Det er mye som diskuteres på AVforum.

En ting som svært sjelden kommer opp, er produktkvalitet. Altså hvordan selve apparatet er skrudd sammen, hvor lenge det holder før noe går i stykker, o.s.v.

Det kan virke som om de fleste medlemmene her bytter utstyr som de bytter undertøy, og dermed ikke bryr seg videre om slikt -- men det må være flere enn meg som faktisk kjøper utstyr for å ha det i flere år?

Dessuten ser jeg stadig at utstyr som er kjente problemskapere legges ut til salg for drøye priser -- og tilsynelatende blir solgt. Når en som har kjøpt katta i sekken forsøker å få støtte i forumet, får han gjerne 50% støtte, og 50% fordømmelse fordi han henger ut en selger. Det er tilfeller der administrator har blandet seg inn på de sistes vegne.

Jeg kom spesielt til å tenke på dette da jeg så to diskusjoner om TV'er fra Sony og Samsung. Selv har jeg ikke hatt et eneste produkt fra Samsung som ikke har sviktet på en eller annen måte (jeg har naturligvis sluttet å kjøpe dem selv, men har fått noen). Sony, derimot, har alltid vist seg å holde i årevis (det samme gjelder f.eks. Philips og NAD).

Jeg har også hatt utstyr fra eksotiske produsenter med godt rykte, som tilsynelatende har vært solid (veid et tonn, solid kasse etc), men som har hatt komponenter som gikk i stykker etter få år og som det kostet en formue å bytte (siden merket ikke lenger selges i Norge, skal jeg ikke nevne det her).

For datautstyr finnes det bransjestatistikk som viser feilprosent for ulike produsenter. Det er vel lite sannsynlig at det samme gjelder for hi-fi-utstyr, med et utall produsenter og mange små, uavhengige forhandlere. Sjansen er vel større for TV/video-utstyr -- selv om produsenter og forhandlere her ikke må forholde seg til profesjonelle brukere med makt, slik databransjen i stor grad må.

Uansett: Ville det ikke være en fordel om erfaringer, og eventuell statistikk for, produktkvalitet kunne få litt plass på AVforum? Enten i egne tråder, eller ved at folk som har hatt et produkt i mer enn et par år kunne gidde å kommentere i diskusjoner om disse produktene, eller andre fra samme produsent?

Fortrinnsvis uten negative reaksjoner fra folk som solidariserer seg med selger eller produsent?