Der røyk diskantene mine på APB FX10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Der røyk diskantene mine på APB FX10

Og der gikk diskanten på begge mine Audio Pro Bravo FX10 ops: :x .
    Det koster meg 1250,- pr diskant. Noen som vet om innboforsikringen dekker dette? Har toppforsikring.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt verdt et forsøk. Hvis du har tabbeforsikring innebygd i toppforsikringen, kan du jo si noe sånn som "noen skrudde volumet på fullt, og da jeg satt på musikk..." :wink:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har tabbeforsikring innebygd i toppforsikringen, kan du jo si noe sånn som "noen skrudde volumet på fullt, og da jeg satt på musikk..."
    Vel, det var en tabbe. Jeg har innkobblet pc på receiveren. Når man skal bruke pc på musikk må man ha på veldig høyt for å få ok lydvolum. Det er jentungen i huset som lytter til musikk fra pc. Så da jeg skulle skru på receiveren i går og satte på en cd ble det "litt" for høyt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Der røyk diskantene mine på APB FX10

Sitat Opprinnelig postet av Roger
    Det koster meg 1250,- pr diskant.
    Noen vet å ta seg godt betalt for andres uhell! Diskanten koster dem vel knapt 300 kr og hva går så den siste 1000-lappen til? :roll:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen vet å ta seg godt betalt for andres uhell! Diskanten koster dem vel knapt 300 kr og hva går så den siste 1000-lappen til?
    Det er faktisk importøren som tar 1000,-. Butikken skulle ha restrerende inkl. montasje. I Sverige kostet de 995,- pr stk.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at det er som regel en egenandel på innbo også da. Dersom man er forsikret i Gjenstridige og i tillegg har FG-godkjent brannalarm og får skade på grunn av tordenværsskade slipper man normalt egenandel.

Diskantene koster (dersom det er de peerless eller vifa-diskantene jeg tror det er) rundt 60-70 kroner netto inn til AudioPro.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo ikke være noe problem å finne ut hvordan elementer som står i, og å skifte de er jo som regel 4 skruer på hver...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Husk at det er som regel en egenandel på innbo også da. Dersom man er forsikret i Gjenstridige og i tillegg har FG-godkjent brannalarm og får skade på grunn av tordenværsskade slipper man normalt egenandel.

Diskantene koster (dersom det er de peerless eller vifa-diskantene jeg tror det er) rundt 60-70 kroner netto inn til AudioPro.
    Er det ikke Vifa XT25SC30 som sitter i disse da??? Koster i såfall veil. 620 kr.

Mvh

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo ikke være noe problem å finne ut hvordan elementer som står i, og å skifte de er jo som regel 4 skruer på hver...
    Nei, det er sikkert greit. Men uansett så tar importøren 1000,- stk for dem. Tviler på at AP selger til privatpersoner. Er ikke det nesten som å dolke importørene i ryggen?

Ikke forsikret gjennom Gjenstridige. Men jeg tror egenandelen var på 1000,- eller 4000,-. Må sjekkes opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Er det ikke Vifa XT25SC30 som sitter i disse da??? Koster i såfall veil. 620 kr.

Mvh
    Ikke akkurat den, men en som ligner. Fabrikantene bruker nesten alltid spesialversjoner etter egne krav. Fabrikantene kjøper enorme mengder og får dem vesentlig billigere. Elementene koster vel godt under 50 kr å lage.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått høytalerne i hus igjen . Mitt spørsmål er: Er jeg nødt til å "kjøre" inn diskantene i.o.m at de er nye :?:

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått høytalerne i hus igjen . Mitt spørsmål er: Er jeg nødt til å "kjøre" inn diskantene i.o.m at de er nye :?:
    Pass på at du ikkje spelar for høgt. Det kan resultera i ein "knitrelyd" som kan bli evig..

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på at du ikkje spelar for høgt. Det kan resultera i ein "knitrelyd" som kan bli evig..
    Skal passe på det! Siste gang jeg bruker penger på sånt tull håper jeg!
    Takk for råd:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskanter som ryker er nesten ensbetydende med for liten forsterker.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskanter som ryker er nesten ensbetydende med for liten forsterker.
    Hello Snickers. Jeg har en H/K AVR 8500. Hvis den er for veik, ja da gir jeg meg med hi-fi.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jo godt gjøres å ta begge to på engang uten at forsterkeren klipper. Det går jo selvsagt om du spiller grisehøyt, men da hadde sannsynligvis basselementene gått først.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det var en tabbe. Jeg har innkobblet pc på receiveren. Når man skal bruke pc på musikk må man ha på veldig høyt for å få ok lydvolum. Det er jentungen i huset som lytter til musikk fra pc. Så da jeg skulle skru på receiveren i går og satte på en cd ble det "litt" for høyt.
    Hmmm... Hvis du har lav lyd ut fra PCen så er det vel mulig å justere det i software-mikserne? Du bruker line-out fra lydkortet, vel?

Uansett så er det litt rart at du klarte å sprenge begge diskantene... Hva slags musikk var det du spilte da? Hvor raskt gikk det å ødelegge diskantene? Det er nok riktig at du har kraftig nok forsterker, men desto verre er det hvis du driver en SÅ kraftig forsterker til klipping! Da dreper du nok diskantene ganske raskt, ja. Tror du skal vurdere å gjøre noe med lydnivået ut fra PCen.

Som Snickers-is sier, så er det gjerne for små forsterkere som dreper diskanten fordi de skrus så høyt at de klipper. Men klipping er enda verre med en strømsterk forsterker. Det er bare så sjelden at noen holder ut å skru dem så høyt at klipping forekommer. I slike hjem (der volumkontrollen kan havne på tilfeldig høye nivåer) ville jeg vurdert NADs effektforsterkere med soft clipping. Det beskytter diskantene ganske godt.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Hvis du har lav lyd ut fra PCen så er det vel mulig å justere det i software-mikserne? Du bruker line-out fra lydkortet, vel?
    Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Må sjekkes. Vel, da jeg sprengte diskanten sjekket jeg litt rundt innstillingene på receiveren. Viste seg at den var stilt på full diskant. Hvis de ikke ble ødelagt da jeg satte på musikk (åpningen på Pink Floyd's Learning to fly), kan det da hende at disse kanskje har vært skadet før og fikk nok nå? Diskanten var ødelagt med en gang. Jeg har en tenåring i huset med masse hormoner og mye party-faktor innebygd i kroppen. Hun har hatt noen fester her med garantert høy musikk. Og det kan jo hende at når festdeltagerne har skiftet fra pc til f.eks. md eller cd at det har jallet bra her. Hun glemmer ofte at man må justere ned volumet før md el cd. Jeg vet ærlig talt ikke hva som har skjedd. Jeg trodde at forsterkeren ville gå i overload når det ble for mye. Butikken jeg leverte høytalerne til virket IKKE overrasket over at elementene hadde røket.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Butikken jeg leverte høytalerne til virket IKKE overrasket over at elementene hadde røket.
    Å drepe diskanter er vel ganske vanlig. Det er normalt å konstruere en høyttaler slik at diskanten tåler omtrent 1/10 av effekten som bassene tåler. Til vanlig lyd (musikk/kinolyd) funker det helt fint, men når det klipper i effekttrinnet fungerer det som å overføre effekten som skulle til bassene til diskanten, og da går det galt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har som mange påpeker ikke direkte sammenheng med størrelsen på forsterkeren. Men det som er vanlig er at man vurderer det slik at høyttalerne tåler å skru opp litt til, og dersom forsterkeren er litt for liten da vil den klippe, med det resultat at diskantene ryker etter relativt kort tid.

Dersom forsterkeren er stor vil resultatet bli enda verre selvsagt, men det er imidlertid ikke vanlig å spille til klipping med store forsterkere.

Har du ikke mulighet til å heve inputnivået på forsterkeren for bare den inngangen som kommer fra PC-en? Evt dempe de andre også?

Imidlertid er ikke ringradiatorene de diskantene som tåler met effekt, da de har noe mindre areal enn en vanlig dome. Det gjør at, spesiellt Vifa-utgavene uten fleksible lisser, fort takker for seg. Imidlertid burde det vært mulig å bytte dem med erstatningsdomer. De er forøvrig ikke mer utsatt for sprengning før de er innspilt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •