Er de orginale tregulvene ødelagt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er de orginale tregulvene ødelagt?

Jeg og samboeren min har akkurat kjøpt en leilighet som vi holder på pusse opp. Planen var å få frem og slipe de orginale tregulvene.

Vi har så vidt kommet i gang med å fjerne ett eldre vinylgulv. Dette er igjen limt på plater som er festet til det orginale tregulvet med lim spiker. Det er ikke noe problem å få løsnet disse platene, men det er brukt såpass mye spiker at det er veldig mange spikerhull over alt.

Spørsmålet er om dette i praksis har ødelagt det orginale tregulvet, eller om det finnes en løsning?

Det jeg ser for meg foreløpig er enten å ikke bry meg om det og bare slipe det ned. Ett alternativ er å bruke en evighet på å prøve å "tette" alle spikerhullene. Den tredje løsningen er å gi opp, og bare legge parkett/laminat i stedenfor. Er det noen som har andre forslag?

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har så og si ingen erfaring på akuratt dette området.
    Men min bror har vært i så og si samme situasjon. Han valgte å slipe ned og beholde original gulvet, og resultatet ble meget bra.
    Det er mange så hull i gulvet og det spriker en del mellom plankene, men det har jo sin sjarm det også. Bygningen han bor i er jo tross alt 200 år gammel, og da er det jo gøy å beholde noe av det gamle.

Hva med noen bilder, så blir det lettere for oss synsere å synse?:-D

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nå slipte jeg tregulvet våres for 1.5 år siden.
    Stort arbeid, men gir også godt resultat.

Noen tregulv sveller ut igjen hvis du heller vann nedi hakk, men jeg tror ikke det går med spikerhull.

Du får kjøp tre-spratelmasse du legger i hullene.
    Siden du likevel skal slipe ned gulvet, så spander på deg noen noen timer hvor du spartler hullene kjapt med et smalt sparteljern og tre-spartelmasse.
    (Heter det spartel, eller sparkel?????)

Slipingen av hvert hul er jo ikke nødvendig, for du skal jo gå over hele gulvet, så det går i samme prosess.
    Eneste risikoen er jo hvis spartelmassen avviker veldig i farge.
    Da får du lyse, eventuelt mørke prikker rundt på gulvet.
    Spør om spartelmassen kan fargesind med noe, så den ligner din gulvfarge.
    Men da må du slipe et lite område av gulvet for å finne slik fargen blir nå du har slipt.
    Vårt gulv var rimelig mørkt, men etter slipe-******* var over fikk vi noe lyse fine tregulv.
    Så ikke matche fargen etter slik gulvet ser ut nå, men slik fargen er når det er slipt.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heiter sparkel ja Tom, men det som bør brukast her er ein litt spesiell type som er trefarga. Ein type form-tre, som i bruk er som sparkel. Finnast i mange forskjellige fargar på Maxbo el.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange svar. Etter litt vurdering og prøvesliping har vi lagt bort tanken på å slipe ned gulvene. Det er opptil 50 spikerhull pr kvm, og de sitter tettest der skjøtene på platene har vært, og vi har vurdert dette til å bli for mye.

Mvh
    Roar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •