dager mellom egenmelding-egenmelding. Dette står det ingenting om under barn (eller barnepassers) sykdom. Likevel tolker min arbeidsgiver det dithen at det også må være 16 dager mellom sykt barn-dagene.... (ikke hver enkelt, men hver "periode".)

Arbeidsgiver krever ikke 16 dager mellom egenmelding og sykt barn-dag. Det er i det minste riktig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge lovteksten ikke redegjør for hvordan dagene skal disponeres (annet enn maksimalt antall dager pr. barn pr. forelder pr. livssituasjon) så skal man stå fritt til å disponere dem etter reelt behov. IMO.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Så lenge lovteksten ikke redegjør for hvordan dagene skal disponeres (annet enn maksimalt antall dager pr. barn pr. forelder pr. livssituasjon) så skal man stå fritt til å disponere dem etter reelt behov. IMO.
    Både på min og min kones arbeidsplass blir reglene tolket som du skriver her, dvs. at vi disponerer dagene fritt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •