Hvor høyt ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Hvor høyt ??

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor høyt ??

Hei igjen !!

klarer ikke finne ut av *HVOR HØYT* det er lov å spille i egen stue uten at naboen kan klage,noen som VET ?
    (Som sagt gjelder dett kun spilling før klokka 22 eller 23)
    Er det laget noen lov som sier noe om db målt inn på naboen sin tomt eller inn i hans hus ellr hage/terasse osv ?
    Visst ikke dere vet så ringer jeg advokat og får vite det helt sikkert,og *tusen takk* til alle som gadd å svare meg på innlegget om *NABOKRANGEL* dere er en fin gjeng å ha i bakhånd når ting skjer :!:

*stay cool* og ikke havn oppi samme dritten som meg

mvh meg

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er noen spesielle dB-grenser som gjelder.
    Sendte for en stund siden en mail til Politiet i Trondheim angående fest og naboer osv. Her er svaret:

Hei Thomas, beklager at du ikke har fått svar på din henvendelse tidligere.

Når det gjelder bestemmelser om ro og orden, så er dette nevnt i ulike lover, bl.a. politilovens § 7. politivedtektene for Tronheim kommune kapittel 2, samt i straffelovens § 350.
    Felles for alle disse bestemmelsene er at det er straffbart å forstyrre den alminnelige orden og fred, herunder natteroen.
    Det er imidlertid ikke spesifisert noe bestemt tidspunkt i forhold til dette. Du nevner kl. 2300 i din forespørsel, som faktisk er et tidspunkt som ble brukt i de gamle politivedtektene for Trondheim kommune. Dette er tatt bort i de nye, men tidspunktet har etablert seg som retningsgivende i forhold til å håndheve bestemmelsene. Politiet forholder seg derfor til dette i forhold til klager på støy o.l. Når det gjelder helger er det følgelig heller ikke spesifisert i lovgivningen, men den skjønnsmessige vurderingen politiet har lagt seg på er at f.eks arrangement som utekonserter o.l, som kan forstyrre folks nattero, i helgene blir begrenset til kl. 2400, mens på hverdager som sagt til kl. 2300.

Forøvrig kan det nevnes at det i politiloven pålegger arrangør av ulike arrangement som er alment tilgjengelig om å varsle/evnt søke om tillatelse til dette i forkant.

Når det gjelder nabovarsel med fest o.l er det ikke for undertegnede kjent at det lovreguleres i noen bestemmelser, men jeg er kjent med at enkelte borettslag/velforeninger o.l har slike krav i sine vedtekter. Disse er imidlertid av en annen karakter, og gir ikke noen straffehjemmel.

Håper dette var til noe hjelp.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Tror ikke det er noen spesielle dB-grenser som gjelder.
    Sendte for en stund siden en mail til Politiet i Trondheim angående fest og naboer osv. Her er svaret:

Hei Thomas, beklager at du ikke har fått svar på din henvendelse tidligere.

Når det gjelder bestemmelser om ro og orden, så er dette nevnt i ulike lover, bl.a. politilovens § 7. politivedtektene for Tronheim kommune kapittel 2, samt i straffelovens § 350.
    Felles for alle disse bestemmelsene er at det er straffbart å forstyrre den alminnelige orden og fred, herunder natteroen.
    Det er imidlertid ikke spesifisert noe bestemt tidspunkt i forhold til dette. Du nevner kl. 2300 i din forespørsel, som faktisk er et tidspunkt som ble brukt i de gamle politivedtektene for Trondheim kommune. Dette er tatt bort i de nye, men tidspunktet har etablert seg som retningsgivende i forhold til å håndheve bestemmelsene. Politiet forholder seg derfor til dette i forhold til klager på støy o.l. Når det gjelder helger er det følgelig heller ikke spesifisert i lovgivningen, men den skjønnsmessige vurderingen politiet har lagt seg på er at f.eks arrangement som utekonserter o.l, som kan forstyrre folks nattero, i helgene blir begrenset til kl. 2400, mens på hverdager som sagt til kl. 2300.

Forøvrig kan det nevnes at det i politiloven pålegger arrangør av ulike arrangement som er alment tilgjengelig om å varsle/evnt søke om tillatelse til dette i forkant.

Når det gjelder nabovarsel med fest o.l er det ikke for undertegnede kjent at det lovreguleres i noen bestemmelser, men jeg er kjent med at enkelte borettslag/velforeninger o.l har slike krav i sine vedtekter. Disse er imidlertid av en annen karakter, og gir ikke noen straffehjemmel.

Håper dette var til noe hjelp.
    Hei du

Takk for svar,men syns det er veldig defuse regler ute å går,her er det jo om å gjør å være på *kjennskap* med noen i politiet så går det bra? eller hva ? Det virker som det er mye opp til hvert politidistrikt å avgjøre hva som er høyt og hva som ikke er høyt, eller hva syns du ?
    Hadde vært mye greiere med en db grense and thats it mener nå jeg da :?:

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å henvende deg til politiet (gjerne per e-post, som Zamot har gjort) og spørre dem om hvilke regler som gjelder og på denne måten forsikre deg om at du ikke bryter noen regler. Da kan du, når naboen truer med politiet, bare henvise til svaret du har fått fra dem. Han vil heller ikke komme langt med sine kjenninger i politiet om du forholder deg etter svaret du får fra politiet.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har heldigvis rom i kjelleren som er sånn tålig lydtett så jeg slepper dette problemet
    Kan spille så høyt jeg vil natte igjennom

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Hva med å henvende deg til politiet (gjerne per e-post, som Zamot har gjort) og spørre dem om hvilke regler som gjelder og på denne måten forsikre deg om at du ikke bryter noen regler. Da kan du, når naboen truer med politiet, bare henvise til svaret du har fått fra dem. Han vil heller ikke komme langt med sine kjenninger i politiet om du forholder deg etter svaret du får fra politiet.
    Høres ikke dumt ut det,jeg vil først høre med advokat om det finnes noe db grense,visst ikke så får jeg gå til politiet som Zamot gjorde..
    :wink:

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinosjef_christian
    Har heldigvis rom i kjelleren som er sånn tålig lydtett så jeg slepper dette problemet
    Kan spille så høyt jeg vil natte igjennom
    Christian ,hør her : jeg er ikke bare *littmiss* på deg ass

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •