Våknet døv på venstreøret. What to do?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Våknet døv på venstreøret. What to do?

Søndag morgen våknet jeg og fikk en uhyggelig overraskelse; helt klin tett i det venstre øret. Utover dagen "hjalp" det litt og det virket som om det skulle åpne seg igjen, men den gang ei - om kvelden var det like ille. Samme regla i dag, bortsett fra at når jeg var ute en liten gåtur tidligere så åpnet det seg litt igjen. Kanskje vind og litt luft hjalp? Er ihvertfall tettere enn tettest der igjen nå, og jeg vurderer å gå til verks med støvsugeren, i nødens stund spiser selv fanden fluer. Men det er kanskje lurere å ta dette til legen? Dette er rimelig irriterende for å si det mildest..
    Har brukt en hel eske q-tips, har funnet ut at dette ikke er så lurt, men gjort er gjort.. Noen råd om hva jeg kan gjøre tro?

Takk.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shercko
    Søndag morgen våknet jeg og fikk en uhyggelig overraskelse; helt klin tett i det venstre øret. Utover dagen "hjalp" det litt og det virket som om det skulle åpne seg igjen, men den gang ei - om kvelden var det like ille. Samme regla i dag, bortsett fra at når jeg var ute en liten gåtur tidligere så åpnet det seg litt igjen. Kanskje vind og litt luft hjalp? Er ihvertfall tettere enn tettest der igjen nå, og jeg vurderer å gå til verks med støvsugeren, i nødens stund spiser selv fanden fluer. Men det er kanskje lurere å ta dette til legen? Dette er rimelig irriterende for å si det mildest..
    Har brukt en hel eske q-tips, har funnet ut at dette ikke er så lurt, men gjort er gjort.. Noen råd om hva jeg kan gjøre tro?

Takk.
    Du har høyst sannsynlig "stappet" sammen det som finnes av ørevoks til en propp som stenger for trommehinnen.

a) legg vekk q-tipsene
    b) gå til lege og be om å få sjekket og da skylle øret hos dem

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp Revaxør på apoteket for skylling av ørene.

Følg rådet til asvaberg...legg vekk q-tipsen.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, no more q-tips. Men å få skyllet øret hos legen er ikke den dyreste affæren akkurat, kanskje like greit å gjøre det istedenfor Revaxør?

Jeg tror jeg lar støvsugeren ligge, kanskje ikke så lur idé alikevel.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når øret er så tett så ville jeg absolutt oppsøkt lege. Det kan sitte såpass fast at det må taes ut med en tynn tang (nei, det gjør ikke vondt).

Bør ikke koste mer enn et par hundrelapper og det er definitivt verdt det.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har sagt før: IKKE LA LEGEN SKYLLE MED VANN!
    Hvis legen ikke har vakumpinsett så be om å få time hos spesialist. De bruker det. Sprengte trommehinner og blod er dessverre altfor vanlig hos almennleger.

Ellers synes jeg Cerusol er et bedre alternativ enn det andre tipset du har fått. Det får du i pakke sammen med en blære til å skylle med. Den er såpass liten at du ikke klarer å gjøre skade med den.

Du kan også bruke Cerusol noen dager før du evt. går til spesialist.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du noen ekstreme film/musikk seanser dagen før ? Har hatt etpar opplevelser hvor jeg etter et film maraton helt ærlig har trodd jeg var på god vei til å bli døv. Og det har på det verste tatt 4-5 å få noenlunde normal hørsel igjen.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Revaxør eller Cerusol blir vel det samme. Jeg har brukt begge ved behov og har ikke opplevd noen forskjell på oljen/linimentet. Kan ikke huske om det er forskjell på blærestørrelsen.
    Det viktige er at hvis det er voks som er problemet så gjør du en bedre jobb med et av desse produktene enn legen gjør (egen erfaring).

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Som jeg har sagt før: IKKE LA LEGEN SKYLLE MED VANN!
    Hvis legen ikke har vakumpinsett så be om å få time hos spesialist. De bruker det. Sprengte trommehinner og blod er dessverre altfor vanlig hos almennleger.
    En venn av meg våknet i samme situasjon, legen skylte med vann, og problemet var løst. Men sprengt trommehinne har jeg definitivt ikke lyst på, skal spørre om de har en slik vakumpinsett. Spesialist blir nok i overkant dyrt tror jeg..

Har time hos legen klokka 09:00 i morra tidlig, kan ikke si jeg gleder meg akkurat.
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Hadde du noen ekstreme film/musikk seanser dagen før ? Har hatt etpar opplevelser hvor jeg etter et film maraton helt ærlig har trodd jeg var på god vei til å bli døv. Og det har på det verste tatt 4-5 å få noenlunde normal hørsel igjen.
    Hehe nei, jeg hadde nok ikke det gitt. Men høyre øret er helt fint, så det ville vært rart om bare det ene øret skulle bli utsatt for noe slikt.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe nei, jeg hadde nok ikke det gitt. Men høyre øret er helt fint, så det ville vært rart om bare det ene øret skulle bli utsatt for noe slikt.
    Slik har det faktisk vært hos meg.. !?!

Håper det ordner seg, lykke til.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øreskyllingen skulle visst vente til i morgen, i dag skulle jeg heller dryppe matolje(!) i øret, og gjenta en før jeg legger meg. Det skulle ligge i øret en halvtime(!!!) før jeg skulle ha det ut igjen. Er dette normalt? Var visst for å løse opp skiten i øret.
    Kan solsikkeolje brukes? Dette er trist samtidig som det er morsomt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øreskyllingen skulle visst vente til i morgen, i dag skulle jeg heller dryppe matolje(!) i øret, og gjenta en før jeg legger meg. Det skulle ligge i øret en halvtime(!!!) før jeg skulle ha det ut igjen. Er dette normalt? Var visst for å løse opp skiten i øret.
    Kan solsikkeolje brukes? Dette er trist samtidig som det er morsomt.
    Dette er normalt....matolje/solsikkeolje burde kunne "mykgjøre" voksen slik at den kan skylles ut av vann.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gikk det?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hvordan gikk det?
    Gikk helt i orden faktisk. Selve skyllingen strakk seg over hele 5 sekunder, og det vært smertefritt, så jeg gruet meg for ingenting. Men, ekkelt var det.
    Kjøpte en sånn skylleballong på apoteket i tilfelle jeg skulle få samme problemet senere, er like greit å gjøre det selv fikk jeg høre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •