bedrageri på avtorget. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 308
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er tilhenger av å gjøre kjøp og salg fjes til fjes, etter et par "hendelser". Jeg sendte en gang en NAD-forsterker til en fyr på østlandet. Han ringte og klaget på at jeg hadde solgt et defekt produkt. Hva skal man gjøre? Jeg betalte frakt tilbake og fant jo kjapt ut hva som var "defekt".

NAD-link kabelen mellom pre og power på den aktuelle forsterkeren var revet rett av. (til info så var de koblet vekk og lagt i bobleplast når jeg sendte pakken). Jeg ringte senere til fyren som påsto at det må ha vært sønnen sin som gjorde det. Ingen dårlig samvittighet å spore fra den kanten uansett... Skylde på sønnen sin!?!?

En annen gang sendte jeg et par høyttalere langt mot nord. Når de kom frem var det ingen lyd fra mellomtonehøyttaleren. Heldigvis klarte jeg å geleide vedkommede "inn i høyttaleren" og fant ut at en kabelsko hadde falt av under frakt. Alt fungerte etterpå. Jeg kunne lett blitt en "svindler" i begge sakene hvis noen her i tråden hadde fått viljen sin...

Etter dette har kjøpt og salg foregått lokalt. Vil heller tape et par hundrelapper på salget og gå for det budet som kommer fra lokalområdet, slik at eventuelle misforståelser holdes på et minimum. Har forøvrig bare vært heldig med egne kjøp, på AVTorget og HiFiSentralen, men er skeptisk til jeg føler meg motbevist.

Hva den perfekte løsningen hadde vært? Kardemomme by såklart.

DrE

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det kan bevises og da mener jeg virkelig bevises at vedkommende har fart med usanheter vedrørende salg av komponenter som skulle vært i topp stand men viser seg å være defekt,så bør det være nulltoleranse!

Jeg lot vedkommende som solgte meg en et defekt effekttrinn slippe unna med reparasjonsregningen etter jeg la fram beviser som viste at trinnet hadde feilen i hans besittelse også,da han selv hadde skrevet om dette på nett tidligere samme.Jeg kopierte sidene og da han prøvde endre det han hadde skrevet der lå jeg et hakk foran.Han sto likevel på sitt å mente at han ikke hadde solgt meg noe defekt.En løgn er tung å svelge.....

Det hele løste seg i allfall her og trinnet hadde bare en fillefeil.Men hadde han sendt det til rep før han solgte det hadde det blitt mye enklere og han ville hatt troverdigheten inntakt.

Dere kan selv se hvordan min sak hang sammen med hva tidligere eier selv hadde skrevet om defekten(se bilder under).Jeg trengte ikke forklare noe særlig hvordan den utartet seg.Det hadde han selv gjort som om jeg skulle sagt det selv.Legg merke til datoene for hans beskrivelser vedrørende defekten og salgsdato så er jo dette lett å forstå hvorfor jeg i denne sammenheng skulle stå på mitt.Da denne saken er over så ser jeg ingen grunn til å henge ut noen så her er det sensurert litt.

Det viktig å virkelig være sikker på at det ikke er en defekt som har oppstått under transport,da det fort kan bli en kraftig kamel av en skyllebøtte man må svelge om man tar feil.En annen ting som er viktig er å ivareta saklighet og ro og ikke la følelser få komme i veien,da dette ofte kan bli noe stygt og voldsomt i visse tilfeller.

Ingen er tjent med å fare med usannheter i det lange løp.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal si om slike annonser...
    De har åpenbart gått på en smell selv, og tror de kan få det samme som de gav når de skal selge det videre, uten å legge til grunn dagens nypris på produktet.

Enten så har de bevisst satset på å lure folk til å kjøpe noe til gigantisk overpris, eller så har de ubevisst oppgitt feil pris i annonsen.
    Men et eller annet sier meg at det er det førstnevnte som er tilfellet i dette eksempelet.
    Spesielt siden vedkommende ikke tåler å høre at prisen er noe høy, og i stedet for å redigere annonsen skyter piggene til værs.

Det er mulig jeg har vært litt vel stor i kjeften og formulert meg på en litt frekk måte, noe jeg angrer litt på.
    Jeg legger ikke skjul på at jeg burde gått frem med en mildere tone, men det er vanskelig å la være når prisen er så hinsides.
    Vanligvis bryr jeg meg ikke om andre folks annonser når det er et uaktuelt kjøp for mitt eget vedkommende. (Uansett om jeg faktisk ikke engang vurderete å kjøpe varen syns jeg det er synd å la slike folk lure andre på den måten, selv om det bare er snakk om et par hundre kronor.)

Hva skulle jeg egentlig ha gjort? Burde jeg ha holdt kjeft?
    Kanskje det hadde vært best.....det hadde i allefall spart meg for dårlig samvittighet overfor selgeren.
    Ærlighet varer som kjent lengst, men jeg må vel kanskje bare innse at svindlere blir man aldri kvitt...... :|

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på folkens!
    En svenske jeg handlet med for et par uker siden fortalte meg noe interessant og noe som kan være greit å få spredd litt rundt!
    Jeg husker ikke alle detaljene, men han hadde funnet seg et sett med B&W høyttalere + forsterker på en nettside. Selger utga seg for å være forhandler og skulle selge utstyret for 7500Euro. Etter å ha fått tilsendt både passinformasjon og fraktbekreftelse/dokumenter overførte kjøper 7500Euro til selgers konto. Produktene som skulle sendes fra Tyskland, pengene og selger var etter dette ikke og oppdrive. Kjøper gikk til politi med saken men de kunne ikke gjøre stort siden dette var på tvers av landegrenser. Kjøper har i ettertid fått greie på at det er fler som har blitt lurt på samme måten, men selger har da brukt et annet pass!!
    Vet ikke om mange handler fra utlandet, men nå er dere ihvertfall advart..

Har selv bare god erfaring med bruktkjøp både her og på hifisentralen!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    De har åpenbart gått på en smell selv, og tror de kan få det samme som de gav når de skal selge det videre, uten å legge til grunn dagens nypris på produktet.

Enten så har de bevisst satset på å lure folk til å kjøpe noe til gigantisk overpris, eller så har de ubevisst oppgitt feil pris i annonsen.
    Men et eller annet sier meg at det er det førstnevnte som er tilfellet i dette eksempelet.
    Spesielt siden vedkommende ikke tåler å høre at prisen er noe høy, og i stedet for å redigere annonsen skyter piggene til værs.

Det er mulig jeg har vært litt vel stor i kjeften og formulert meg på en litt frekk måte, noe jeg angrer litt på.
    Jeg legger ikke skjul på at jeg burde gått frem med en mildere tone, men det er vanskelig å la være når prisen er så hinsides.
    Vanligvis bryr jeg meg ikke om andre folks annonser når det er et uaktuelt kjøp for mitt eget vedkommende. (Uansett om jeg faktisk ikke engang vurderete å kjøpe varen syns jeg det er synd å la slike folk lure andre på den måten, selv om det bare er snakk om et par hundre kronor.)

Hva skulle jeg egentlig ha gjort? Burde jeg ha holdt kjeft?
    Kanskje det hadde vært best.....det hadde i allefall spart meg for dårlig samvittighet overfor selgeren.
    Ærlighet varer som kjent lengst, men jeg må vel kanskje bare innse at svindlere blir man aldri kvitt...... :|
    Synes det er bra at noen holder et øye med hva grunnprisen er for produktene som selges. Det er alt for mange som prøver å selge produkter til en langt høyere pris enn hva de er verdt, og til tider mer enn hva de koster ny. Hvis jeg hadde vært en godtroende kjøper, ville ihvertfall jeg ha takket hvis noen tipset meg om at produktet er overpriset.

Min mening er at man skal si ifra hvis produktet er urimelig priset, og med det mener jeg tett oppunder, eller over nypris.

Selv har jeg vært heldig med mine kjøp på avforum, og jeg har kjøpt for ganske store summer igjennom mitt hifi-liv. Men som det er nevt tidligere, så ta en telefon i det minste. Det har hjulpet meg i å "analysere" selgererens troverdighet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å oppgi hva en selv har betalt for et produkt anser ikke jeg som svindel selv om prisen har falt. Kjøpere må selv kunne sjekke litt rundt. Hvis prisen som oppgis bevisst er høyere enn varen noensinne har kostet så blir det svindel. Jeg solgte en ekstern CD-brenner på QXL-auksjon som til slutt endte høyere enn den kosta ny , men det tar ikke jeg ansvar for. Og om noen slår av for lite på etbrukt produkt så er det en sak mellom selger og potensielle kjøpere. Folk som bare er innom annonser og slenger dritt, som jeg har sette enkelte av, har ingenting der å gjøre. Hvis potensielle kjøpere mener at prisen er for høy så kjøper de ikke. er de fornøyde med prisen så blir det handel og alle er glade. Det er på tide at folk slutter å blande seg borti ting de ikke har noe med. Jeg blir så ufattelig irritert på sånne folk. Skaff dere et liv i stedet!!!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Selv mener jeg det ikke var noe galt med denne annonsen - og at det ikke var nødvndig å si så mye om den...
    Prisene du har kommentert varierer en del, også på eBay, og hans pris var jo et utgangspunkt for kjøpere å gi bud.
    Er man interessert i et produkt, synes jeg man kan spandere et par minutter på nettet selv for å finne ut litt om det man skal by på.

Newcomer KaNi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da er det ok å lyve i annonsene man legger ut? Hmm...

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [

Newcomer KaNi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi... Sorry! My bad! Trodde man mente annonsen det var snakk om over. Så ikke det lille vedlegget.

Beklager

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    IP-ban er den mest falske sikkerheten man kan ha.

Heller sett opp registrering av mobil-nr (og gjerne personnr) når det kommer til salg. Slik at man ikke like lett kan forsette å selge ting.
    avforum har faktisk ikke lov til å spørre etter personnummer, det er ganske strengt regulert.

Men den betalingsgarantien fra payex som finn.no tilbyr, i kombinasjon med ratingsystemet til QXL - måtte jo avtorget bli ett topp salgssted?

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Hvor er løgnen i annonsen om bananpluggene?

Frode
    Tipper han sikter til RB1080'en

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min kommentar til Bendalf gikk på bananpluggene - Rotelen var jo helt opplagt et produkt der selger visste det var en feil med den, for så å "glemme" det når den skulle selges...

Newcomer KaNi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser jo det nå. Bare jeg som ikke fulgte med i timen....

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har muligheten til å betale med pay-pal i utlandet, bruk den!
    Skulle ønske paypal var mer utbredt i Norge.

Newcomer KaNi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker PayPal selv, men det er mange som ikke er fornøyd. Det er opprettet en side som heter paypalsucks.com.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

My 2 cent's

Helt greit å henge ut en svindler her på forumet hvis man kan dokumentere svindelen, slik en her over beskriver.
    Men det mener jeg er vilkåret - en uttalelse fra et verksted som kan bekrefte at det ikke er pga. transport feilen er oppstått.

Poeng system her på torget, som forteller hvor mange handler som vedkomende har gjennomført, standard på forsendelsen og produkt ved annkomst bør også være med.

Så er det noe med å handle etter man har hørt/sett utsyret som er å anbefalle. Jeg bor i Oslo og har en grei mulighet for det, men aksepterer at det ikke er mulig for alle i dette lange land og da bør man kunne lage noen systemer som gir noe sikerhet for handelen.

Pris, det må være opp til selger. Jeg syns "bananpluggannonsen" er ett skrekk eksempel på hvordan det ikke skal gjøres. I det tilfelle så mener jeg en PM er greit, ikke noe mer en det. JEg er av natur hypp på å se på varene og ville tatt turen ut til vedkomende, var det ok kvalitet så ville jeg kjøpt for 250, heler en å bruke 90,- på noe jeg ikke vet hva er (netthandel fra H.K.).

Jeg selger selv en subb her nå på torget. Jeg har lagt den ut til 4500,-, det er sikkert litt høyt, men jeg mener det er en riktig verdi (mao. jeg kunne tenkt meg betale det for ett strøkent eksemplar). Nypris er 5998,- 1,5 år gammel er den.

Andre får mene noe annent. Jeg har fått mail fra folk der jeg får beskjed om at riktig pris er 2500,- og at jeg ikke burde lurer folk med høye brukt priser - det refereres til en uskreven pris standard der man minimum halverer prisen hvis det er brukt. Jeg stiller meg litt undrende til slike påstander.
    Hvis en annen legger ut en lik subb til 3000,- så er dt greit, han selger sansynlighvis før meg, men jeg har fortsatt lov å vurdere min gjennstand høyere i pris, da jeg syns den er hvert det. Hvilke forutsettninger den andre annonsørern har vet jeg ikke, det kan være pengetrøbbel, slitt/ødlagt finish etc. Det kan være så mangt.

Jeg syns den er hverdt 4500,-, så er det min lykke hvis jeg treffer en som syns det samme. Hvis ikke står jeg fritt til å sette ned prisen, akseptere bud eller beholde subben selv. Andre kan holde seg for gode til å diskutere min pris i min annonse, det er bare dumt. Send en PM eller start en tråd der man kan diskutere generell prispolitikk, la selger være i fred med sin annonse.

Newcomer KaNi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med deg, Mjusiker´n. Man kan ikke beskytte folk mot seg selv. Hvis noen betaler overpris for en vare, så er det noe de enten har valgt å gjøre, eller de har rett og slett ikke undersøkt tilstrekkelig før de kjøpte. Det får gå på deres egen kappe. En annonsør må selv få vurdere hvor mye penger han vil ha for sitt eget produkt. Ikke heng ut folk fordi man selv mener de krever for mye penger for en vare. Det er stort sett voksne folk her på forumet, og de får jammen bestemme selv hva de vil gjøre. Et hovedpoeng før man inngår en handel, er å undersøke selv!
    En rolig PM til vedkommende hvor man spør om prisen er korrekt osv er jo en ok måte å gå frem på, mener jeg.

Det blir selvsagt noe annet når annonsene inneholder direkte løgn! Det kan ikke tolereres!

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En selger som bor i en storby(og omegn) har jo tilgang til flere potensielle kjøpere, og vil naturlig kunne får mer for sin brukte vare. Derfor vil han selvfølgelig sette en høyere pris enn en som bare lang ute i distriktet. Stor verdi å kunne hente varen selv.

Side 5 av 16 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •