Alcaimport på QXL - erfaringer - Side 82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 82 av 96 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 ... SisteSiste
Viser resultater 1,621 til 1,640 av 1905
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et par artikler om Brækkan har også dukket opp i lokalavisen der han bor:

Sitat: "En av de verste sakene forbrukerserien har vært borti, mener Heidi Hegvik".

Jevnaker-firma på "TV2 hjelper deg" | www.ringblad.no

- Ikke sett inn penger direkte på konto | www.ringblad.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

QXL garanti

Inntil i år hadde QXL en garanti. var det en svindler så fikk du igjen et visst beløp(max 1200kr tror jeg) Dette er nå borte (hvorfor - har de ant 'ugler i mosen'?). Dette var svaret da jeg ville bruke den på tv og harddisk som jeg ikke har fått. TV'en ble betalt 7 mai.
    Angående garantien, så ble denne avviklet 1 janaur dessverre og vi har ingen slik garanti lenger dessverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Splice
    Tips til de som ikke klarer å få penger tilbake fra Brækkan Import:

Ta kontakt med Forbrukerrådet og lag en sak i Forbrukertvistutvalget. En dom i Forbrukertvistutvalget har samme virkning som en dom i f.eks. Forliksrådet eller retten forøvrig. Fordelen med Forbrukertvistutvalget er at sak via dem er gratis for forbruker. I motsetning til sak i Forliksrådet som koster kr. 860,-. Dessuten er det enklere for forbruker å lage sak via Forbrukertvistutvalget enn via Forliksrådet.

Har du en dom mot Kolbjørn-Albin Brækkan og hans enkeltmannsforetak Brækkan Import fra Forbrukertvistutvalget, så har du også et tvangsgrunnlag.

Et tvangsgrunnlag kan brukes til å inndrive penger ved hjelp av namsmannen/lensmannen på Jevnaker. Da vil politi/namsmann sjekke alle bankkontoer til Brækkan, og ta ut penger du har til gode hos Brækkan og gi til deg.

Hvis bankkontoen er tom kan namsmann/politi tvangsselge Brækkans hus, bil eller andre verdifulle ting han eier slik at du får dine penger tilbake.

Mer informasjon på Forbrukerportalen:

Alca import - export/Brækkan import - Forbrukerportalen

Snakket med Forbrukerombudet nettopp, og de sa at det var lite poeng, ettersom det ville innebære en lang behandlingstid. I tillegg er saken nå i politiets hender, og jeg ble rådet til å ta kontakt med dem. Hvis det blir straffesak av det er det jo bare å legge fram sine erstatningskrav.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ohma
    Snakket med Forbrukerombudet nettopp, og de sa at det var lite poeng, ettersom det ville innebære en lang behandlingstid. I tillegg er saken nå i politiets hender, og jeg ble rådet til å ta kontakt med dem. Hvis det blir straffesak av det er det jo bare å legge fram sine erstatningskrav.
    Har nettopp vært i kontakt med forbrukerrådet og de anbefalte meg å sende inn klage. Dette kan gjøres pr. e-post.

http://forbrukerportalen.no/filearch...jema_BM-3..pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ut at man kan bare sende direkte som inkasso
    https://www.advokatonline.no/ny/docu...documentid=197
    Egeninkasso med nettjenesten Conta Inkasso | Gjør det selv og få raskere betalt | Spørsmål og svar om Conta Inkasso
    Gjør det i stedenfor.

Får jeg da ikke penger, blir det Bandidos på døra

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inkasso er greit hvis du vet at Brækkan har penger. I motsatt tilfelle blir du selv sittende igjen med regningen fra inkasso, gebyr for forliksråd og utleggsforretning osv.

Selvfølgelig får du igjen dine utlegg når Brækkan betaler. Men i mellomtiden må du legge ut. Hvem vet hvor lang tid det tar før Brækkan betaler? Finner man et inkasso-selskap som tilbyr å kjøre saken som "no-cure-no-pay" er det bare å kjøre på :-D

Er nok likegreit å legge ved kravet i anmeldelsen. For da vil du få tilkjent dine penger i en evt. dom mot Brækkan og slipper da inkasso, forliksråd osv. Statens Innkrevingssentral vil ved rettskraftig dom kreve inn utestående hos Brækkan gratis. Og de vil kreve inn til alt er betalt. Om nødvendig resten av Brækkans liv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er vel om jeg gidder å bruke noen timer på politistasjonen pluss tapt arbeidstid og inntekt på å drive inn 10,000kr.

"me fe sjå" som bøndene sier

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av allfather
    Spørsmålet er vel om jeg gidder å bruke noen timer på politistasjonen pluss tapt arbeidstid og inntekt på å drive inn 10,000kr.

"me fe sjå" som bøndene sier
    Tror den opplevelsen som er beskrevet hvor det tok timer på politistasjonen er svært spesiell.
    Normalt sett går det nok mye raskere.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjør det for 5.530,-. Skal bli en fryd å besøke karen i fengselet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant ut at man kan bare sende direkte som inkasso
    https://www.advokatonline.no/ny/docu...documentid=197
    Egeninkasso med nettjenesten Conta Inkasso | Gjør det selv og få raskere betalt | Spørsmål og svar om Conta Inkasso
    Gjør det i stedenfor.

Får jeg da ikke penger, blir det Bandidos på døra

[img]bilde...[/img]
    Fordelen med å kjøre innkasso selv er at man kan slå ENK konkurs (kjøre bedrifstråden) og det vil bli oppnevnt bostyrer.

Spørsmålet hva er best er det best å kreve inn beløpet strafferettslig eller ved inkasso og konkurs?

Det å nevne torpedoer er bare latterlig, finnes ingen som tar slike jobber for mindre enn 50-100k, i inntekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torpedo kommentar var jo veeeeeeldig seriøst ment, understreket av smilefjeset

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torpedo kommentar var jo veeeeeeldig seriøst ment, understreket av smilefjeset
    Etter en særdeles hyggelig samtale med Conta-inkasso fant jeg ut følgende:

Man må kjøre det som bedriftskunde, det kommer av at det er alcaimport AS vi har gjort en avtale om kjøp med, dermed er det selskapet som er ansvarlig. Ikke hvor pengene er blitt innbetalt.

Hadde det vært Brækkan Import som hadde vært ansvarlig kunne vi krevd ham som privatperson (pga. ENK) og hadde ikke trengt å kjørt den Bedriftslinslinjen som du selv viser. Hvis man skal slå Alcaimport konkurs må man komme opp med 42000 kroner i depositum til skifteretten. Da vises regnskapet i retten og selskapet kan slåes konkurs hvis det er penger der, hvis ikke stopper man saken og man får igjen 42000-2800 kr i rettsgebyr, hvis det er penger der kan man kjøre saken videre og få alt dekket inn. Bostyrer må vente på at alle krav skal komme inn altså han må mest trolig vente på politiets etterforskning.

Dermed gjenstår det 1 valg: politianmeldelse og krav på erstatning derfra. Ved politianmeldelse og erstatning går retten forbi AS og ansvarsbeskrivelse og direkte på bakperson og krever ham, i tillegg kan statens inkassosentral kreve personer i styret om jeg ikke husker feil.

HUSK VI har ingen krav mot Brækkan Import og kan ikke kreve ham for noen ting som helst.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke se hvordan det går mot alcaimport

Selger er registrert med følgende:
    Brukernavn: alcaimport
    E-postadresse: support@alcaimport.com
    Telefon: 93413595

Kolbjoern Albin Braekkan
    Blålyngstien 2
    3520 Jevnaker
    ingenting her utenom brukernavn og epost sier noe om firmaet

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke se hvordan det går mot alcaimport

ingenting her utenom brukernavn og epost sier noe om firmaet
    Brukeren er registrert som næringsdrivende og etter en samtale fikk jeg vite at brukeren står registrert i Alcaimport Eksport AS

Det du siterer der er kontaktinformasjon. Jeg er kontaktansvarlig i min bedrift betyr ikke at jeg er personlig ansvarlig for selskapet eller at man kan kreve meg privat. Har kontaktet qxl.no igjen for å få dette svart på hvitt.

Jeg har dette avklart innen i morgen, hvis det stemmer så er forbrukerrådets artikkel fullstendig misvisende. Kjører man gjennom forbrukertvistutvalget og vinner kan namsmannen kun hente penger i Alcaimport som trolig er tom, selskapet slåes konkurs og man må tilbake til politianmeldelse.

Jeg skal bruke min tid på å hjelpe til til og med om jeg ikke har mange tusene låst tapt hos ham. Utforsker flere muligheter.... Hvis det er noen som ønsker å spørr om noe kan de gjerne kontakte meg på PM og jeg skal svare etter beste emne hvis de ikke ønsker å stille spørsmål i tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kongevedderen
    Etter en særdeles hyggelig samtale med Conta-inkasso fant jeg ut følgende:

Man må kjøre det som bedriftskunde, det kommer av at det er alcaimport AS vi har gjort en avtale om kjøp med, dermed er det selskapet som er ansvarlig. Ikke hvor pengene er blitt innbetalt.

Hadde det vært Brækkan Import som hadde vært ansvarlig kunne vi krevd ham som privatperson (pga. ENK) og hadde ikke trengt å kjørt den Bedriftslinslinjen som du selv viser. Hvis man skal slå Alcaimport konkurs må man komme opp med 42000 kroner i depositum til skifteretten. Da vises regnskapet i retten og selskapet kan slåes konkurs hvis det er penger der, hvis ikke stopper man saken og man får igjen 42000-2800 kr i rettsgebyr, hvis det er penger der kan man kjøre saken videre og få alt dekket inn. Bostyrer må vente på at alle krav skal komme inn altså han må mest trolig vente på politiets etterforskning.

Dermed gjenstår det 1 valg: politianmeldelse og krav på erstatning derfra. Ved politianmeldelse og erstatning går retten forbi AS og ansvarsbeskrivelse og direkte på bakperson og krever ham, i tillegg kan statens inkassosentral kreve personer i styret om jeg ikke husker feil.

HUSK VI har ingen krav mot Brækkan Import og kan ikke kreve ham for noen ting som helst.
    På min kvittering i nettbanken står det at beløpet er betalt til brekkan import som mottaker.Når man mottar penger, så er man vel også ansvarlig??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkt tilfelle: Kundene av Brækkan har ikke noe krav mot Brækkan Import hvis han har kjørt alle transaksjoner via Alca Import-Export org nr 994 218 476.

Men det er ikke så enkelt at man kan stikke fra alle forpliktelser bare man har et aksjeselskap. Brækkan vil være ansvarlig i alle tilfelle siden han både er oppført som daglig leder og styreformann.

Fordi: Etter aksjeloven foreligger en oppbudsplikt dersom selskapet drives for kreditors regning. Overtredelse av plikten kan lede til erstatningsansvar, overtredelsen er også straffbar.

Det er vel ingen som ikke ser at Alcaimport / Brækkan Import ikke har drevet for kreditors regning (insolvent om all debet og kredit ble gjort opp?)

Det er altså fullt mulig å rette krav mot Brækkan personlig selv om han skulle prøve å gjemme seg bak et aksjeselskap. Det vil bli vanskelig å få til for en privatperson, men sånn som denne saken utvikler seg vil jeg tro påtalemyndighetene vil slå firmaet konkurs. Under konkursbehandlingen vil alle Brækkans disposisjoner bli undersøkt (også eventulle ulovlig forhold som rammes av aksjeloven, konkursloven og straffeloven).

Men det er en ting jeg stusser på. I automailen fra Alcaimport står det Brækkan Import. Hvorfor det?

Jeg quoter fra mailen som er sendt fra support@alcaimport.com:

Brækkan Import beklager de ulemper som er påført våre kunder. Vi jobber aktivt med å behandle og svare på alle henvendelser. Vi ber samtidig om forståelse for at det er mange henvendelser som skal besvares og at man derfor må påregne saksbehandlingstid. Brækkan Import søker å finne løsninger for alle kunder og de problemer som er oppstått.

Forresten enda en artikkel i lokalavisen:

Mange henvendelser etter TV2-program | www.ringblad.no

Når det gjelder de som ikke orker møte opp for å anmelde. Her er hva jeg gjorde da jeg ble svindlet (av en annen enn Brækkan):

Skrev en anmeldelse og la ved all nødvendig dokumentasjon. Sendte dette til svindlerens lokale politikammer. Deretter gikk det en god stund, men plutselig en dag ble jeg innkalt som vitne i rettssaken mot svindleren (han hadde svindlet mange). Rettssaken var ca 50 mil unna meg, så jeg kunne ikke møte opp. Når ankefristen var utløpt fikk jeg tilsendt kopi av hele dommen mot svindleren, og etter enda mer tid et tilbud fra Statens Innkrevingssentral om å kreve inn erstatningen jeg fikk tilkjent. Jeg takket ja, og nå noen år etterpå tikker det inn små beløp på kontoen min fra Statens Innkrevingssentral stadig vekk :-D

Svindlere blir innhentet til slutt, men det kan ta lang tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Splice
    Tenkt tilfelle: Kundene av Brækkan har ikke noe krav mot Brækkan Import hvis han har kjørt alle transaksjoner via Alca Import-Export org nr 994 218 476.

Men det er ikke så enkelt at man kan stikke fra alle forpliktelser bare man har et aksjeselskap. Brækkan vil være ansvarlig i alle tilfelle siden han både er oppført som daglig leder og styreformann.

Fordi: Etter aksjeloven foreligger en oppbudsplikt dersom selskapet drives for kreditors regning. Overtredelse av plikten kan lede til erstatningsansvar, overtredelsen er også straffbar.

Det er vel ingen som ikke ser at Alcaimport / Brækkan Import ikke har drevet for kreditors regning (insolvent om all debet og kredit ble gjort opp?)

Det er altså fullt mulig å rette krav mot Brækkan personlig selv om han skulle prøve å gjemme seg bak et aksjeselskap. Det vil bli vanskelig å få til for en privatperson, men sånn som denne saken utvikler seg vil jeg tro påtalemyndighetene vil slå firmaet konkurs. Under konkursbehandlingen vil alle Brækkans disposisjoner bli undersøkt (også eventulle ulovlig forhold som rammes av aksjeloven, konkursloven og straffeloven).

Men det er en ting jeg stusser på. I automailen fra Alcaimport står det Brækkan Import. Hvorfor det?

Jeg quoter fra mailen som er sendt fra support@alcaimport.com:

Brækkan Import beklager de ulemper som er påført våre kunder. Vi jobber aktivt med å behandle og svare på alle henvendelser. Vi ber samtidig om forståelse for at det er mange henvendelser som skal besvares og at man derfor må påregne saksbehandlingstid. Brækkan Import søker å finne løsninger for alle kunder og de problemer som er oppstått.

Forresten enda en artikkel i lokalavisen:

Mange henvendelser etter TV2-program | www.ringblad.no

Når det gjelder de som ikke orker møte opp for å anmelde. Her er hva jeg gjorde da jeg ble svindlet (av en annen enn Brækkan):

Skrev en anmeldelse og la ved all nødvendig dokumentasjon. Sendte dette til svindlerens lokale politikammer. Deretter gikk det en god stund, men plutselig en dag ble jeg innkalt som vitne i rettssaken mot svindleren (han hadde svindlet mange). Rettssaken var ca 50 mil unna meg, så jeg kunne ikke møte opp. Når ankefristen var utløpt fikk jeg tilsendt kopi av hele dommen mot svindleren, og etter enda mer tid et tilbud fra Statens Innkrevingssentral om å kreve inn erstatningen jeg fikk tilkjent. Jeg takket ja, og nå noen år etterpå tikker det inn små beløp på kontoen min fra Statens Innkrevingssentral stadig vekk :-D

Svindlere blir innhentet til slutt, men det kan ta lang tid.
    Alcaimport-Eksport/Brækkan import er registrert I Brønnøysund som ENKELTMANNSFORETAK. Ikke A/S

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wio
    Alcaimport-Eksport/Brækkan import er registrert I Brønnøysund som ENKELTMANNSFORETAK. Ikke A/S
    Feil. Det er lurt å sjekke fakta før du skriver.

Det er 2 forskjellige firmaer vi snakker om:

Alca Import-Export Org nr 994 218 476 er et aksjeselskap (om jeg skal være pinlig nøyaktig er det et NUF, Norskregistrert utenlandsk foretak). Men likefullt er det et selskap med begrenset ansvar (fungerer i praksis som et vanlig AS).

Brækkan Import Org nr 991 541 233 er et enkeltpersonforetak med ubegrenset ansvar.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handlet med Brækkan for rundt et år siden. Ikke noe super pris, normalt godt tilbud. Fikk levert varen etter et par purringer. Savner fremdeles faktura.

Alcaimport er kun brukernavnet til vedkommende på QXL. I vinnermail fra QXL er det Brækkan Imort som står som selger, det står også org.nr. 991541233. Dette er registrert som enkeltpersonforetak hos brreg.

For å fordele kostnader for de som har krav mor Brækkan kunne det muligens vært en tanke å vurdere et gruppesøksmål?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lundsiden
    For å fordele kostnader for de som har krav mor Brækkan kunne det muligens vært en tanke å vurdere et gruppesøksmål?
    Det ser ut til at dette ender i en straffesak. Dermed vil alle som anmelder Brækkan til politiet med et dokumentert økonomisk krav bli part i saken. Det er derfor ikke nødvendig å gå til gruppesøksmål før politiet/påtalemyndighetene har gjort sitt basert på de mange anmeldelsene som allerede har kommet inn.

Side 82 av 96 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •