Montere downlights. Hva gjør jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Montere downlights. Hva gjør jeg?

Jeg har bestemt meg for at jeg har lyst til å montere downlights på kjøkkenet og i stua. Men trenger tips og inspill. Har søkt litt på nettet, men finner svært mye motstridende informasjon.

Rommene er på ca 20kvm hver. Og jeg tenker at jeg trenger ca 15-20 spotter.
    Spørsmål1:
    -Kan slik monteres uten at det må legges nytt tak?

Spørsmål2:
    -Jeg har lest at man regner ca 1000kr pr spot om det gjøres av elektrikker. For en med svært stramt budsjett vil det bli mye penger. Er det lovlig å gjøre slik selv? Jeg kategoriserer meg som svært handy, og mener både mine kunnsaper og erfaringer overgår mange av dagens elektrikkere som har fagbrev fra diverse land. Så monteringen vil nok gå greit!?

---
    Jeg bor i en blokk. Det er hele 30cm fra gipsplatene som er taket i leiligheten til betongtaket som skiller etasjene. 30cm synes jeg er relativt mye, og dermed kan det vel ikke være særlig stor brannfare på noen som helst måter?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eunaas
    Spørsmål2:
    -Jeg har lest at man regner ca 1000kr pr spot om det gjøres av elektrikker. For en med svært stramt budsjett vil det bli mye penger. Er det lovlig å gjøre slik selv? Jeg kategoriserer meg som svært handy, og mener både mine kunnsaper og erfaringer overgår mange av dagens elektrikkere som har fagbrev fra diverse land. Så monteringen vil nok gå greit!?
    Det stramme budsjettet ditt får seg nok en knekk hvis hele greia brenner ned og du ikke har fått det godkjent av en elektrikker.

Alt for mange som deg der ute. Elektriske installasjoner kødder man ikke med, og hvis du gjør dette selv, så send ut et nabovarsel slik at de kan montere opp ekstra røykvarslere...

Uansett hvor "handy" du er, så tviler jeg på at forsikringselskapet kjøper den hvis ikke installasjonen er godkjent av et elektrikkerfirma.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •