Tinnitus / Øresus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tinnitus / Øresus

Ca 6% av befolkningn sliter med dette lille irriterende problemet.
    Også trådstarter her et snev av denne pippingen.

Men i det siste har de begynt og finne årsaker til dette...

Gjør litt klipp og lim her nå...

Moderatorer... litt usiker på om den tråden skal legges her siden det er i bunn og grunn et sriøst tema...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Studier viser at svekket hørsel kan gå hånd i hånd med overirritable nerver i området i hjernen som prosesserer lyd.

Denne ukontrollerte nerveaktiviteten forårsaker lyden som plager folk med tinnitus og synes å være forbundet med genforandringer.

Rundt 6 prosent av befolkningen i Norge mer eller mindre plaget av tinnitus.
    Årsaken til at man får det kan variere: Noen har vært utsatt for høye lyder, noen har fått skader på grunn av slag og andre har fått plagene etter langvarig stress eller traumatiske opplevelser. Noen har bare moderate plager og hører lyden bare i stille miljø, mens for andre gjør den konstante lyden at evnen til å leve normalt reduseres kraftig.

Australsk studie

I den siste studien, studerte forskere fra University of Western Australia hva som skjedde i hjernen og fant økt aktivitet i nervene i den auditive hjernestammen, området i hjernen som bearbeider lyd. Dette var også forbundet med forandringer i genene som er involvert i å regulere aktiviteten i nervecellene.

Det betyr at baner som normalt holder kontroll på overføringen av nervesignaler er blokkert og at andre er mer aktive en vanlig er.

Forskningsleder professor Don Robertson sier at å identifisere gener som er assosiert med spontan aktivitet i nerveceller er svært vanskelig.

- Det betyr at det kan være mulig å bruke medikamenter for å blokkere aktiviteten og behandle plager som tinnitus i framtiden.

- Viktig fremgang

Ralph Holme i Royal National Institute for Deaf People, RNID, sier at det fortsatt ikke er noen effektiv måte å lindre disse plagene på.

- Det har vært en gåte for forskerne så vel som klinikere og vi er ekstremt opprømt over denne viktige fremgangen i forskningen som er gjort for å forstå årsakene, sier han.

Vivienne Michael, nestsjef i det britiske Deafness Rechearch, sier at den nye forskningen gir en bedre forståelse av hvordan og hvorfor tinnitus og tap av hørsel så ofte går hånd i hånd.

- Tinnitus forringer livet til millioner, og enhver ny forskning som kan gi håp for tinnitus-ofre er både oppløftende og hjertelig velkommen, sier Michal

Bli kvitt tinnitus på ti timer

Av Geir Arne Johansen (DinSide Helse) 29.10.2007 kl. 14:05 Kilde: VG NETT

(VG Nett) Ny svensk metode kan gjøre slutt på øresusen.
    PLAGSOMT: Tinnitus rammer i alle aldre, og kan i verste fall føre til invaliditet. Foto: Stockxpert
    PLAGSOMT: Tinnitus rammer i alle aldre, og kan i verste fall føre til invaliditet. Foto: Stockxpert
    VG Nett følger

* Helse og medisin / RSS

Lag din egen RSS
    Les også:

* Headset kan gi varig øresus
    * Idrettshaller kan skade hørselen
    * Krever bedre behandling av tinnitus
    * Får 2 millioner i erstatning for øresus
    * Øresus rammer rockerne
    * - Barnehagebarn kan få hørselsskader
    * Mobil kan skade hørselen

Mer om dette på Sol.no

* Sykdom

Stretching, trening og akupunktur kan i løpet av kort tid sette en stopper for ulydene som følger av lidelsen tinnitus, ifølge ny svensk studie.

- Metoden hjelper på sju av ti, sier forsker og fysioterapeut David Homayoun Latifpour til Expressen.

Han har utarbeidet en metode mot tinnitus som kalles THA-metoden, som løser spenninger og blokkeringer i musklene. Hundrevis har allerede fått hjelp, og nå skriver Latifpour en forskningsrapport om funnene, som han håper kan komme både fysioterapeuter og leger til hjelp.

Skeptisk

- Spenningene kan komme av stress, en stillesittende jobb eller av at man sitter bak rattet i lange perioder om gangen. Uansett kan spenningene forsterke øresusen. Derfor er behandlingen uansett effektiv, også om man har pådratt seg tinnitus av høy lyd, forklarer Latifpour.

Leder av Tinnitusutvalget i Norge, Ivar Hongset, synes det er flott at metoden kan være til hjelp for noen, men understreker at denne type behandling ikke har noen dokumentert effekt på sikt.

- Må lære å leve med det

- Behandling ut ifra en nevrofysiologisk forklaringsmodell er dagens mest brukte metode. I den inngår utredning og rådgivning, lyttehjelpemidler, stressreduksjon og mestringsstrategier. Det er viktig at de som blir rammet av tinnitus lærer å leve med symptomene på best mulig måte, sier han.

Tinnitus i seg selv er ingen sykdom, men et symptom på en tilstand som kan ha mange årsaker. Vanligst er det at tinnitus utløses av sykdom eller skade i det indre øret, for eksempel larm- og støyskader.

Over en halv million nordmenn

Tinnitus oppleves som en brusing eller en tone i ørene, men uten ytre kilder. Tall fra Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) viser at over en halv million nordmenn er rammet av øresus. Halvparten av dem er rammet av angst og depresjoner.

35 000 nordmenn har vesentlig redusert livskvalitet som følge av tinnitus. 20 000 nordmenn har kronisk og invalidiserende tinnitus, noe som innebærer at de ikke er i stand til å mestre sin egen hverdag.

Lidelsen rammer alle: Unge, gamle, kvinner, menn, hørselsskadede og normalthørende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rammet.

Dette skjedde dog under Tuska festivalen i Helsinki i 2003, så det kom ikke bare sånn uten videre, over natta liksom. Men jeg tror jeg var spesielt utsatt, da jeg har Hypotyreose fra før av.

Det er et *******! Jeg kan aldri mer dra på kino uten ørepropper, eller se film hjemme uten å ha lyden på et moderat nivå. Men jeg skal **** meg kjøpe NAUTILUS høyttalere uansett.

Men, ikke videre hyggelig å høre svært høy konstant pipelyd i ørene 24 timer i døgnet. Men men... Det går nok over. Når jeg dør.

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke dette problemet og jeg skriver bare for og fortelle om viktigheten av og bruke hørselsvern, jeg jobber på en støyfull arbeidsplass men bruker så og si alltid vern, er 33 år og på siste hørsel test fikk jeg høre at jeg hadde unormalt god hørsel, uansett alder, så derfor til dere som er uskadet enda, BRUK HØRSELVERN!!!

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter litt med tinitus etter altfor mange bandøvinger og konserter. Bruker propper nå...

Jeg opplever kun pipingen som plagsom dersom det er helt stille. Må ha svak bakgrunnsstøy for å få sove.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker meg mere pipping etter bruk av øreklokker til pc spill og mp3 musikk fra mobilen.
    Så spiller nå dataspill skjelden, og må se om det finnes noen høytalere og bruke til pcn.

Slår på en radio/cd når jeg legger meg, og har den på en nett-timer.
    (mann er da litt stømbevist også)

Passer meg for all støy, har aldri lange seanser med høy lyd selv når jeg har fjenkontrollen i hånden på eget anlegg.
    Men det er blir jo noen unntak... :-)
    Enkelte filmer snurres med noe høyere referanse en normalt eks Transformers.
    Ligger normalt med en Referanse på 75 db til vanlig.

Men er ikke sikker på hvordan jeg har fått øresus da jeg altid har passet ørene mine for støy.
    Er heller ikke den som trenger og teste anlegget for hvor høyt det kan spille.
    Så nå blir det og få oppført øresus på legejornalen.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok hørselstest på St. Olavs her rett over nyttår ifm at jeg har gått på medikamenter som kan påvirke hørselen. I følge audiografen jeg var hos er det gjerne diskant-frekvensene som gir hørselsskader, mens bassfrekvenser ikke påvirker hørselen i samme grad. Litt interessant.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med øresus. Har nedsatt hørsel på høyre øre - starter i helt øverste del av toneleiet og oppover - og det er grunnen til øresusen. Bruker høreapparat stort sett hele dagen, men tar det ut i blandt på kveldstid hjemme. Er ikke så vandt til og benytte høreapparatet, så det er plagsomt til tider. Hvorfor hørslen er skadet, vet jeg ikke. Derimot har jeg utsatt meg selv for mye bråk gjennom mine først 31 år. Mye hobbymekanikk med støy, heftig bilstereo anlegg, utøvd motorsport og har alltid hatt greit anlegg hjemme i huset. Jeg tviler på at det er musikken som er grunne....

Det værst er egentlig øresusen og ikke hørselstapet. Den plager vettet av meg til tider. Har vært nødt til og reise hjem fra jobb når det var som værst sist vår, men nå klarer jeg nesten og leve med det. Har hjelpemidler i dag hjelpemidler og lært meg å "skyve" lyden bort.

Et tips er og oppsøke lege for å bli henvist til spesialist. Det finnes gode hjelpemidler som høreaparat og lydpute. Lydpute er enkelt og greit ei pute med to høyttalere som er ganske like vanlige høretelefoner. Sammen med lydputa benyttes en avspiller med vekkeklokke, timer og innsovingsfunksjon. Lydene er typisk regnvær, bølgeskvulp, "sommerlyder" og slikt.

Oppsøk hjelp - det er det mest fornuftige. Jeg husker jeg ble forbannet og lei meg - nektet egentlig og godta det (var overarbeidet og sliten i tillegg....). Fikk time en måned senere og da var det egentlig greit!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øresus er det flere som får etter kraftig forkjølelse. Til de som har det fortsatt etter at snuen er tørket...huff.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HER!
    Jeg fikk tinnitus etter et trafikkuhell i 98 hvor et slag på høyre side av hode etter taking med bil forårsaket skade på hørselsnerva.
    Det er i allefall konklusjonen til ørelegen, og medisinen? Jo, lev med det!!

Har over tid blitt noe forverret, har kun øresus som høres godt såfremt det ikke er godt støynivå rundt meg.
    Er veldig var for høye frekvenser og visse bokstaver og stavelser blir borte hvis folk ikke snakker høyt nok.
    Er en god grunn til at jeg ikke hører forskjell på ditten og datten i hifi-verdenen så jeg holder meg i budsjettklassa

Men sover fremdeles godt om natten.......ennå! Så det ser lovende ut at dem i vitenskapens verden har fått større forståelse og klarhet i hva som skal til for å forbedre denne tilstanden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •