Pass på helsa deres gutter(og jenter)!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pass på helsa deres gutter(og jenter)!

De fleste av oss lever et liv hvor tempoet i jobb og fritid blir høyere og høyere.. Av og til bør man kanskje likevel sette av litt tid til å finne ut hvordan det egentlig står til med oss. Nå mener jeg ikke at man skal gå rundt å bekymre seg unødig, men å kjenne kroppen sin er uansett svært, svært viktig!

Selv gikk jeg fra å være frisk og rask en uke til å bli kreftpasient den neste.. Er imidlertid utskrevet fra sykehuset nå og har det etter forholdende bra. Blir en stund til jeg kan gå tilbake til jobb igjen, men det viktigste nå er vel å komme seg noenlunde til hektene igjen. Må nok noen runder tilbake i lang tid framover, men det verste er foreløpig over. Må bare berømme fastlegen min som ikke nølte og akutt-henviste meg til spesialister ved St. Olavs i steden for å sende henvisning i posten. Legger man verst tenkelige scenario til grunn, kan han ha reddet livet mitt. Og det er bare helt utrolig, når man kommer opp i en slik situasjon, å møte et så ekstremt kompetent team av urologer, anestesi-leger, onkologer, radiologer, spesialsykepleiere, radiografer og bioingeniører! Det er et ganske enormt apparat som settes i sving... Føler for å berømme dem oppi all debatten om drift, lokalisering og ombygging av St. Olavs. Veldig spesielt er det uansett å komme i kontakt med andre pasienter og høre deres livshistorie - lett å glemme at det er mennesker bak tallene når man leser statistikk.

Ellers kan man jo bare fundere på hvorfor jeg plutselig leste en artikkel før jul angående kreft og symptomer og noen dager etter hørte et radioprogram om det samme og kort tid etter det merket de samme symptomene selv, samtidig som det demret ting fra en forelesning i patologi jeg var på for noen år siden(som det forøvrig ikke var så mange som møtte opp på)... Antakelig tilfeldigheter.

Så gutter(og de få jenter her inne): Lær dere hva som er normalt med kroppen deres, og er det ting som har forandret seg eller som ikke kan forklares - få det sjekket, uansett hvor "flaut" det måtte være!! Spis en pølse mindre på Statoil, gå/sykle en tur innimellom, ikke jobb døgnet rundt og kun fylle på med muffins og kaffe, ro ned jaget etter ting og status og kjenn på hva som er viktig - kanskje er noen turer i snøen med barna eller noen stille timer med din kjære mye viktigere enn siste skrik på AV-fronten?

Fortsatt godt nytt år!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hør hør !!!!

Lykke til videre, Egon!

Et paradoks uten sidestykke må jo være at folk sender sin nye - eller tilårskomne- bil på service etter faste intervaller - og betaler i dyre dommer for det.
    Men med seg selv, sin egen kropp, gjøres det lite eller ingenting. En fast og årlig legekontroll er billig og nødvendig! Oppdages uregelmessigheter tidlig nok, så er sjansen desto større for å få gjort noe med det.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornuftige ord!!

Tør eg spørre hva slags kreft det var?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Fornuftige ord!!

Tør eg spørre hva slags kreft det var?
    Testikkel-kreft. Det "positive" med denne krefttypen er at det i dag er rimelig god behandling for den! Selv om testikkelkreft er sjelden, er det den hyppigste kreftformen hos gutter/menn mellom 15 og 35. I 2006 var det 255 registrerte tilfeller i Norge - så det er ikke så veldig vanlig som sagt - vant med andre ord i feil lotteri... Og som alltid med kreftsykdommer: det er bedre resultater jo tidligere man kommer til behandling. Dette med menn og underlivs-sykdommer er nok fremdeles nokså tabubelagt, så risikoen er jo at en del går og kjenner på "noe" litt for lenge pga at det er flaut å ta det opp med legen - men legen er profesjonell og dette taes i høyeste grad seriøst! Ellers er jo f.eks blodkreft hos barn en kreftform som det fins veldig god behandling for, så verden går framover!

Nesten det verste med testikkelkreft er den mentale biten - usikkerheten og angsten. En del bekymringer er ubegrunnede som f.eks dette med seksualliv og det å kunne få barn - det er noe som ivaretas. Ellers er man jo alltid bekymret for spredning - men helbredelsesraten er ganske bra selv om kreften skulle ha spredd seg til lymfekjertler og bukhulen, da det har skjedd en revolusjon innen moderne cellegift-behandling. Svulstene er i tillegg følsomme for stråling. Når det gjelder smerter, så er fjerning av en slik svulst et relativt lite inngrep - så man tilheler relativt raskt. Dessuten blir man lagt i narkose under inngrepet og får smertebehandling i etterkant. Er selv av den pratsomme typen, så jeg hadde visst hatt et lengre foredrag om ett eller annet i morfin-rus på overvåkningen.. spørs meg ikke om hva.. :-D

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kudos for åpenhet skal du hvertfall ha!

Og lykke til! Håpe ting blir bra igjen!

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Kudos for åpenhet skal du hvertfall ha!
    Hvis min åpenhet gjør at en person tør å gå å sjekke noe han/hun lurer på, er det verdt det. Er overbevist om at mange tilstander kunne vært oppdaget tidligere dersom folk lærte seg å kjenne tegnene og overvant flauheten. I min jobb har jeg prøvd å sette fokus på å sjekke ting som f.eks synsfelt og pupillereflekser - selv om de som kommer til meg som optiker kanskje bare er interessert i brillestyrken sin. Og jeg ser alltid inn på netthinnen til folk. I de aller fleste tilfeller er ting helt normalt, men klarer man å fange opp en potensielt alvorlig tilstand, er jeg sikker på at vedkommende ville vært uendelig takknemmelig!

Tror vi menn generelt ikke tar helsen vår like seriøst som kvinner. Mange kvinner går regelmessig både til mammografi og GU, men mange menn går ikke til legen før de nesten ikke kommer seg opp av senga.. En liten tankevekker.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - ønsker deg lykke til!

Har en kompis som var gjenom det samme for en del år siden - han kom seg 100% og har blitt pappa flere ganger etter dette :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra at du vil dele slikt, det kan gjere at vi andre våknar litt Lykke til vidare!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *slettet*
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uffamei - ja slik har det blitt mange steder.

Jeg husker selv når jeg brakk beinet for noen år siden så brukte legen like lang tid til å bla i en tykk bok for å finne forskjellige nummer til å fylle ut skjema til regnskap - som hun brukte på å legge gips på mitt ben :-D

Etterpå når jeg var ferdig så fikk jeg fortalt at jeg måtte til et bygg 100m unna for å få leid krykker. Det var vinter og is ute og jeg fikk ingen hjelp til dette - så etter å ha stappet i meg en del mertestillende så gjorde jeg meg klar for å krabbe på knærne over til det bygget - heldigvis kom det ei ung jente og hjalp meg over plassen i en rullestol.

Når jeg så endelig kom frem til luken og skulle bestille krykker så fikk jeg høre at de måtte ha kontanter - noe jeg ikke hadde, jeg fikk beskjed om å hente kontanter. Jeg spurte om hun mente dette alvorlig?? Denne gangen fikk jeg ingen hjelp - jeg krabbet bort til min bil og kjørte med kun et brukelig ben og tok ut penger - kom tilbake og fikk endelig krykker :-D

Jeg tror at årsaken til den dårlige behandlingen er at de ansatte selv blir dårlig behandlet - det er vel kun masing om penger og budjsetter som sprekker.... blårussen ødelegger det meste :evil:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg har hatt utelukkende gode erfaringer på Levanger Sykehus.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg berømmer motet ditt for og skrive dette Egon og er helt enig med deg!
    Du kommer med kloke ord og ikke minst gode råd, jeg håper og er sikker på at dette kommer til og gå helt fint!

Det du skrev isted minnte meg om en episode for noen år siden, bare helt motsatt. På ingen måte er jeg ute etter og påpeke verken feil eller fornærme deg, men når vi først er inne på sykdommsfokuset så vinkler jeg det litt anderledes, men vi er fortsatt inne på samme konklusjon.

Når du studerer og jobber i helsevesenet så blir du ekstremt fokusert på alt av sykdommer noe jeg også ble til de grader.
    Jeg leste alt av diagnoser, sykdommer og det som var og i den forbindelse leste jeg noe ala den artikkelen du nevnte ifb med den typen du har fått diagnostisert. Noe som skremte vannet av meg siden jeg også hadde noe ala samme symptomer. Stolt som en hane, redd som ei høne tok det 1mnd før jeg jeg klarte og ringe lege og bestille time, men når jeg først kom forklarte situasjonen, både ifb med jobb og det mer var svaret. "Her er ingenting galt annet enn at du drikker for mye kaffe, og etter hva du selv sier så stresser du for mye, lær deg og slapp av, gå deg en tur og ta ting mer med ro"

Det er den beste og mest lærerrike beskjeden jeg noengang har fått, for uansett alder så hjelper det aldri og stresse og kave! Det går kun utover deg selv og din helse! Jeg satt som 23åring og fikk beskjed om og roe ned, noe jeg aldri i verden trodde var mulig engang, jeg var jo såvidt begynt i arbeidslivet. Helt til han spurte, "jobber du mange timer pr mnd?" Først da gikk arbeidsmengden opp for meg. Greit nok tapte jeg endel penger pr mnd, men livskvaliteten og ikke minst de helsemessige fordelene som gjør at en faktisk er istand til og holde ut til de årene det er ment en skal jobbe!

Det er enkle grep som skal til som du selv sier, gå deg en tur, tenk over hva du spiser og ikke minst lær deg og slappe av! Det er et stressjag uten like nå for tiden siden de fleste tar seg en utdanning og pga skaper mindre arbeidsplasser noe som igjen fører til økt prestasjonsangst uavhengig av skole og stilling. Ser mer og mer unge folk kommer inn med diagnoser som har bakgrunn i et stressjag som kommer av motepress, utdanningspress, jobbpress etc etc... Slik skal det ikke være, og det er 'vår' generasjon sin oppgave og sørge for at vi klarer dette!

Det var mine 2cent om den saken! Fortsatt godt nyttår til deg og, og god helg!

Btw: StigMF : Levanger sykehus er et utrolig oppegående sykehus så jeg tviler ikke et sekund på dine gode erfaringer
    Jobber ikke der selv, men har mye samarbeid med de

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så vil jeg oppfordre folk til å lese litt om dette:

Hjem - Organdonasjon

og - ikke minst:

https://www.giblod.no/forside.asp?level=7348

Skaff deg et donorkort (du skriver det ut selv og legger det i lommeboka)
    og bli blodgiver - oppsøk nærmeste blodbank for informasjon og ut-testing.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig det du skriver her, Egon, og jeg synes det er tøft å skrive om dette. Slikt kan fort bli slik man "ikke snakker høyt om", selv om det burde være det for det skjer jo med mange av oss. Jeg har ikke hatt slike sykdommer, men har merket det som dere skriver over at det er farlig å stresse og å ha for høyt tempo på jobb. Jeg begynte i yrkeslivet for alvor i fjor høst og i min jobb er tempoet høyt, arbeidsmengden for stor og selv om en føler en får jobben bra til så kjenner man stresset. For meg har det endt opp i at jeg klarer akkurat å være frisk til ferien kommer, for så å ligge syk omtrent hele ferien pga for hardt kjør. Det er ikke trygt.

Når det gjelder norske leger og sykehus har jeg lite godt å si. Har selv hatt litt problemer som gjorde hverdagen tung, men jeg måtte bytte fastlege før jeg ble tatt på alvor og deretter gikk det fra Juli til Desember før jeg endelig fikk time hos en spesialist.

Min erfaring er at du skal ha god helse for å være syk i Norge og du må ta fatt i mye selv og pushe på for å komme gjennom.

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA desverre er det slik at ventetiden er lenge. Jeg må si at jeg er heldig at ventetiden fra fastlegen til spesialisten er kort. Har nå gått med lungebetennelse siden slutten av oktober o8. Så nå skal jeg den 19 januar inn for test og undersøkelse. Er nok e smule redd for svar fra legen om det kan være mer enn bare lungebetennelse siden :neutral:

Å stresse på jobben, det ikke verdt for helsen sin del, alt kan erstattes men ikke helsen ( kropp & sjel )

Til Trådstarter : Ønsker deg god bedring !

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder stress så finnes det - det man kaller positiv og negativ stress?

Selv sto jeg på som en gal fra jeg var ferdig med skolene - 26 år gammel, jobbet vel 1,5 årsverk i snitt - det gikk greit - følte jeg fikk noe igjen for det, i tillegg velsignet med ungdommens krefter :-D

Etter å ha etablert meg med familie 10 år senere så fortsatte jeg i samme tempo - ikke bra, det tok meg noen år før jeg klarte å prioritere fritid.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    [...]Selv har jeg vært gjennom mye sykdom (silver rüssel syndrom, 2 brokkoperasjoner, diabetes, med mere). Det siste var nyretransplantasjon på nyåret i fjor. Nyttårsaften brakk jeg ankelen 2 steder. Skrives ut fra sykehus i morgen (lenge innlagt pga komplisert sykdomsbilde og store smerter).[...]

[...]Poenget mitt er egentlig... det er fritt sykehusvalg. BRUK DET! Jeg har aldri fått så bra behandling, informasjon og oppfølging som på Rikshospitalet. De mindre sykehusene har ofte lite ressurser, og det går gjerne utover behandlingen.
    Det er nok litt forskjellig i Helse-Norge ja... Min bestemor ble sendt hjem med MRSA-infeksjon på ene hælen fra et opptrenings-senter. Hadde det ikke vært fordi en kompis av meg(som er lege) kom til unnsetning og fjernet nekrotisk og ødelagt vev og behandlet infeksjonen, tør jeg ikke tenke på hvordan det hadde gått... Min andre bestemor bodde sine siste år på et sykehjem på vestlandet. Da vi kom på besøk var det tydelig at noe var særdeles galt... Hun blødde fra underlivet og hadde svært dårlig allmentilstand. Etter mye mas fikk vi henne inn på sykehus hvor det ble konstatert kreft i blæra... Nå døde hun av helt andre grunner, men å la en stakkars gammel dame ligge på den måten er skammelig. Og jeg vet så godt hva som er årsaken... Jeg vet ikke hvor mange ansatte det var på sykehjemmet, men det var alt, alt for få! Men vi får som regel alltid presentert de negative historiene - så jeg føler for å berømme det som faktisk er bra!

Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Jeg berømmer motet ditt for og skrive dette Egon og er helt enig med deg!
    Du kommer med kloke ord og ikke minst gode råd, jeg håper og er sikker på at dette kommer til og gå helt fint!

[...]Når du studerer og jobber i helsevesenet så blir du ekstremt fokusert på alt av sykdommer noe jeg også ble til de grader.[...]Det er et stressjag uten like nå for tiden siden de fleste tar seg en utdanning og pga skaper mindre arbeidsplasser noe som igjen fører til økt prestasjonsangst uavhengig av skole og stilling. Ser mer og mer unge folk kommer inn med diagnoser som har bakgrunn i et stressjag som kommer av motepress, utdanningspress, jobbpress etc etc... Slik skal det ikke være, og det er 'vår' generasjon sin oppgave og sørge for at vi klarer dette![...]
    Jeg er også positiv angående prognose. Og stress er slettes ikke bra - tror man bør stoppe opp innimellom og kjenne på om man er på "riktig vei". En ting er hvertfall sikkert - livet mitt blir aldri det samme etter dette. Det første jeg følte et akutt behov for var å si i klartekst hvor stor pris jeg setter på mine nærmeste venner... Ble vel litt sentimentalt de der greierne der, menmen - det var et voldsomt behov der og da.. Kan ikke si jeg reagerte så voldsomt da jeg fikk diagnosen, jeg var rimelig sikker på hva det var for noe... Tenkte kanskje det kunne være et hematom i starten, men så hardt har jeg ikke støtt noe der nede.. Og hadde det vært infeksjon hadde vel gjerne allmenntilstanden vært redusert med feber etc.

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Og så vil jeg oppfordre folk til å lese litt om dette:

Hjem - Organdonasjon

og - ikke minst:

https://www.giblod.no/forside.asp?level=7348

Skaff deg et donorkort (du skriver det ut selv og legger det i lommeboka)
    og bli blodgiver - oppsøk nærmeste blodbank for informasjon og ut-testing.
    Viktige greier dette... og veldig greit å ha tatt stilling til organdonasjon slik at familien slipper å lure på hva de skal gjøre dersom spørsmålet kommer om man har åkt ut for en ulykke og ikke kan komme tilbake til livet. Å gi blod har jeg vurdert faktisk, men er av naturlige grunner utelukket som blodgiver.

Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    [...]For meg har det endt opp i at jeg klarer akkurat å være frisk til ferien kommer, for så å ligge syk omtrent hele ferien pga for hardt kjør. Det er ikke trygt.

Når det gjelder norske leger og sykehus har jeg lite godt å si. Har selv hatt litt problemer som gjorde hverdagen tung, men jeg måtte bytte fastlege før jeg ble tatt på alvor og deretter gikk det fra Juli til Desember før jeg endelig fikk time hos en spesialist.

Min erfaring er at du skal ha god helse for å være syk i Norge og du må ta fatt i mye selv og pushe på for å komme gjennom.
    Vær forsiktig sier jeg bare - regner med at du, som meg, er i 20-åra? Du har forhåpentligvis en lang yrkeskarriere foran deg - ta vare på deg selv slik at du holder ut i jobben!

Når det gjelder fastlege handler det mye om kjemi. Folk er forskjellig, og man kommuniserer bedre med noen enn andre. Er det full skjærings på kommunikasjonsfronten med fastlegen så bytt til en annen!

Jeg skjønner hva du mener med å "pushe på". Helsevesenet kan være tungrodd, og dessverre er det ofte de som roper høyest som blir hørt... Men det er veldig mye positivt også - flotte folk som står på i jobben sin! Jeg syns fastlegen min håndterte min situasjon på en eksemplarisk måte og sto på for å få meg inn til spesialister. Ringte meg på lørdag ettermiddag også for å høre hvordan det sto til - fantastisk! Noe av det første jeg gjorde da jeg kom ut fra St. Olavs var å sende han en blomst! Urologen var også helt utrolig på å roe ned en vettskremt stakkar! Kom innom flere ganger på avdelingen jeg lå på og forklarte hva som skulle skje og kom med en gang og sa at CT-bildene ikke viste spredning når de var klare... Og sykepleierne kan jeg ikke få fullrost - en sånn omsorg som jeg fikk unner jeg andre å oppleve dersom de blir innlagt på sykehus.. Fikk det jeg ville ha av mat, kom innom klokka to natta før operasjonen og beroliget meg når jeg lå spent som en fiolinstreng, dro i gang en spøk om morgenen for å lette stemningen litt... Helt utrolig, det er så mange eksempler!

Sitat Opprinnelig postet av Michael1
    [...]Har nå gått med lungebetennelse siden slutten av oktober o8. Så nå skal jeg den 19 januar inn for test og undersøkelse. Er nok e smule redd for svar fra legen om det kan være mer enn bare lungebetennelse siden :neutral:

Å stresse på jobben, det ikke verdt for helsen sin del, alt kan erstattes men ikke helsen ( kropp & sjel )

Til Trådstarter : Ønsker deg god bedring !
    Som trøst kan jeg si at som regel er det ikke verste scenario... men det er viktig å få det sjekket uansett! Lykke til!

Føler meg egentlig i ganske god form. Det verste framover er å finne noe å slå i hjel dagene med - jeg er sykemeldt fram til 22. Blir lett rastløs, så det kan bli interessant

Jeg krysser alt jeg har for at dette skal gå bra! Det er mange skjebner der ute som setter min tilstand litt i perspektiv. Som f.eks historien til denne karen fra byen her: Øivind Andrés Innsamlingsaksjon

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Vær forsiktig sier jeg bare - regner med at du, som meg, er i 20-åra? Du har forhåpentligvis en lang yrkeskarriere foran deg - ta vare på deg selv slik at du holder ut i jobben!

Når det gjelder fastlege handler det mye om kjemi. Folk er forskjellig, og man kommuniserer bedre med noen enn andre. Er det full skjærings på kommunikasjonsfronten med fastlegen så bytt til en annen!

Jeg skjønner hva du mener med å "pushe på". Helsevesenet kan være tungrodd, og dessverre er det ofte de som roper høyest som blir hørt... Men det er veldig mye positivt også - flotte folk som står på i jobben sin! Jeg syns fastlegen min håndterte min situasjon på en eksemplarisk måte og sto på for å få meg inn til spesialister. Ringte meg på lørdag ettermiddag også for å høre hvordan det sto til - fantastisk! Noe av det første jeg gjorde da jeg kom ut fra St. Olavs var å sende han en blomst! Urologen var også helt utrolig på å roe ned en vettskremt stakkar! Kom innom flere ganger på avdelingen jeg lå på og forklarte hva som skulle skje og kom med en gang og sa at CT-bildene ikke viste spredning når de var klare... Og sykepleierne kan jeg ikke få fullrost - en sånn omsorg som jeg fikk unner jeg andre å oppleve dersom de blir innlagt på sykehus.. Fikk det jeg ville ha av mat, kom innom klokka to natta før operasjonen og beroliget meg når jeg lå spent som en fiolinstreng, dro i gang en spøk om morgenen for å lette stemningen litt... Helt utrolig, det er så mange eksempler!
    Ja, min erfaring er også at så snart du er inne og har time så er alt 98%, men jeg synes det skal mye til for å blit tatt seriøst om at du faktisk ikke føler deg frisk, men nok om det.

Joda, midt på 20-tallet. Ja, jeg vet at det ikke nytter å kjøre for hardt på, men i mitt yrke er det lagt på nok arbeid til 1,7 stillinger pr stilling så en må velge mellom å jobbe det en orker, eller ikke gjøre jobben godt nok, det siste blir tragisk nok ofte realiteten og det er ikke noe jeg svelger så lett. Dette er vel noe som går igjen mange steder, kravene til effektivitet økes og mer må gjøres på lite tid.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å skrive en liten sit.rap. for de som er interessert. Virker som om jeg har vært heldig. Svulsten er fjernet, blodprøvene virker normale og det er ikke funnet noe mistenkelig på CT/røntgen. Det er jo selvfølgelig svært gode nyheter - non-seminom, som jeg har, er hurtigvoksende og sprer seg lett til lymfekjertler i bukhulen. Lymfekjertlene virker heldigvis å være rolige, så det som skjer videre er at jeg blir satt på en forebyggende cellegift-kur neste uke for å være sikker på at vi har tatt knekken på alle kreftceller. Er egentlig innlagt på kreftavdelingen, men siden jeg bor 3km unna St. Olavs har jeg permitert meg selv. Ser ikke noe poeng i å ligge der nede og glane i veggen og vente på mandagen. Alt som skjedde i går var en hørselstest(som jeg faktisk gjorde det bra på). De tar ofte hørselstest av folk som skal behandles med cellegift da cellegiften kan påvirke cellene i det indre øret. Nå får jeg bare en kur, så risikoen for varige bivirkninger er imidlertid mye mindre enn om jeg hadde fått 3-4(eller flere) kurer ved spredning/tilbakefall. Jeg slipper antaklig også unna en omfattende operasjon som innebærer åpning av buksen for å komme til lymfekjertlene i bukhulen, da ting virker rolig hos meg.

Selvfølgelig et sjokk å få en kreftdiagnose - men det har også vært en lærerik affære. Fikk blant annet sett mine mange små håpefulle slått opp på en svær skjerm på kvinne/barn-senteret, hvilket må gå under kategorien "spesielle opplevelser"... Småtrollene virket spreke de... Ellers kommer jeg nok aldri til å drikke Sambuca på byen noen gang mer, etter å ha drukket litervis med kontrastvæske med samme smak og konsistens!

Hvis jeg slipper unna med den ene cellegift-kuren har jeg hatt enorm flaks, og det viser at det kan være greit å ta en selvsjekk av og til. Blir antakelig en kosmetisk operasjon etter jeg har kommet meg etter cellegiften, men det anser jeg som en filleting. Når det gjelder oppfølging, er det faktisk i hele 10 år - både pga alder, krefttype og at jeg er med i et forskningsprosjekt der man prøver å forbedre cellegiftbehandling.

Velvel, god helg folkens!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •