Når er det på tide å si stopp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når er det på tide å si stopp?

Avkastningen på aksjefondene har rast som en kule etter terrorangrepet i Madrid. Den siste måneden har verdien i gjennomsnitt sunket med rundt 10 prosent (på mine fond), noe som snart spiser opp avkastingen fra jubelåret 2003.

Så spørsmålet mitt er om det er noe vits å fortsette? Kommer det noen lyspunkter som tilsier at en ikke bør trekke seg ut nå? Andre synspunkter?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avkastningen på aksjer vil alltid svinge. Det mange nordmenn gjør galt ved fondsparing er å kjøpe dyrt og selge når det er billig. Det beste er selvfølgelig å gjøre det motsatte. Mitt tips er: plasser laaaaaangsiktig i fond, innskudd mndvis kvartalsvis.. Plasser mellomlangsikt i høyrentekto. Kort sikt: plasser i bankkonto hvor man kan få ut pengene når som helst.

Når jeg begynner å tjene penger så skal jeg først bruke litt :wink:
    Plassere i en portefølje av fond, bestående av litt forskjellig risiko, gebyrer osv. Kanskje investere i gull og obligasjoner. Tiden vil vise.

Ting som man må huske på:
    - Risiko (ofte gjengitt i standard avvik eller beta)
    - Avkastning
    - Gebyrer (ikke alltid de dyreste er de beste!)
    - At det er en tradeoff mellom risiko og avkastning. Høy risiko fører ofte til høyere avkasting (høyere avkastningskrav i allefall) avkastningen kan være negativ. Risikofri investering gir risikofri avkastning (bankrente). Sjekk derfor risiko profilen til fondet.

Lykke til

Mvh

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett er tolmodighet nesten alltid nøkkelen. Nesten bedre å ta sjansen på at pengene går til grunne enn å ta dem ut på bunnivå. Et stort fall er en forutsetning for en kraftig økning. Totalt sett øker jo indeksen så det er ingen grunn til å tro at fallet fortsetter i det uendelige. Jeg håper for din del at du har plassert penger du ikke trenger i det daglige.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett annet godt råd (som jeg nevnte så vidt det var) er å investere nærmest kontinuerlig (eller månedlig) og ikke smelle alle pengene inn på en gang. Setter man inn pengene i en omgang vil man være mer utsatt for timing problematikken(treffer man på topp eller bunn?). Setter man inn ett fast beløp i mnd vil svingningene gjevne seg ut i snitt. Forutsetter imidlertid at man forsetter å spare selv om markedet går ned.. og opp. Det som er mest fristende er jo selvfølgelig å la være å spare når markedet går ned :roll:

Ett godt motto er:

"There is no such thing as a free lunch"

Er uansett bedre å sette pengene i fond enn i WGI og T5PC. Synes det er spesielt morsomt når WGI/T5PC klanen tror de skal bli utrolig rike når man gjennomfører en aksjesplitt :lol: :lol:

Mvh

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo faktisk lurere å spare mer når markedet går ned enn opp.

Uansett så er det litt morsomt med aksjer og slikt. Har hatt en del finansfag i løpet av de to siste årene. Undersøkelsr som har blitt gjort har faktisk vist at hvis man tar en fyr som prøver å velge aksjer etter fornuft og vurderinger og en fyr som velger aksjer etter pilkast (kastet tilfedlig på ei tavle) så viser det seg fatisk at pilkasteren oppnår minst like god avkastning. Konkluksjonen er at de som blir rik ikke er dyktige, men bare heldige.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Undersøkelsr som har blitt gjort har faktisk vist at hvis man tar en fyr som prøver å velge aksjer etter fornuft og vurderinger og en fyr som velger aksjer etter pilkast (kastet tilfedlig på ei tavle) så viser det seg fatisk at pilkasteren oppnår minst like god avkastning. Konkluksjonen er at de som blir rik ikke er dyktige, men bare heldige.
    Ut i fra det du skriver har du ikke belegg for en slik konklusjon.
    Hvordan vet du at de som foretar et randomisert valg ikke er dyktige?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kan jo være dyktige til å kaste piler, men hva de treffer er jo helt tilfeldig.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Undersøkelsr som har blitt gjort har faktisk vist at hvis man tar en fyr som prøver å velge aksjer etter fornuft og vurderinger og en fyr som velger aksjer etter pilkast (kastet tilfedlig på ei tavle) så viser det seg fatisk at pilkasteren oppnår minst like god avkastning. Konkluksjonen er at de som blir rik ikke er dyktige, men bare heldige.
    Ut i fra det du skriver har du ikke belegg for en slik konklusjon.
    Hvordan vet du at de som foretar et randomisert valg ikke er dyktige?
    De kan jo være dyktige til å kaste piler, men hva de treffer er jo helt tilfeldig.
    Hvilket skulle bevise hva?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diversifiserbar risiko er det du snakker om. Ja det er sant.. Hørt det selv. Systematisk risiko blir man dog ikke kvitt.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt problemer å skjønne hva du mener Jane.

Hvis du ser på regnskapene og fremtidsutsiktene til 1000 firma og velger å investere i 10 av dem.

Hvis jeg trekker 10 tilfeldige navn opp av en eske med 1000 navn gjør det jo ikke meg dyktig hvis det går bedre med meg enn med deg?

Forklar gjerne hva du mener.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om en dyktig person trekker 10 forskjellige navn opp fra samme esken?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Hva om en dyktig person trekker 10 forskjellige navn opp fra samme esken?
    :lol:

Tror jeg heller hadde valgt en med flaks :wink:

Men det er jo også effekter som momentum og home-bias.

Momentum er at dagens vinnere også blir neste dags vinnere og dagens tapere blir neste dags tapere. Forutsetter kort tidshorisont. Long vinnere og short tapere.

Home-bias kjøper relativt sett for mye i hjemlandet.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt problemer å skjønne hva du mener Jane.

Hvis du ser på regnskapene og fremtidsutsiktene til 1000 firma og velger å investere i 10 av dem.

Hvis jeg trekker 10 tilfeldige navn opp av en eske med 1000 navn gjør det jo ikke meg dyktig hvis det går bedre med meg enn med deg?

Forklar gjerne hva du mener.
    Skal forsøke 8) :
    Du skrev følgende:
    Konkluksjonen er at de som blir rik ikke er dyktige, men bare heldige.
    Dette mener jeg ikke nødvendigvis er riktig konklusjon. De som er dyktige kan godt kjenne til denne tesen og arbeide ut i fra den. Altså at de bevisst gjør et randomisert valg. Ikke fordi de ikke er dyktige og bare heldige, men fordi de er både dyktige og heldige. Det ene permiterer ikke det andre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •