Alcaimport på QXL - erfaringer - Side 49

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 49 av 96 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 ... SisteSiste
Viser resultater 961 til 980 av 1905
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pamelv
    sjallabom er inne på hvordan virksomheten drives. Den er kjent som Ponzi scheme, eller Ponzi bedrageri på norsk.
    PonzibedrÀgeri - Wikipedia

Poenget er å få stadig flere godtroende idioter (som undertegnede) til å kjøpe varer som de så må vente og vente og vente på.....
    Noen vares sendes ut (fra Norek - har selv fått et par derfra) for å få gode karakterer, slik at stadig flere holder inntektstrømmen ved like. Men dette kan ikke vokse til himmels. Kollaps er uungåelig, og der er vi nå.
    Så de som tror at de vil få varer eller penger nå, de tror nok på julenissen også.
    :shock:

Om du er en idiot eller ei vet du selv best ;-), men jeg føler meg ikke som en selv om jeg venter på fjerde vare fra Alcaimport. Har i år mottatt speilrefleks til svært god pris, samt laptop og videokamera til halv pris sammenlignet med billigste nettbutikk (ikke Norek :?). Jeg er fortsatt optimist og forventer vare medio oktober :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjallabom er inne på hvordan virksomheten drives. Den er kjent som Ponzi scheme, eller Ponzi bedrageri på norsk.
    PonzibedrÀgeri - Wikipedia

Poenget er å få stadig flere godtroende idioter (som undertegnede) til å kjøpe varer som de så må vente og vente og vente på.....
    Noen vares sendes ut (fra Norek - har selv fått et par derfra) for å få gode karakterer, slik at stadig flere holder inntektstrømmen ved like. Men dette kan ikke vokse til himmels. Kollaps er uungåelig, og der er vi nå.
    Så de som tror at de vil få varer eller penger nå, de tror nok på julenissen også.
    :shock:
    Tror man skal skille mellom pyramide og Ponzi. Enkelte har brukt betegnelsen pyramide og det er nok feil. Jeg tror forretningsdriften til Alcaimport har utviklet seg (sannsynligvis ufrivillig) til noe som i ettertid ligner på Ponzi uten at det trenger å være det heller.
    Sannsynligvis er det en forretningsmodell som har slått feil. Alcaimport sin modell har vært at markedet skal bestemme salgsprisen (1 krone crazyweek). Det er et sjansespill i seg selv. Kanskje kan man si kundene stort sett har vært for "grådige" siden Alcaimport ikke har oppnådd prisene han må ha.
    Men måtte Alcaimport ha prisen som forhandlere bruker? Nei, sannsynligvis ikke i det hele tatt. Uten butikk, lager eller ansatte har Alcaimport hatt tilnærmet null i kostnader. Med 35 virkedager leveringstid (1,5 kalendermåneder) har også Alcaimport kunne spekulere i prisfall på produktet innen levering samt en nå moderat renteinntekt. Tror også at det ikke er tilfeldig at Alcaimport har kjørt med stort sett samme modeller (ref Samsung C-6705 og C-6705 serie). Her har han samlet kvantum før levering. Selv om Norek har hatt varen på lager har Alcaimort ventet med levering.
    Tror et stort problem for Alcaimport har vært nettopp at han selv skal gjøre alt. Det er også grunnen til at han ønsker en sterkt begrenset korrspondanse. Kapasiteten blir for liten til å gjøre alt. Når man blir hengende etter med informasjon til kundene, hva gjør kundene da? De sender, forståelig nok, enda flere mail og situasjonen blir enda mer uoversiktelig. Tror dette kan være en grunn til at Alcaimport nå sender ut automatiske mail. Han trenger rett og slett tid for å få oversikten og å rydde opp. Slik sett var det riktig av QXL å trykke på "pauseknappen".
    En kan håpe for alle parter at Alcaimport greier å rydde opp.

Det jeg spør meg selv om er: Hvordan kunne Alcaimport selge 8000 produkter over en periode på ett år uten å være i nærheten av å få det til å gå rundt? Det skulle jo kollapset rimlig fort med de prisene som ble oppnådd?
    Da sier de fleste sikkert: Ponzi. Det er jo en naturlig forklaring men det er ikke sikkert det var slik det var planlagt. Det er slik det ser ut i ettertid.

Tror nok Alcaimport prøver å rydde opp og en kan håpe han greier det. At han trenger litt ro en periode er det ikke tvil om.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mapped
    Tror man skal skille mellom pyramide og Ponzi. Enkelte har brukt betegnelsen pyramide og det er nok feil. Jeg tror forretningsdriften til Alcaimport har utviklet seg (sannsynligvis ufrivillig) til noe som i ettertid ligner på Ponzi uten at det trenger å være det heller.
    Sannsynligvis er det en forretningsmodell som har slått feil. Alcaimport sin modell har vært at markedet skal bestemme salgsprisen (1 krone crazyweek).
    Jeg er mye mer kritisk til Alcaimport. Fordi denne "forretningsmodellen"/svindelen kjørte han først i Sveits hvor det ikke gikk. Han kjøpte da varer fra bl.a. Amazon som han solgte videre på Ebay.ch og Ricardo.ch.

Enhver oppegående person skjønner at dette ikke går. Men Alcaimport valgte å fortsette med denne "forretningsmodellen" i Norge:

Altså selg billig, vent lenge, kjøp dyrt, vent enda lengre, selg enda billigere, kjøp dyrt igjen osv...

I tillegg til å tape store beløp på differansen mellom innkjøpspris og utsalgspris over lang tid har sikkert personen bak Alcaimport tatt ut en saftig lønn hele tiden (ref. cruise i Karibien og flere ukers tur til USA). Husk også at det de siste ukene har dukket opp minuskarakterer fra varer vunnet i mars.

Så AlcaImport har absolutt IKKE en bærekraftig forretningsmodell når de kun leverer varer/betaler tilbake penger til dem som maser mest.

Og hvorfor la AlcaImport ut såpass mange varer med auksjonsslutt på samme tid? Alle vet at tilbud/etterspørsel har en stor effekt på prisen. Mitt svar blir at AlcaImport ikke brydde seg om hva prisen endte på. Fordi han uansett ikke skulle levere alle varene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Splice, jeg skrev ikke at Alcaimport har "bærekraftig forretningsmodell" men feilslått forettningsmodell.

Når det gjelder enhetsantall i hver enkelt auksjon solgt faktisk AL 3 enheter av hvert produkt i samme auksjon i vår. Dette gikk ned til to fra mai. Frekvensen i antall auksjoner tror jeg holdt seg noenlunde uforandret.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Splice
    I tillegg til å tape store beløp på differansen mellom innkjøpspris og utsalgspris over lang tid har sikkert personen bak Alcaimport tatt ut en saftig lønn hele tiden
    ..hva er differansen? Alle referer til at han selger til under innkjøpspris, men ingen kan si hva denne prisen er? Hva er f.eks. innkjøpsprisen på en Samsung 6005 eller 6705?

Og hvorfor la AlcaImport ut såpass mange varer med auksjonsslutt på samme tid? Alle vet at tilbud/etterspørsel har en stor effekt på prisen. Mitt svar blir at AlcaImport ikke brydde seg om hva prisen endte på. Fordi han uansett ikke skulle levere alle varene.
    Tenkte det samme da han la ut nye auksjoner før den pågående var avsluttet. Ikke lurt hvis man ønsker høyest mulig pris på varene. Dette skjedde rett før han "dro på ferie".

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olzen
    ..hva er differansen? Alle referer til at han selger til under innkjøpspris, men ingen kan si hva denne prisen er? Hva er f.eks. innkjøpsprisen på en Samsung 6005 eller 6705?
    Samsung-priser hos Norek (inkl. moms):

UE46C6005 kr. 9748,75

UE46C6705 kr. 11237,50

UE55C6005 kr. 14737,50

UE55C6705 kr. 16862,50

Rett meg gjerne om jeg tar feil. Tipper det er andre her som også har tilgang til Noreks priser.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

UE46C6005 kr. 9748,75

UE46C6705 kr. 11237,50

UE55C6005 kr. 14737,50

UE55C6705 kr. 16862,50

Rett meg gjerne om jeg tar feil. Tipper det er andre her som også har tilgang til Noreks priser.
    Er pris fra importør for UE46C6705 kr. 11237,50, og så selges den på nettbutikker (komplett/MPX, HIFI klubben, elkjøp) for ca 11890?

Det vil si at for et salg på nesten 12000 kroner sitter butikkene igjen med en fortjeneste på ca 650 kroner før dem trekker ifra sine utgifter til lager, ansatte osv..

Det var jaggu ikke mye.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

UE46C6005 kr. 9748,75

UE46C6705 kr. 11237,50

UE55C6005 kr. 14737,50

UE55C6705 kr. 16862,50

De prisene stemmer godt de, for deg.
    Har du et lite enkelsmansforetak som har konto hos Norek?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tapte penger ?

Hei!
    Når du selger en tv ut for 9000 og betaler 14000 inn så behøver du ikke ha mastergrad i økonomi for å se at dette går skeis..
    Og det har det nå gjort..
    Vil anbefale Dere å prøve å få refundert pengene Deres uten å mase på han om kompensasjon ..
    Dette med å kreve erstatning for tid uten tv (evt annen vare) hadde ikke jeg gått for nå ihvertfal.. Da kommer du nok sist i køen.. Ta dette som en lærepenge på at " Hvis noe er for godt til å være sant så er det sikkert det".
    Qxl sitt ansvar er jo den profesjonelle part og den siden er jo interessant juridisk ...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt ærlig, så tror jeg han tjener penger på frakt , fordi fraktprisene er meget høye hos han.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    UgN, ser ut som du har kontroll på prisene fra Norek?
    I så fall: Er det større rabatter å hente om en kjøper volum, på en modell, fra Norek? Er jo interesant å prøve å gjøre seg opp en mening om forettningsmodellen Alcaimport har kjørt.

Hva tror du? Et Ponza opplegg fra starten eller et forsøk på å drive en sunn forretningsførsel på lave marginer og høyt volum?

Forøvrig må da Alcaimport sitte med 1000-vis av fakturaer kundene skulle hatt? Kunne selv betalt en 50-lapp for å få tilsendt fakturaen på 55" jeg kjøpte og har fått levert. Kunne fort dratt inn 100k -200k sikkert bare på å selge fakturaer, Alcaimport. Hadde jo vært en enestående foretningsførsel å kunne selge fakturaer til kunder som har kjøpt produkter av han. Nesten litt Ryanair, det.

Har selv en TV i nedre prisklasse som skulle ha vært levert. En får se hvordan det går. Liker jo selvsagt å få levert det en har kjøpt samme hvor blåøyd en er.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Jeg drev et enkeltmannsforetak for 7-8 år siden, men fant nå ut at kontoen min hos Norek fortsatt var aktiv. Kjekt nå :-D

På den tiden kjøpte jeg for noe over 200.000 / mnd fra Norek. Inflasjonsjustert til dagens prisnivå blir vel det ca 250.000 kroner / mnd.

Alcaimport har solgt for mye mer enn det, så jeg er helt med på at AI kan ha fått bedre innkjøpspriser enn jeg fikk. Men uansett er det ganske lave marginer i denne bransjen, og jeg tror derfor ikke at AI har fått så store avslag som 30-40 % fra Norek's enkeltmannsforetakspriser (som han har måttet få for å kunne selge til prisene han oppnådde på QXL).

Her er forøvrig en graf jeg har laget med trendlinje som viser at Alcaimport kommer til å bli automatisk utestengt fra QXL i slutten av neste uke. Forutsatt at trenden med mange nye minuskarakterer hver dag fortsetter i ca 1 uke til:

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olzen
    Er pris fra importør for UE46C6705 kr. 11237,50, og så selges den på nettbutikker (komplett/MPX, HIFI klubben, elkjøp) for ca 11890?

Det vil si at for et salg på nesten 12000 kroner sitter butikkene igjen med en fortjeneste på ca 650 kroner før dem trekker ifra sine utgifter til lager, ansatte osv..

Det var jaggu ikke mye.
    Velkommen til virkeligheten . Dette er slik det i realiteten er i elektronikkbransjen og slikt i dag - konkurransen er knallhard.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forøvrig en graf jeg har laget med trendlinje som viser at Alcaimport kommer til å bli automatisk utestengt fra QXL i slutten av neste uke. Forutsatt at trenden med mange nye minuskarakterer hver dag fortsetter i ca 1 uke til:
    Der ryker siste 0,01% sannsynlighet for at han skal gjøre opp. Han har sagt at han er tilbake fra ferie etter et han blir automatisk utestengt fra Qxl. Haha, en skikkelig luring.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ryker siste 0,01% sannsynlighet for at han skal gjøre opp. Han har sagt at han er tilbake fra ferie etter et han blir automatisk utestengt fra Qxl. Haha, en skikkelig luring.
    Jeg ringte forøvrig fastnummeret jeg fant på varamedlemmet til Alcaimport. Det var moren til han som driver AI som svarte. Hun kunne fortelle at sønnen kommer hjem fra ferie søndag kveld, og at hun regnet med han kunne kontaktes mandag 27. sept. uten problemer.

Så får vi se. Jeg har vondt for å tro at en eldre dame lyver på telefonen til meg. Jeg tror mr. Alcaimport kommer hjem i morgen, og da er det bare å ringe ham på mandag. Så får vi se hvor dette bærer hen...

Newcomer maarder sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mapped
    Sannsynligvis er det en forretningsmodell som har slått feil.
    Jeg er mye mer kritisk til Alcaimport. Fordi denne "forretningsmodellen"/svindelen kjørte han først i Sveits hvor det ikke gikk. Han kjøpte da varer fra bl.a. Amazon som han solgte videre på Ebay.ch og Ricardo.ch.
    Jeg hadde nok tenkt det samme som deg Mapped, om det ikke hadde vært for det Splice også nevner her, -dette har han gjort før. Om mannen hadde ment ærlig og oppriktig å gjøre opp for seg burde han ha tatt lærdom av tidligere erfaringer.
    For meg så ser det ut som om han har kjørt samme løpet her, og jeg må nesten lure på, hvilket land blir det neste?

Uansett, skal han gjøre opp for seg så bli dette en ganske stor sum. Nå har ikke jeg regnet sammen fra alle de som har avgitt negativ i det siste, men vil gjette på at dette kan bli en stor utgift. Skal mye til å tilbakebetale alt dette medmindre han har disse pengene på en egen konto da, noe jeg har vanskelig for å tro.

Jeg vil gjette på at de som har betalt i sommer har finansiert tilbakebetalingen til de som kjøpte i våres f.eks.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stakkars foreldre...

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje han kjøper å selger aksjer for pengene?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Kanskje han kjøper å selger aksjer for pengene?
    I tilfelle går det tydeligvis ikke så veldig bra siden han har problemer med å sende ut varer som er solgt i mars/april

Newcomer maarder sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de 28 siste negative kommentarene er det varer samlet solgt for ca 102 600,-. Da er frakt ikke inkludert.
    Karakterer gitt i perioden 21/9/2010 21:35 til 25/9/2010 09:52, det er de tre siste sidene med negative kommentarer.
    (jeg garanterer ikke at det ikke er regnefeil )

og det er ca 18 sider med overvekt på negative/ nøytrale kommentarer slik jeg ser det...så da må det bli rundt 600 000?
    (mine mattekunnskaper er ikke spesiellt gode, bare for å ha nevt det )

Side 49 av 96 FørsteFørste ... 9 19 29 39 45 46 47 48 49 50 51 52 53 59 69 79 89 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •