Brenne 5.1 Flac?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Brenne 5.1 Flac?

Har lastet ned flere lydfiler i Surround 5.1 FLAC 24BIT/96kHz fra 2L sine hjemmesider (gratis og lovlig om noen lurer!) 2L - the Nordic Sound Lurer nå selvfølgelig åssen jeg får brent disse på DVD-plater, noen forslag? Min Denon DVD1930 spiser ikke FLAC. Ser at det er noen tråder om å få musikken TIL Flac her, men ikke motsatt vei.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du brenner FLAC filer til CD, så blir det vel WAV filer?
    Ihvertfall har MediaMonkey disse valgene:
    - brenn lyd CD/DVD for alle CD spillere
    - brenn data CD/DVD for PC'er og spillere som støtter mp3, wma osv
    - formater CD/DVD

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD, ikke CD!

Jeg forbinder WAV-filer bare med stereo-CD lyd jeg, blir det dette når jeg konverterer surroundlyden til WAV? Planen var å få go´lyden i surround!

Har prøvd å brenne WAV-filer på DVD i NERO 6.0 før, men platene blir alltid uspillelige - hvorfor det? Funker jo med mp3...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, du finner kanskje svaret i denne geniale tråden:

http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Fant ingenting på den tråden.

Jeg kikka gjennom de sidene før jeg la inn trådspørsmålet, fant ingenting om å få 5.1 Flac til DVD´er som er leselige for en DVD-spiller. Lovlige Flac-filer er det nok ikke så masse av og enda færre som vil ha sånt på sølvplater?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du vil neppe finne software som kan brenne wav lyd til mere en 48 khz
    (men nå har jeg ikke fulgt med så nøye i det siste så det kan jo være ute)

Selvfølgelig kan du brenne FLAC som data men er da avhengig av avspiller som leser 6 channel FLAC

Du kan pakke opp FLAC fil å få WAV (PCM audio stream som inneholder 6 kanals pcm (mpcm) .......brenne så som data men du finner ingen DVD/BD spiller som leser lydfilene tror jeg.
    (Selve multichannel pcm er ikke ukjent for spilere men avspillingsmessig ukjent da det ikke ligger ved bilde/video til lyden)
    Brenner du det som musikk cd vil nesten helt sikkert lyden resamples til 44,1 khz som er cda
    (eller ved mange brennesoftware ikke kunne legges inn som lydfil for å kunne lage cd av)

DVD er så mangt å mye high res blir brent på DVD plate men ikke som 6 kanals multichannel PCM tapsfritt med vanlig software til brenning.
    SACD , DVDA , MVI , DVD video er alle brent på DVD R plate

SACD får du ikke brenne software til

DVDA får du brennesoftware til men vil en DVDA spiller lese 5.1 mpcm tapsfritt ? nei vil ikke tro det og mener beste khz på software er 48. (selfølgelig kan man få høyere men da encodet til codec.feks DTS)

DVD video har ingen software som brenner tapsfri multichannel pcm til disc.
    (man kan brenne høyere khz til DVDA ja men encodet til codec.feks dts)

Det vi mangler som disc format til slik lyd er Blu Ray audio disc (software private kan brenne med , spillere som avspiller BD-A (audio)

Da ville vi kunnet legge Multichannel PCM eller encodet til tapsfrie HD codec på disc med brenne software.
    Encode til tapsfrie hd codec kan vi i dag men ikke brenne det slik vi ønsker med eget software.
    DTS | Professionals | DTS-HD Encoderâ„¢

Eneste muligheten jeg kan tenke meg dette kan komme på plate og avspilles fornuftig er
    Legge en Blu Ray disc på harddisken på pc......ulike Mux software til blu ray---> fjerne et lyspor eller bare legge til det nye 5.1 MPCM sporet for så brenne ny Blu Ray disc med det ekstra lydsporet.
    (selvfølgelig et bilde/video som da ikke er relatert til den nye 5.1 mpcm lyden men lyden skal man få tapsfritt som mpcm 24/96 multichannel pcm)

Pr i dag kan man vel bare streame lyden eller avspille den på pc.
    Fleste software og stream vil downsample lyden så man bør være påpasselig for hvordan dette gjennomføres og av hva for å kunne dra nytte av det ekstra lyden måtte gi.
    Er jo heller ingen problem å pakke opp FLAC til WAV så det blir enklere å bruke i forhold til avspilling (feks med dBpowerAmp for FLAC til WAV)

Om man får til en velykket avspilling fra pc til reciver med de nye HDMI lydkortene ?

Dette er selfølgelig ikke et fasittsvar.
    Skal se litt nermere på muligheter til å få lyden på disc
    High Resolution Music DOWNLOAD services

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •