Feil på helt ny TV, hvilke rettigheter har jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feil på helt ny TV, hvilke rettigheter har jeg?

Hei,
    Jeg er den (u)lykkelige eier av en helt ny Samsung LE46A796. Kjøpte den på AVshop for snart 2 uker siden og fikk den forrige mandag. Ved første oppstart var det kraftig grønn støy på bildet som forsvant etter ca 1 min. Etter det oppførte TVen seg eksemplarisk helt frem til fredag. Da kom støyen tilbake, og siden har den kommet og gått i tide og utide.

Slik ser det ut med støyen: Vedlegg 46802

TV'en er nå på vei til Infocare som driver support for AVshop og mange andre firma. I følge infocare så er prosessen nå at de først må konstatere feilen, så må AVshop søke Samsung om kreditering, og så må AVshop sende meg ny TV. Dette kan fort ta et par uker.

I følge Forbrukerrådet så har man krav på å låne tilsvarende produkt under reparasjon/ombytte dersom dette tar mer enn 1 uke. Er det noen av dere som har erfaring med at man faktisk får gjennomført et slikt lån? Dette vil jo i såfall være dyrt og komplisert for butikken.

Et alternativ er å benytte angrefristen, men da taper jeg antagelig det jeg har betalt i frakt for TVen.

Eller kanskje jeg skal gå på Elkjøp å kjøpe en TV som jeg returnerer så snart min kommer i retur Elkjøp har jo 30 dagers åpent kjøp. Noen som vet hvor lang tid det tar å få pengene tilbake fra Elkjøp ved retur?

Andre gode forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lån en tv av forhandleren, som du har krav på. Hva det koster forhandleren og hvor mye arbeid det er, er ikke noe du skal tenke på.

Leverettslige bedrifter har en fortjeneste som SKAL dekke slike ting....(bare så det er nevnt)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhandler er i Oslo og jeg er i Stavanger. Så evt. låne-TV må sendes, det er der jeg tror det kan bli litt komplisert.

Uansett så tyder alt på at jeg vil få ny TV på garanti, og det er forhandler som skal sende meg ny. Så det beste ville jo vært om de bare sendte meg en ny med det samme, men tviler på at de vil gjøre det før ny TV er godkjent av Samsung Norge. Denne godkjenningen kan fort ta en uke og to. Og de vil neppe sende meg låne-TV før det har gått en uke.

Men om en uke er angrefristen på kjøpet også utløpt, vil være 14 dager siden jeg mottok TV nå på mandag.

Jeg vil uansett vente et par dager med å gjøre noe mer i håp om at Infocare faktisk får sett på TVen før uken er omme, men synes det er greit å finne ut av mulighetene før det er for sent.

Må bare føye til at så langt så er jeg godt fornøyd med forhandleren (AVshop) og at jeg ikke har noe å klage på der, og håper jo at de vil stille opp.

Er mer oppgitt over systemet med support hos Infocare som krever at TV sendes til de uansett. Hadde vært mye greiere om en lokal serviceperson kunne kommet hjem til meg og konstatert at TVen er ødelagt. Så kunne jeg fått ny TV og sendt avgårde den ødelagte (som jo virket mesteparten av tiden) når den nye var på plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant verkstedet kan bekrefte at Tv'en er defekt, og at du skal ha ny på garanti, så er det opp til DIN forhandler ene og alene.

Hva forhandleren gjør opp i mot sin leverandør (samsung) er deres problem og ikke ditt.

Dette er et problem mellom DEG og DIN FORHANDLER, ikke deg og samsung....

Forhandleren din har plikter direkte ovenfor deg som kunde.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng Djaan,
    Skal være på hugget overfor forhandler så snart verkstedet har sett på TVen.
    Var verkstedet som sa til meg at Samsung må godkjenne DOA på TV før forhandler kan sende meg ny, men strengt tatt så er denne godkjenningen bare nødvendig for forhandleren sin del og ikke for min del.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helgeo
    Godt poeng Djaan,
    Skal være på hugget overfor forhandler så snart verkstedet har sett på TVen.
    Var verkstedet som sa til meg at Samsung må godkjenne DOA på TV før forhandler kan sende meg ny, men strengt tatt så er denne godkjenningen bare nødvendig for forhandleren sin del og ikke for min del.

Forøvrig kan du se på nettsidene til lovdata

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helgeo
    Men om en uke er angrefristen på kjøpet også utløpt, vil være 14 dager siden jeg mottok TV nå på mandag.
    De blir vel grinete om du angrer kjøpet nå...
    Men da kunne du kjøpe deg samme tv på nytt. Men det er også godt mulig at det står noe i betingelsene hos AVshop.
    En ting som er helt sikkert er at du skal få en TV som virker, om denne er ny eller reparert er det vel Samsung som må bestemme.
    Og, du som forbruker kan ikke få dårligere betingelser enn det som står i forbrukerkjøpsloven.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HifiCarl
    De blir vel grinete om du angrer kjøpet nå...
    Men da kunne du kjøpe deg samme tv på nytt. Men det er også godt mulig at det står noe i betingelsene hos AVshop.
    En ting som er helt sikkert er at du skal få en TV som virker, om denne er ny eller reparert er det vel Samsung som må bestemme.
    Og, du som forbruker kan ikke få dårligere betingelser enn det som står i forbrukerkjøpsloven.
    Tror nok ikke angrefristen er løsningen, da jeg sannsynligvis taper det jeg har betalt i frakt. Er i grunnen ikke i tvil om at jeg kommer til å få ny TV. Samsung har prosedyrer på at man får nytt uansett hvis det feiler innen 14 dager etter kjøp. Problemet er hovedsaklig relatert til hvor lenge jeg må vente. Har ikke TV nå da jeg ga bort den gamle CRT TVen samme dag som den nye kom i hus.

Det er jo heller ikke noe særlig å sitte i ukesvis å vente på en TV man allerede har betalt for mens prisene på ny TV fortsatt faller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •