Er det lurt å være lat å ikke trekke ut mobilladeren når den ikke er i bruk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det lurt å være lat å ikke trekke ut mobilladeren når den ikke er i bruk?

Er det noe ulempe om mobilladeren står permanent i stikkontakten, selv når den ikke er i bruk? Er det spenning i den da? Ikke det at jeg er ekstrem-gjerrig som vil spare strøm, men tenkte mer om jeg skulle slenge noe klær over den når jeg legger meg. Da er det vel brannfarlig? Da mener jeg inkl den delen som er i stikkontaken - fort gjort når jeg kommer hjem fra byen full og sliten :twisted:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye strøm forbruker en lader som bare er plugget inn i stikkontakt, men ikke plugget videre inn i en enhet?

Hvis svaret gir deg > 0 watt, da er det grunn god nok til å trekke den ut av støpselet.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir laderen varm (på tomgamg) er det en god indikasjon på at den bruker strøm! og at det er lurt å fjerne den fra stikkkontakten. Selv gidder jeg nesten aldri.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar ikke ut noen støpsel med mindre det tordner.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hvor mye strøm forbruker en lader som bare er plugget inn i stikkontakt, men ikke plugget videre inn i en enhet?

Hvis svaret gir deg > 0 watt, da er det grunn god nok til å trekke den ut av støpselet.

Kjøpte meg en ny jappebamse denne mnd, en Nokia 5800. I bruksanvisningen i den står det at det er spenning i laderen når den ikke brukes men står i kontakten. Derfor står det at jeg skal trekke den ut når den ikke er i bruk.

Om det står der for å garantert slippe søksmål hvis det skjer noe, vites ikke. Bruksanvisningene på gagdets har blitt mer og mer paranoide etterhvert :evil:

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Blir laderen varm (på tomgamg) er det en god indikasjon på at den bruker strøm! og at det er lurt å fjerne den fra stikkkontakten. Selv gidder jeg nesten aldri.
    DET gidder ikke jeg heller.

Strømforbruket kan vel neppe gå over en femtiøring i løpet av et år.

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    DET gidder ikke jeg heller.

Strømforbruket kan vel neppe gå over en femtiøring i løpet av et år.
    I gjennomsnitt er ca. 5% av strømregningen slike strømtyver som f.eks mobilladere, utstyr som står i standby osv.

Så med en strømregning på ca. 20 000 som også er ganske gjennomsnittlig i Norge så snakker vi omtrent 1000 kroner i året.

Edit: Tipper en mobillader som står i hele året koster deg ca. en femtilapp.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    I gjennomsnitt er ca. 5% av strømregningen slike strømtyver som f.eks mobilladere, utstyr som står i standby osv.

Så med en strømregning på ca. 20 000 som også er ganske gjennomsnittlig i Norge så snakker vi omtrent 1000 kroner i året.

Edit: Tipper en mobillader som står i hele året koster deg ca. en femtilapp.
    Si at en mobillader som ikke er tilkoblet en mobil trekker ca 0,5W i timen.
    Det blir omtrent 12W i døgnet.
    Uten å finregne på det så blir det ca 4000W i løpet av ett år.
    Hvis du betaler i snitt 40øre pr kw/t så koster laderen deg en krone og seksti øre i året for at den står i hele tida.

Ok, ser at min første påstand om 50 øre ble helt feil.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si at en mobillader som ikke er tilkoblet en mobil trekker ca 0,5W i timen.
    Det blir omtrent 12W i døgnet.
    Uten å finregne på det så blir det ca 4000W i løpet av ett år.
    Hvis du betaler i snitt 40øre pr kw/t så koster laderen deg en krone og seksti øre i året for at den står i hele tida.

Ok, ser at min første påstand om 50 øre ble helt feil.
    For det første trekker den mer enn 0,5W. Ihvertfall de laderne jeg har hatt, såpass kjenner jeg på varmen om jeg tar på den. For det andre betaler vi på landsbasis nesten en krone per kWh.

50 øre og også 1,60 kan du glemme umiddelbart. Det sier seg selv egentlig når 5% av strømforbruket til en gjennomsnittlig bolig som bruker 20 000 kWh er såkalte strømtyver og det tallet er dokumentert.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første trekker den mer enn 0,5W. Ihvertfall de laderne jeg har hatt, såpass kjenner jeg på varmen om jeg tar på den. For det andre betaler vi på landsbasis nesten en krone per kWh.

50 øre og også 1,60 kan du glemme umiddelbart. Det sier seg selv egentlig når 5% av strømforbruket til en gjennomsnittlig bolig som bruker 20 000 kWh er såkalte strømtyver og det tallet er dokumentert.
    Jada....

Sakset fra Sony Ericsson sine sider:

Ladere

Energieffektiviteten til ladere
    Sony Ericsson er stolt over å kunne levere de mest effektive laderne hva angår standby-strøm. Vi har utført et omfattende arbeid for å redusere strømsløsingen i standby-modus på våre ladere. Våre ladere selges over hele verden sammen med våre mobiltelefoner og tilbehør. Alle nye modeller etter 2005 tilfredsstiller EUs frivillige CoC (etiske retningslinjer) for strømforsyninger så vel som Energy Star. De er faktisk 67 % bedre enn kravene i EUs CoC. Standby-strømmen er ikke mer enn 0,1 W på noen nye ladermodeller etter 2005.

Sony Ericsson introduserte nye ladere for våre produkter i 2001. Disse laderne ville ha tilfredsstilt CoC-kravene som ble presentert i 2004 og som oppga 0,3 W som anbefaling. Alle telefoner som er solgt globalt siden 2003, har ladere som tilfredsstiller EUs frivillige CoC for strømforsyninger så vel som kravene i Energy Star Level 4 .

Kan legge til at Nokia sine ladere er i samme klassifisering.

Håper dette var oppklarende.8)8)

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Rør-mobillader?

Sony Ericsson er stolt over å kunne levere de mest effektive laderne hva angår standby-strøm.
    Her på forumet er det mange som mener man får best lyd om (effekt)forsterkeren står på hele tiden, skulle vært det samma med mobilladere; en varm og innkjørt mobillader ga bare koselige damer på tråden.

Nå er vel ikke selve mobilladeren som krever mest penger med mobilen, tenkte mest på brannsikkerhet om man skulle ved et uhell dekke den til med tøy. Tror at de adapterne til datagreiene mine er større strømslukere, har samlet dem på ei padde så kunne vel vært litt flinkere å slått av bryteren på den når jeg reiser bort i helgene.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper dette var oppklarende.8)8)
    Jo takk

Tok like greit å målte ladderen min jeg. Mellom 8 og 9 kWh ble resultatet så mitt første anslag var 5-6 ganger for høyt ser jeg nå. Og ja, telefonen min er nyere enn 2003

Uansett er det mye vinter i Norge så "tapet" går til oppvarming

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk

Tok like greit å målte ladderen min jeg. Mellom 8 og 9 kWh ble resultatet så mitt første anslag var 5-6 ganger for høyt ser jeg nå. Og ja, telefonen min er nyere enn 2003

Uansett er det mye vinter i Norge så "tapet" går til oppvarming
    Sant nok selv om man trenger nok litt mer varme om vinteren...:-D

Har noen LED pærer i boden på 1,8w og de blir godt varmere enn mobilladeren min, så man sparer ikke særlig mye på at mobilladeren står i.
    Ang brannfare så bør man kanskje vurdere å trekke den ut.

En Samsung 46" LCD tv har trekker ca 1w i standby til sammenligning.. :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •