Ansvar ! ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Ansvar ! ?

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ansvar ! ?

I forbindelse med innredning av kjelleren, hvor jeg bl.a. skal lage et kinorom, har jeg hatt elektriker i huset.
    Han finner da ut at hovedkabelen for strømtilførsel til huset er lagt inn på ulovlig vis. Kabelen gikk gjennom grunnmuren uten rør.
    Dermed måtte jeg rive deler av inngangstrappa, knuse et betongfundament under trappen og grave etter kabelen under vanskelige forhold. Så kunne han trekke kabelen tilbake og legge det i rør.
    Dette er nå gjort, og er endelig etter forskriftene.
    Det som er så surt, er at det er samme elektrikerfirma som stod ansvarlig da huset ble bygd for ca. 14 år siden. Her har jeg jobbet i ca 5 timer alene, samt at jeg måtte ta fri fra jobben i et par timer i dag for å bistå elektrikeren med dette. I tillegg må jeg sette opp trappen igjen (som sprakk litt da den ble revet) og støpe nytt fundament.
    Hvilke rettigheter har man ved slike tilfeller. Jeg har hørt at de ikke er ansvarlige etter 5 år. Dette er for meg urimelig, men jeg vet ikke så mye om slikt. Hva synes dere?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Denne var syltynn fra elektrikerfirmaets side.
    Først gjør firmaet for dårlig jobb så det ikke er i henhold.
    Så kommer de tilbake og påpeker at utbedring er nødvendig av lovlighetsårsaker.

En 50/50 deling av totale utgifter burde man kunne møtes på.

Uansett, sikkert en artig sak for TV2-hjelpet deg.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert at forskriftene var de samme for 14 år siden. Og det er eier av anlegget som er ansvarlig for at dette er i forskriftsmessig stand.. Men det er vel ikke slik at man er nødt til å oppgradere i hendold til nye forskrifter heller så. Litt usikker på den der gitt, har eksamen i faget neste fredag...

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Litt usikker på den der gitt, har eksamen i faget neste fredag...

Da foreslår jeg at du begynner å lese

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Litt usikker på den der gitt, har eksamen i faget neste fredag...

Da foreslår jeg at du begynner å lese
    Nesten to uker i forveien? :shock:

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert at forskriftene var de samme for 14 år siden.
    Jeg stilte spørsmål om det, men elektrikeren sa diplomatisk at det kunne ikke han svare på. Det er forøvrig ikke samme elektriker denne gang, som gjorde jobben da huset ble bygd.

Og det er eier av anlegget som er ansvarlig for at dette er i forskriftsmessig stand.
    Denne påstanden finner jeg urimelig, da dette ikke er noe "folk flest" har peiling på. Derimot burde denne feilen absolutt blitt påpekt under inspeksjonen i forbindelse med bo-tillatelse.

Jeg føler at jeg har jobbet dugnad for å rette opp elektrofirmaets egne feil, og må i tillegg betale elektrikeren for hans timer på dette. Meget surt.

Ellers bør det nevnes at jeg forøvrig er veldig fornøyd med denne "nye" elektrikeren, og den jobben han gjør. Han virker grundig og kommer med gode forslag og anbefalinger på detaljer hvor vi ba om fagmannes råd.
    Det er firmaets sviktende ansvar jeg setter spørsmål ved.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg sitter med litt utdatert info, men jeg mener bestemt at det brukes PFSP eller tilsvarende kabel til inntak fra bakke, og den er godkjent for åpent opplegg, samt at den er godkjent for legging i bakke uten ekstra beskyttelse. Den skal imidlertid beskyttes med halvrør på den delen som er over bakkenivå. Dersom det har blitt nye regler kan jeg ikke forstå at de har tilbakevirkende kraft. Det har jo konsekvenser for 95% av alle norske boliger det.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan han vite at det er/var ulovlig da han ikke vet hva reglene var den gangen?

En liten selvmotsigelse.

Kjelli

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg frykter at elektrikeren har (sikkert i beste mening) fått deg til å gjøre en oppgradering som du egentlig ikke var pålagt å gjøre. Mulig han ikke visste at det ikke har tilbakevirkende kraft eller noe.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektriker har det med å plusse på noe jævli.
    Skjønner ikke det der
    Skulle ha lagt opp en krets til 2 spotter på kjøkkenet til mor, kom en gammel danket elektriker som satt seg ned og drakk kaffe og tegnet opp hvordan han skulle legge den nye stumpen på 2-3 meter med 2 støpsel.
    Utrolig. Så så han jo at kabelen som lå på kjøkkenet fra før var malt. sa dette var ulovlig. Måtte byttes ut straks. Mamma sa jo selvfølgelig at dette måtte jo gjøres. alt i alt så ble 2-3m med ledning plutselig 20m kabel og en regning på 9000,-
    I ettertid har jeg snakket med andre elektrikere og de sier at installasjonskabel er helt ok å male, og det er ikke farlig ellere ulovlig!
    "Guess mom got screwd"

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg frykter at elektrikeren har (sikkert i beste mening) fått deg til å gjøre en oppgradering som du egentlig ikke var pålagt å gjøre. Mulig han ikke visste at det ikke har tilbakevirkende kraft eller noe.
    Han sier at han var usikker da han først så at kabelen gikk bar gjennom grunnmuren, men etter å ha sjekket opp saken fant han ut at kabelen måtte legges i rør. Dermed måtte han koble fra strømmen inn til huset, løsne hovedkabelen i sikringsskapet og tregge den ut. Så laget han nytt hull i veggen, slik at han fikk tredd et 40mm plastrør gjennom grunnmuren. Så trakk han kabelen gjennom røret tilbake til sikringsskapet og koblet til.
    Det bør kanskje nevnes at rommet i kjelleren hvor kabelen kommer inn skal bli et bad, og vegger skal fliselegges.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg:
    http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-19981106-1060.html

Der står det egentlig bare at alt skal være sikkert og trygt, og for å klare det, kan man bruke NEK400 (norm). Man kan også bruke alternative metoder, så lenge man dokumenterer at det er i henhold til forskriftene.

Har ikke funnet noe særlig om ansvar, inntak eller tilbakevirkende kraft. Kan høre med foreleser muligens...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel ren bullshit fra elektrikeren... :wink:
    Det er ingen problem å gå gjennom vegg med kabelen. Det du skal gjøre for å være kjip, er å ringe til konkurrenten å få deres syn på saken.
    Jeg sjekket med en saksbehandler på jobb, og med mindre det er svært spesielle omstendigheter, er dette feil fra elektrikerens side.

Og det er eier av anlegget som er ansvarlig for at dette er i forskriftsmessig stand.
    Dette stemmer, mange finner dette urimelig, men sånn er det.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nybygget hus, med nylig inspisert og godkjent elekrisk anlegg. Inntakskabelen går rett i gjennom muren uten rør. Det er bare sprøytet en brannsikker masse (med silikon konsistens) inn i hullet rundt kabelen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mur gir god beskyttelse så lenge det ikke er setningsskader. Har du en dårlig mur med mye setningsskader skal du imidlertid bruke stålrør.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange interessante innlegg.

Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Jeg sjekket med en saksbehandler på jobb, og med mindre det er svært spesielle omstendigheter, er dette feil fra elektrikerens side.
    Jeg vet ikke hva som skulle være spesielle omstendigheter i mitt tilfelle. Kabelen har tidligere kommet ned fra hovedetasjen i rør. Derfra har den gått uten rør ca. 3 meter oppunder taket i kjelleren før den traff betongveggen. Der gikk den ca 1.5 m rett ned langs veggen før den gikk gjennom betongmuren. Dette blir nå ikke lenger tilgjengelig, da rommet skal stendres, plates og fliselegges.
    Ute er det nå belegningsstein og steinmurer over kabelen mellom huset og strømtilførselen til tomten.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Mur gir god beskyttelse så lenge det ikke er setningsskader. Har du en dårlig mur med mye setningsskader skal du imidlertid bruke stålrør.
    Det er ingen tegn til setning i min mur.

Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jeg har nybygget hus, med nylig inspisert og godkjent elekrisk anlegg. Inntakskabelen går rett i gjennom muren uten rør.
    Meget interessant. Kan det være at det er andre forhold som tilsier at det ikke er påkrevd å ha muligheter for å trekke tilbake kabelen hos deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter dagens krav (NEK 400 : 2002), så kan du legge en kabel nesten som du vil. Det står få spesifike krav i normen pga. at det er produsenten av kabelen som i praksis bestemmer bruksområdet til sin egen kabel.

Hvis du får en produsent av en PR-kabel (vanlig hvit installasjonskabel beregnet for åpen installasjon) til å godkjenne bruken, kan du legge denne i bakken om du vil.

Vedr. det aktuelle problemet så har du enten blitt lurt eller så kan ikke elektrikeren din dagens forskrifter. Uansett om det skulle ha vært rør på den kabelen etter datidens forskrifter så trenger dette ikke utbedres så lenge at det ikke er et krav i dag. Etter dagens forskrifter så kan du faktisk støpe inne en kabel uten å legge den i rør. Ingen god løsning spør du meg, men det er faktisk lov hvis du har en skisse eller et bilde av hvor kabelen ligger.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du skal kreve fratrekk på fakturaen. Det er litt for teit å få deg til å gjøre så mye jobb for ingen ting.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde garantert tatt det opp med elektrofirmaet som utførte jobben, og bedt de forklare hvorfor de gjorde det. Dersom de ikke hadde klart det, hadde jeg krevd å møtes på "halvveien" (som flere har nevnt)økonomisk sett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •