Alcaimport på QXL - erfaringer - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 96 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 1905
    Intermediate olemj86 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av toppe
    Om dere som har handlet ikke har mottatt noen kvittering bør det være en smal sak å innrapportere dette til ligningsmyndighetene som helt sikkert er intressert i å vite at denne personen omsetter varer svart...

Bare en ide...
    Hvordan vet at de omsetter svart?
    Det er jo allerede noen som sier at de har fått kvittering...
    Rare påstander visse her inne på forumet kommer med...
    ("pyramide" , "svart" , "betaler ikke avgifter" +++)...

Som nevnt tidligere, kan dere ikke bare være fornøyd med og handle til lave priser? Dersom du kan vente litt på varen vell og merke

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg ikke skjønner med Alcaimport, er hvordan de har mulighet til å tilby endel varer såpass billig (se bort fra lev.tid, det har ingen ting med selve kostnaden på varen å gjøre).

Har ganske god oversikt over div kalkyler i markedet, og ingen kan tilby varer så billig uten å tape penger på det. Ergo; et eller annet sted i kjeden må noen ta tapet. Spørsmålet er hvor?

Man driver jo ikke butikk av å selge varer billigere enn innkjøpet (i det lange løp).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemj86
    Hvordan vet at de omsetter svart?
    Det er jo allerede noen som sier at de har fått kvittering...
    Rare påstander visse her inne på forumet kommer med...
    ("pyramide" , "svart" , "betaler ikke avgifter" +++)...

Som nevnt tidligere, kan dere ikke bare være fornøyd med og handle til lave priser? Dersom du kan vente litt på varen vell og merke
    Selvfølgelig kan man det, men noen må jo tape til slutt når varer selges med tap. Om det ikke blir meg blir det min nabo eller kanskje staten.

Foreløpig har ingen bekreftet at de har mottatt en gyldig kvittering/faktura fra Alcaimport.

Altså kvittering/faktura fra et momsregistrert foretak som er registrert i enhetsregisteret, foretaksregisteret og MVA-registeret.

Kvittering/faktura skal ha spesifisert hvor mye som er moms, dato, pris og alle de andre tingene som man skal ha på en kvittering/faktura.

Men rett meg gjerne om jeg tar feil!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Splice
    Selvfølgelig kan man det, men noen må jo tape til slutt når varer selges med tap. Om det ikke blir meg blir det min nabo eller kanskje staten.

Foreløpig har ingen bekreftet at de har mottatt en gyldig kvittering/faktura fra Alcaimport.

Altså kvittering/faktura fra et momsregistrert foretak som er registrert i enhetsregisteret, foretaksregisteret og MVA-registeret.

Kvittering/faktura skal ha spesifisert hvor mye som er moms, dato, pris og alle de andre tingene som man skal ha på en kvittering/faktura.

Men rett meg gjerne om jeg tar feil!
    Eg har kvitering No sjekket eg kva som stod på den. Alt står der Beløp, moms, orgnr osv. Så etg er fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg satt penger på noe så forsvinner vel problemet av seg selv om ikke så aaaaltfor lenge.
    QXL er inne i en nedadgående spiral jeg vanskelig ser at de skal komme ut av igjen. Regnskapstallenes tale er ganske klar

Men av nyskjerrighet... jeg har ikke fulgt disse auksjonene osv, men...

Etter hva jeg forstår så leverer Alcaimport TV'er som han kjøper fra Norek. Jeg har selv benyttet Norek endel og det er ikke så voldsomt mye å spare på deres priser.

Er TV'ene som har blitt kjøpt via Alcaimport så mye billigere enn i butikk at det forsvarer tap av reklamasjonsrett, sikkerhet ved feil osv? Det virker jo ekstremt lite trolig at Alcaimport vil være behjelpelig med en TV som streiker etter 3-4 år f.eks...
    Du tar feil ang. reklamasjonsrett. Det er 5 år. Eg har kvitering fra AI og ordrenr til Norek. Norek kan ikkje trekke seg vekk viss Alcaimport går konkurs. Kjøpsloven gjelder fortsatt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av balder22
    Eg har kvitering No sjekket eg kva som stod på den. Alt står der Beløp, moms, orgnr osv. Så etg er fornøyd.
    Fra Alcaimport? Hvilket ORG-nummer står det på kvitteringen?

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Alcaimport? Hvilket ORG-nummer står det på kvitteringen?
    Om du leser post #552 så ser du jo at han sier at han har fått kvittering fra Alcaimport...

Og om det igrunn står et annet org. nummer er AI sitt på regningen, så spiller jo ikke det noen rolle, da er jo bare varen solgt ut gjennom et annet selskap, om momsen til staten, som du er så opptatt av har kommet til rette

Blir nok ganske vanskelig og selge svart på denne måte, man overfører til kontoen hans, beløpet man skulle betale for varen, og om det er en privat konto så tror jeg banken stusser og sender opplysninger videre til de som trenger og vite om det, dersom det kommer inn millionbeløp på konto i hytt og pine, fra alle og en hver... Pluss at skatteetaten og andre etater har ganske god kontroll på hva som skjer... De kan sjekke hvilket kontonummer de vil, og AI's kontonummer står opplyst i alle qxl annonsene... Så hvorfor du mener at han selger svart skjønner jeg ikke... De er bare en av mange rare påstander som har dukket opp i denne tråden...

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skumlest gjennom denne tråden, og må si at det som er mest oppsiktsvekkende er måten Qxl behandler de negative tilbakemeldingene som tikker inn på løpende bånd.
    Hadde det vært meg som hadde havnet i en slik situasjon med Qxl/AI, "bank i bordet", hadde jeg utvilsomt tatt kontakt med forbrukerrådet.

Å støte på slike selgere er ikke kjekt for noen, og håper det ordner seg for dere som har havnet i klemma :???:

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Reklamasjonsrett

Sitat Opprinnelig postet av balder22
    Du tar feil ang. reklamasjonsrett. Det er 5 år. Eg har kvitering fra AI og ordrenr til Norek. Norek kan ikkje trekke seg vekk viss Alcaimport går konkurs. Kjøpsloven gjelder fortsatt
    Ja, det var poenget mitt Om det skjer noe med TV'en etter f.eks 3-4 år (hvor da TV'en er dekket av reklamsjonsretten) så vil det ofte være tyngre for en kjøper å rette klagen mot en distributør enn mot butikken den er kjøpt i. Spesielt i tilfeller der man ikke har fått noen kvittering fra selger... noe de aller fleste her har opplevd å ikke få...

Ja, for all del... man har retten på sin side dersom man kan bevise kjøpet osv, men spørsmålet mitt var bare om det er så mye å tjene på å handle av en så useriøs selger... og det kan det jo hende det er for noen hvis besparelsen er stor nok

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var poenget mitt Om det skjer noe med TV'en etter f.eks 3-4 år (hvor da TV'en er dekket av reklamsjonsretten) så vil det ofte være tyngre for en kjøper å rette klagen mot en distributør enn mot butikken den er kjøpt i. Spesielt i tilfeller der man ikke har fått noen kvittering fra selger... noe de aller fleste her har opplevd å ikke få...

Ja, for all del... man har retten på sin side dersom man kan bevise kjøpet osv, men spørsmålet mitt var bare om det er så mye å tjene på å handle av en så useriøs selger... og det kan det jo hende det er for noen hvis besparelsen er stor nok
    Jau eg har nok tjent nok på desse to kjøpa (1/3 av prisen ) , men eg veit ikkje om eg tørr å kjøpe fleire produkter av han. Skulle hatt ein 55" Led i kjelleren.
    Ein eller annan gong vil dette stoppe opp og kven er det som står igjen med svartepetteren er vanskelig å sei. Eg trudde firmaet ville gå dunken for lenge siden, men han legger fortsatt ut ca 70 auksjoner i veka.
    Norek og QXL går god for han.
    Alle som har kjøpt får enten pengene tilbake med kompensasjon eller at han leverer varen med kompensasjon.
    Han har ikkje svindlet nokon!

Så eg kan ikkje finne noko som eg kan ta han på. Det einaste eg lurer på er korleis han kan selge så billigt og kva han gjør med pengene dei 35 +++ virkedagene?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virke som om dette korthuset faller snart ja.. TV2 hjelper deg har visst tatt kontakt med avforum nå, og alcaimport har visst blitt et NUF foretak for ikke lenge siden.. Og første som kommer inn i hodet mitt nå om at han plutselig blir NUF er at han skal stenge hele dritten, ta penga han skylder folk selv og ha ryggen fri når han gjør det..

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fyril
    Kan virke som om dette korthuset faller snart ja.. TV2 hjelper deg har visst tatt kontakt med avforum nå, og alcaimport har visst blitt et NUF foretak for ikke lenge siden.. Og første som kommer inn i hodet mitt nå om at han plutselig blir NUF er at han skal stenge hele dritten, ta penga han skylder folk selv og ha ryggen fri når han gjør det..
    Hvordan vet du dette? skal vi ta dette for god fisk bør du legge fram noen referanser.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har da vært NUF lenge? (så lenge jeg kan huske hvertfall)...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkeltmannsforetaket er registrert 21.08.2007:

Brønnøysundregistrene - BRÆKKAN IMPORT

NUF'et er registrert 08.07.2009:

Brønnøysundregistrene - ALCA IMPORT-EXPORT

Enkeltmannsforetaket er merverdiavgiftsregistrert, mens NUF'et ikke er det.

Om Alcaimport drives som NUF gjør de det ulovlig fordi det foretaket ikke er registrert i merverdiavgiftsregisteret....

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...greit å understreke at AVforum ikke har noen offisiell "rolle" i eventuelle TV-innslag el.l. som måtte komme rundt dette, og vi har heller ingen formening om Alcaimport som sådan. Fra vår side vil vi bare anmode om generell forsiktighet...

For øvrig må vi også be om at påstander som legges ut underbygges på en god måte. Når det skrives at selskapet f.eks. nylig har endret selskapsform til et NUF er det jo interessant å opplyse når dette faktisk har skjedd ettersom det tydeligvis ikke er samhørighet rundt denne opplysningen (antar informasjonen er tilgjengelig på purehelp.no?).

Husk igjen at mange, både medlemmer og øvrige, har overført penger til dette firmet, og ingen er tjent med at firmat går konkurs basert på ukorrekte opplysninger og/eller hysteri.

Personlig vil jeg uansett si at "når noe er for godt til å være sant er det som oftest det", noe jeg selv har fått erfare mang en gang... Jeg kjenner imidlertid ikke til denne forretningsmodellen og kan derfor ikke uttale meg om hvordan driften utføres, men litt snodig må jeg jo si det hele ser ut da jeg tross alt er utdannet Sivilmarkedsfører og har måttet pløye meg gjennom noen økonomibøker i den forbindelse...

Jeg synes også at henvisningen noen her legger ut til "sjansen er større for å få produktet her enn å vinne i Lotto" blir relativt meningsløst for de som faktisk kan ende opp med å tape tusenvis av kroner...

La oss sammen prøve å få frem så mye objektiv fakta som mulig, slik at folk som vurderer å benytte seg at dette firmaet og leser denne tråden har så mye GOD og RELEVANT informasjon som mulig å fatte beslutningen ut fra!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    I så henseende vil jeg si at det er svært viktig at en ber om en utskrift av faktura, da en har helt ulike rettigheter overfor et personlig foretak og et NUF. Et NUF er i utgangspunktet nærmest uten ansvar, mens et personlig foretak hefter på vedkommende som står oppført som eier personlig.

Med andre ord kan en kreve inn beløpet som måtte være utestående direkte fra vedkommende om handelen er utført via det personlige selskapet. Dette gjelder også ved eventuelle reklamasjoner, for selv om en kan få dekket dette ved bruk av "springende regress", dvs. at en påberoper seg retten til å levere inn produktet til bakenforstående salgsledd, da i dette tilfellet importøren / distributøren, kan det dukke opp en rekke kostnader knyttet til reklamasjonen, f.eks. frakt, som i utgangspunktet forhandler må dekke.

Alle firmaer er for øvrig ihht regnskapsloven forpliktet til å levere faktura, enten skriftlig eller elektronisk innen kort tid etter handelen er utført. Dette kan en altså kreve av selger.

Enkeltmannsforetaket er registrert 21.08.2007:

Brønnøysundregistrene - BRÆKKAN IMPORT

NUF'et er registrert 08.07.2009:

Brønnøysundregistrene - ALCA IMPORT-EXPORT

Enkeltmannsforetaket er merverdiavgiftsregistrert, mens NUF'et ikke er det.

Om Alcaimport drives som NUF gjør de det ulovlig fordi det foretaket ikke er registrert i merverdiavgiftsregisteret....

Newcomer Ideal sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg kjenner imidlertid ikke til denne forretningsmodellen og kan derfor ikke uttale meg om hvordan driften utføres, men litt snodig må jeg jo si det hele ser ut da jeg tross alt er utdannet Sivilmarkedsfører...
    Da vet du kanskje at mange forklarer bedriftsstrategi slik: bedrifter kalkulerer med (store?) tap i en innkjøringsfase, der hvor de etablerer seg i et marked. Derfra skal de da gå videre til en konsolideringsfase, og senere igjen kan de høste fortjeneste.

Dersom denne vedkommende som driver alcaimport er bemidlet, kan det jo hende det er en del av hans forretningsstrategi å selge disse produktene med tap. Det kan hende han har en eller annen forskrudd tanke, hvor han tror at hele Norges befolkning vil gå mann av huse for å handle tv'er av han på QXL, en slags Netthandelen-Light.
    Dersom dette er hans forretningsstrategi så kan jo ikke vi blande oss opp i det.

Vedkommende klarte å tape 500 kroner på at jeg ikke kjøpte noenting. Jeg forlangte nemlig pengene tilbake, og fikk de, pluss fem hundre kroner.
    Nå var jo fem hundre ikke all verdens fortjeneste for meg, men jeg fikk da pengene igjen.

Jeg ser lite til at folk faktisk står frem her og sier at de direkte har blitt frastjålet pengene sine.
    Mitt inntrykk er at man bare trenger å sende et par SKIKKELIG sure e-mailer med CC: QXL.NO, og da får man svar umiddelbart med tilbud om penger igjen og litt ekstra grunker..

Dersom noen direkte har blitt frastjålet pengene sine så kan de jo si det rett ut?
    Lynsjestemninga er litt tidlig ute synes jeg.

Intermediate BjrnrB sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    824
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ideal
    Da vet du kanskje at mange forklarer bedriftsstrategi slik: bedrifter kalkulerer med (store?) tap i en innkjøringsfase, der hvor de etablerer seg i et marked. Derfra skal de da gå videre til en konsolideringsfase, og senere igjen kan de høste fortjeneste.

Dersom denne vedkommende som driver alcaimport er bemidlet, kan det jo hende det er en del av hans forretningsstrategi å selge disse produktene med tap. Det kan hende han har en eller annen forskrudd tanke, hvor han tror at hele Norges befolkning vil gå mann av huse for å handle tv'er av han på QXL, en slags Netthandelen-Light.
    Dersom dette er hans forretningsstrategi så kan jo ikke vi blande oss opp i det.

Vedkommende klarte å tape 500 kroner på at jeg ikke kjøpte noenting. Jeg forlangte nemlig pengene tilbake, og fikk de, pluss fem hundre kroner.
    Nå var jo fem hundre ikke all verdens fortjeneste for meg, men jeg fikk da pengene igjen.

Jeg ser lite til at folk faktisk står frem her og sier at de direkte har blitt frastjålet pengene sine.
    Mitt inntrykk er at man bare trenger å sende et par SKIKKELIG sure e-mailer med CC: QXL.NO, og da får man svar umiddelbart med tilbud om penger igjen og litt ekstra grunker..

Dersom noen direkte har blitt frastjålet pengene sine så kan de jo si det rett ut?
    Lynsjestemninga er litt tidlig ute synes jeg.
    Ikke for å bryte inn i diskusjonen her, men han kjører sin egen bedrift i grus, samt QXL hvis han får holde på på denne måten. Jeg har lest veldig mange negative kommentarer på QXL, som etter kort tid forsvinner. Måten han opererer på skaffer bedriften hans et dårlig rykte og mange stiller spørsmålstegn ved kvittering og levering. Norek har sikkert et av Norges største lagere og er sjelden tom for produkter av den typen han forhandler. Virker som om han forventer at kundene heller vil ha en fattig erstatning på 500,- enn selve produktet de har vunnet i en budrunde. Dårlige unnskyldninger har han mange på lager av og det virker for meg som om at ca. 1/2 av kundene får produktene de bestiller. Ikke for å dømme selgeren, men har fulgt med lenge på både denne diskusjonstråden og profilen hans på QXL. Jeg hadde ikke gått god for hverken QXL eller AI når man leser og følger med litt.

Enhver idiot skjønner at AI må selge med tap når en 55" ny LED-skjerm går for 9 000,-. Hvis de ikke selger med tap, så må det være ett eller annet lureri de driver med. Jeg har også vært innom hjemmesiden til AI og det virker ikke som den mest fornuftige og rimelige siden, med andre ord så tror jeg ikke han tjener seg rik på den heller.

En annen ting er jo at han har drevet med dette på eBay også, der han til slutt ble utestengt. Stilte også spørsmål om jeg kunne bruke PayPal, da det står på den gamle hjemmesiden hans. Da fikk jeg i svar at han ikke bruker dette da det byr på problemer. En kan jo begynne å lure da.

Men dette er bare mine synspunkter, får håpe noen er enige eller i hvertfall delvis enige!

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    I så henseende vil jeg si at det er svært viktig at en ber om en utskrift av faktura, da en har helt ulike rettigheter overfor et personlig foretak og et NUF. Et NUF er i utgangspunktet nærmest uten ansvar, mens et personlig foretak hefter på vedkommende som står oppført som eier personlig.
    Man kan ikke hjemme seg bak ett NUF og begå beviste forbrytelser. Feks er daglig leder av en avdeling (Alcaimport i norge er en Norsk avdeling av Utenlandsk Foretak (NUF) i norge, fullt mulig å saksøke. Man kan nemlig ikke hjemme seg bak at det ett NUF og sitte i norge og gjøre ulovligheter. Tror man dette, gjemmer man seg bak en falsk trygghet. Først går man økonomisk på selskapet og så på de andre som er søkbare (de må ha begått ulovligheter - verdt å merke seg).

Det skal understrekes at dette skrives på generelt grunnlag og er ikke på noen måte en anklage mot Alcaimport eller forhåndsdømming av dem, bare en oppklaring i at Daglig leder i ett NUF kan bli straffet og økonomisk forfulgt i norge selv om det er ett NUF med en postboks i utlandet.

Når det gjelder svart omsettning osv, så er det ikke slik at Skatte enhetene konstant sitter og etterforsker suspekte butikker. De må helst få noen hint eller oppdage ting ved kontroll av feks likning. Derimot tror jeg dem er ganske "på " dem som driver via QXL, finn.no osv. Det er helt klart å annse som risiko bransjer.

Generelt om NUF'er, så håper jeg de for revisjonsplikt på lik linje med AS'er (foreslått og skal på høring så vidt jeg vet). Hvorfor? Det er så mye suspekt og useriøst innenfor den selskapsformen. Og det vil bli luket bort ved revisjonsplikt. Håper det går igjennom, da det vil rette opp balansen mot de som driver i de mer seriøse selkskapsformene.

Ellers vil jeg si meg enige i Lygren om at man ikke bør forhaste seg med å sparke Alcanimport til "døde". Det er det mange som vil tape på (tenker da på kunder). Greit å advare folk (noe jeg selv står for) mot dem, men krige for å få lagt dem ned er tull.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    0
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har alcaimport gått under 97% positive tilbakemeldinger! Det riktige burde vel vært under 50%, da veldig mange av de positive karakterene hans er fra folk som har vært overlykkelige over å få tilbake pengene sine. I tillegg har jo også qxl slettet mange negative tilbakemeldinger.

Side 29 av 96 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •