bedrageri på avtorget.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 16 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 308
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bedrageri på avtorget.

Det er noe jeg ikke forstår?at det er noen på forumet som selger komponenter de vet er istykker og slepper unna.Nå snakker jeg ikke om forlagte kvitteringer eller at en skriver feil tittel på en film eller komponent.Men at noen selger ting som er istykker og når en ringer de eller sender mail etter en har henta komponentet og er nerfor på grunn at du har fått søppel istedet for det de har skrevet i kjøpet et det er ypperlig.Begynner de å påstå at det er noe kjøper må ha gjort eller posten.Nå har jeg vært ute for dette noen ganger og det er fortvilene og vondt.Jeg etterlyser et regelverk som utestenger folk som driver grovt bedrageri.For det som skjer er at en blir mistenksom på alle.Og at det ødelegger for seriøse selgere.Jeg har selv blitt sånn,mistenker alle.det er utrolig vondt.håper at det blir laget et sånn regelverk.

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fi@henri
    Det er noe jeg ikke forstår?at det er noen på forumet som selger komponenter de vet er istykker og slepper unna.Nå snakker jeg ikke om forlagte kvitteringer eller at en skriver feil tittel på en film eller komponent.Men at noen selger ting som er istykker og når en ringer de eller sender mail etter en har henta komponentet og er nerfor på grunn at du har fått søppel istedet for det de har skrevet i kjøpet et det er ypperlig.Begynner de å påstå at det er noe kjøper må ha gjort eller posten.Nå har jeg vært ute for dette noen ganger og det er fortvilene og vondt.Jeg etterlyser et regelverk som utestenger folk som driver grovt bedrageri.For det som skjer er at en blir mistenksom på alle.Og at det ødelegger for seriøse selgere.Jeg har selv blitt sånn,mistenker alle.det er utrolig vondt.håper at det blir laget et sånn regelverk.
    +1

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett prikksystem hadde vært greit...
    feks. 2 prikker: utestengning fra AvTorget
    og 5 prikker: Utestengning fra AvForum

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettop kjøpt en vare selv her inne på AVtorget som jeg ikke får til å virke. Og etter at jeg ønsket mine penger tilbake ble det stilt som i graven fra selger både på avtorget og på forumet. Ja han har en god del innlegg her på forumet og mange vet nok hvem det er uten å nevne noe navn. :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bedrageri på av.torget

hei,Det med et prikk system er meget smart.Og burde bli en realitet.Men hvis en selger skriver for å ta et eksempel.At han har en forsterker som er ypperlig og den skal han ha 9000kr for.Så kjøper en denne.Og når han får den er den ene utgangen ødelagt+at den er full av riper.Han kontakter selger og han ber kjøper dra til ******* og han påstår at det er kjøpers feil/posten.Synes ikke dere at dette er for drøyt og at selger må utestenges?Dette var bare et eksempel.

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nettopp slikt som skremmer meg fra å handle brukt. Har desverre mistet et par tusen totalt i svindel på diverse bruktmarkeder (dog ikke på avtorget).
    IP-ban bør ihvertfall brukes (hvis mulig).

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte forslaget til BGuarden og forstår fustrasjonen.

Jeg kjøpte en Preàmp for en tid tilbake som viste seg å ha mye støy. Hadde samme problemstilling som nevnt av andre, er dette ThePostenProject som har slått til, eller er det selger som har vært uærlig.

Jeg har nå solgt denne forsterkeren igjen, vell og merke med informasjon om feilen. Forsterkeren ble da sendt til leverandør for reparasjon på vei til ny eiger. Det viste seg da at det ikke var problemer med produktet og at problemet sansynligvis var pga min sammensetting av pre/power.

Selger ville i dette tilfellet etter all sansynlighet fått en prikk uten å fortjene det.

Det er utrolig synd at slikt skjer, men det kan nok være vanskelig å gjøre noe med det.

Et enklere system for å gi tilbakemelding på kjøp/selger, slik som på ebay, ville like vell vært bra. Dette kunne avslørt uerlige selgere, så vell som userriøse kjøpere.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart!
    Sånn oppførsel bør man ikke finne her inne, så da skal det ikke være noe problem å gå til moderatorene å få de utestengt?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se bare det fra antiloop,denne selgeren burde utestenges.håper det ordner seg for deg.dr,hi-fi som får en forforsterker som støyer.Sånn at den er ubrukelig.Dette er råttenskap.

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker systemet til QXL med karakterer (positiv eller negativ + en liten kommentar).

Ser man hvor mange positive karakterer en person har er det større sjangs for at det blir en positiv handel om han har 20 positive salg enn en som har ymse karakterer.

Om en selger/kjøper har fått negativ kritikk bør det også gå an å endre dette om vedkommende gjør opp for seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gesel
    Jeg liker systemet til QXL med karakterer (positiv eller negativ + en liten kommentar).

Ser man hvor mange positive karakterer en person har er det større sjangs for at det blir en positiv handel om han har 20 positive salg enn en som har ymse karakterer.

Om en selger/kjøper har fått negativ kritikk bør det også gå an å endre dette om vedkommende gjør opp for seg.
    En annen utfordring er jo om man utestenger personen, så lager de bare en ny profil.
    Har opplevd dette selv, der personen på flere forum var utestengt, men hadde skiftet profil. Men de er vanskelig å oppdage uten at de gjør "fae.....skap"

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kleppestø
    En annen utfordring er jo om man utestenger personen, så lager de bare en ny profil.
    Har opplevd dette selv, der personen på flere forum var utestengt, men hadde skiftet profil. Men de er vanskelig å oppdage uten at de gjør "fae.....skap"

Der kommer IP-ban inn i bildet

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IP-banning er tøv om en ikke greier å se gjennom IP-pooler. Selv fikk jeg beskjed fra Hifisentralen om at min IP-adresse (sannsynligvis en pool hos Lyse) var knyttet til 8 forskjellige brukernavn - og jeg har da kun ett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden reflekterer hovedårsaken til jeg fortsatt ikke har handlet elektronikk brukt med mindre jeg kjenner personen jeg handler av.

Sitat Opprinnelig postet av Gesel
    Der kommer IP-ban inn i bildet
    Er jo mange (de fleste?) som har dynamisk IP da, så IP-ban har jo lite for seg i mange tilfeller. Dessuten har man jo alltids proxyer og andre steder man kan lage konto, så IP-ban er bortkastet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utestengning er ikke noe godt virkemiddel. Jeg har selv solgt MYE på nettet, også på Avforum. Det er ikke alltid selger som er den store stygge ulven, like ofte er det useriøse kjøpere.

Det har hendt meg at kjøper angrer kjøpet, og derfor klager på alt mulig tull.

Skal en selger bli utestengt grunnet kjøper angrer?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å stenge ut en bruker vil ikke være nok da det bare er å lage en ny konto.

Et system der du kan gi brukeren karakter og kommentar kan muligens hjelpe? Spesielt om en kan se at det er kjente brukere på forumet som har kommentert selgeren slik at eventuelle falske kommentarer har ingen/liten effekt.

Bruktkjøp er uansett en risiko og spesielt ved dyre innkjøp bør varen hentes personlig og testes før betaling. Selvfølgelig ikke lett når det er på andre siden av landet..

Har kun kjøpt en ting på AVtorget, men sjekket da om det var en aktiv bruker på forumet som virket seriøs. Det må ikke være slik at en må ha flaks for ikke å bli svindlet heh..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IP-ban er den mest falske sikkerheten man kan ha.

Heller sett opp registrering av mobil-nr (og gjerne personnr) når det kommer til salg. Slik at man ikke like lett kan forsette å selge ting.

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God ide å rette avtorget mot mobilnr/person på et vis. en annen løsning kan være at en må ha et minimum av innlegg for å benytte denne funksjonen (som på score). Kunne fungert mot sin hensikt, men jeg vil tro at de fleste som forsøker å lure folk her inne har svært liten tilknytning til stedet. Sider som dette er jo som kjent mye tryggere å handle på enn QXL og Finn, men en burde gjort noen grep for å forhindre svindel.

Jeg er generelt skeptisk til medlemmer som ikke har en god grunn for å ha flere profiler her inne.

Oppslutningen i denne tråden viser klart at dette er et problem. Bra tråd fi@henri.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har da mulighet til å legge inn karakter og tilbakemelding på både kjøpere og selgere på avtorget. Hvorfor ikke benytte seg mer av det? Dersom en bruker har en negativ tilbakemelding som går på salg av defekte produkt, vil ihvertfall jeg aldri prøve å kjøpe noe fra vedkommende.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bør oppgi navn, adresse og telefonummer (som bare moderatorer osv kan se) når en legger ut ting for slag, hvis - slik som i disse tilfellene produktet viser seg å ikke være i den stand som det er oppgitt, så er dette et brudd mot lov - og en bør ha mulighet til å heve kjøpet.

Utestengelse er greit nok, men en alt for mild dom!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 1 av 16 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •