Har alder noe med oppførsel å gjøre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer POSEN sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har alder noe med oppførsel å gjøre?

Selvfølgelig har alder noe med oppførsel å gjøre. Men ikke nødvendigvis. Her på AVforum føler jeg at mange antar at en ung person er mindre seriøs og troverdig enn en eldre person. Dette synes jeg blir helt feil.

Jeg er selv 16 år og seriøs og AV-interessert som bare det!

Her på forumet er det personer i alle aldere, og jeg synes det er trangsynt å kategorisere folk utifra alder.

Når jeg leser igjennom tråder i alle kategorier er det av og til jeg ser at folk kommenterer alder. Utsagn som "hør nå her unge mann" blir brukt på en nedsettende måte, som for å understreke at man er eldre og klokere og derfor selvfølgelig har rett.
    Når noen oppfører seg useriøst i en sammenheng er det ofte noen som kommer med kommentaren "Sikkert en fjortenåring som ikke vet bedre". Så fjortenåringer vet ikke bedre enn å oppføre seg useriøst og komme med feilaktige påstander?

Et annet eksempel er at unge mennesker blir forbundet med for eksempel høy musikk og partyfaktor. Ungdommmer har Cerwin Vega og oppfatter dette som det beste i verden på alle områder. Om man har denne oppfatningen, eller om man synes at rør og vinyl er det eneste som lager riktig lyd, kan man diskutere på lik linje.

Denne trangsyntheten ser jeg gjerne at folk på AVforum ser seg for gode til, og at man kan forholde seg aldersnøytral.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unge mann, du må bare være takknemlig for at vi ,den eldre garde, tar oss tid til å strekke ut en hjelpende hånd og komme med råd som oser av råte og mugg - hehe

Du har selvfølgelig helt rett. Det er lett å forhaste seg. Noe vi oldiser egentlig burde tatt lærdom av for lengst....

Jeg skal være den første til å beklage hvis jeg har kommet med nedlatende ord & uttrykk som følge av min rakettfart mot pensjonisttilværelsen. Skal skjerpe meg !

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp - det er god gammel hersketeknikk!

Gå direkte på person i stedet for sak.

Eller slik visse gjør her inne - først kalle en meddebatant for masse nedsettende saker og så klage til moderator om at den andre bør straffes.

Andre feiginger er flinke til å rope på meddebatanter som deler dennes mening - for så å argumentere videre med "vi" i stedet for "jeg" synes ditt og datt.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hersketeknikker

Jepp, det er mange hersketeknikker i bruk her inne. Kan jo brukes både for å virkelig understreke at en selv er smartest, eller for å prøve å skjule at en egentlig tar feil.

Men det er vel ikke til å unngå på et forum som er åpent for alle slags personligheter.

Men jeg er ganske sikker på at det er mange her på forumet som oppfatter brukere som er enten unge, eller som har utstyr til en tiendedel av den prisen en selv har brukt, som mindreverdige i noen sammenhenger.

På et sted som dette er det lett å skaffe seg status, da det her er antall innlegg dvs. erfaring, eller prisen på anlegget som gir statusen.

En bruker med tilnavnet "ekspert" trenger ikke nødvendigvis å gi bedre råd enn en "nybegynner"
    Allikevel vet jeg det er mange her inne som har denne oppfatningen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er vel ikke få her inne som har guru status oppnådd stort sett som å være "hangarounds" i andres tråder - altså stort sett bare slengt kommentarer som "å stilig dette blir spennende" eller "anlegget ditt er rått" i tråder til de som har litt ekstra fete anlegg :-D

Men det er jo egentlig greit det også :-D Men altså antall inlegg sier ikke noe om hvor mye peiling den aktuelle har - sier vel heller mest om for et trist/ikke trist liv personen egentlig har.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Men altså antall inlegg sier ikke noe om hvor mye peiling den aktuelle har - sier vel heller mest om for et trist/ikke trist liv personen egentlig har.
    ...eller at vedkommende har funnet sin greie med www - at vedkommende er gått lei av vg.no, dagbladet.no og øvrige intetsigende web-tjenester og har funnet "sin" side med AVforum.
    Personlig har forumet gitt meg så mange gleder i form av musikktips og informasjon om utstyr og tips, så jeg eier ikke snev av dårlig samvittighet selv om jeg har "mast" såpass mye herinne at jeg er blitt "guru".
    Det finnes mange mange andre herinne som kan mye mye mye mere enn meg og som har langt færre innlegg.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir fort noen innlegg her på forumet, og det er ikke nødnvendigvis slik at de som har "ekspert" eller "guru" status mener de vet mer om alt enn en nybegynner, men jeg mener å tro at en god del av de som har vert aktive her inne over tid har fått med seg en del mer kunskap enn en nybegynner.
    Uten at det betyr at vi ikke har noe annet å gjøre enn å skriver her

Kjenner meg litt igjen i din beskrivelse om "hør nå her", men ikke så mye på forumet som når jeg i starten var innom forhandlere etc.

Man blir kanskje litt oppgitt av det, men det endrer seg etterhvert som du selv får mer kunnskap og erfarig. Det er ikke som at jeg på noen måte er veteran selv, men er litt forran deg i løypa og skjønner hva du mener.

Dessuten har jeg nå i det siste hatt både Cerwin vega og rør. hvilken kategori kommer jeg under
    Hadde jeg hatt mulighet til det ville jeg valgt noe som kan spille høyt som PA når det kreves, men pent som ProAc på rør når det er ønskelig.

Mulig jeg også ganske kjapt er blitt litt trangsynt, selvom jeg håper jeg har styrt unna det selv:neutral:

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mcintosh

Bra innlegg POSEN.

Jeg har også merket meg en del av disse kommentarene, samtidig som jeg har sett at noen faktisk tar høyde for alder og interesse. Vi er den kommende generasjon - og hvis de eldre skremmer oss, vil jo HIFI dø ut?

Man bør uansett ikke ta høyde for alder her eller på andre forum. Jeg har sett flere voksne oppføre seg barnslig.

Man bør uansett ikke ta høyde for alder her eller på andre forum. Jeg har sett flere voksne oppføre seg barnslig fremfor ungdommen. Dette minner meg forøvrig om enkelte som tar opp skrivefeil i innlegg fremfor å debattere temaet i tråden. En annen faktor jeg syns mange glemmer, er at det er ikke prisen på utstyret som setter standard for ekspertise og interesse - det er ikke alle som har råd til McIntosh og B&W. Man kan være like så interesserte i HIFI som de dyra gutta, selv om man har et par Yamaha høyttalere og billig forsterker, for eksempel.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja, de gamle er eldst!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja, de gamle er eldst!

Riktig det. Og nå er jeg i den kategorien som tør å vise alder i min "offentlig profil" - hint hint

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Riktig det. Og nå er jeg i den kategorien som tør å vise alder i min "offentlig profil" - hint hint
    Du er jo eldre enn meg :shock: jeg trodde jeg sleit, men du er jo urgammel!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er jo eldre enn meg :shock: jeg trodde jeg sleit, men du er jo urgammel!

Oh yes - pater familias nesten. Må skrape bort mose av kroppen hver morgen samt drikke litervis med klorin for å holde mugg&sopp i balanse.....

Men jeg husker bra, foreløpig. 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oh yes - pater familias nesten. Må skrape bort mose av kroppen hver morgen samt drikke litervis med klorin for å holde mugg&sopp i balanse.....

Men jeg husker bra, foreløpig. 8)

Jeg havner vel der etterhvert jeg også - blir jo like mange år som deg om 3 måneder. Men den tid den sorg

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg havner vel der etterhvert jeg også - blir jo like mange år som deg om 3 måneder. Men den tid den sorg
    Aha, 63-årgang...... bare barnet...hehe

Lurer egentlig på hvem som er eldst herinne......

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm - mener det fantes en tråd som hette noe med "Hvem er eldst" eller noe, jeg vant ikke husker jeg

Newcomer Scic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, 63-årgang...... bare barnet...hehe

Lurer egentlig på hvem som er eldst herinne......
    Foreløpig så ser det ut til at det er deg....

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld asvaberg:

Scic: Der lo jeg godt å lenge!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h
    Unnskyld asvaberg:

Scic: Der lo jeg godt å lenge!
    Ikke noe å unnskylde - såpass tåler en gammel mann
    Og her er vi kanskje inne på noe - gamle og livserfarne tåler mere ironi enn unge noviser - på godt og vondt.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    298
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at dere understreker poenget mitt flere ganger

Å starte en diskusjon om hvem som er eldst her på forumet i en tråd som prøver å forebygge nettopp viktigheten av alder er jo et godt eksempel. Jeg skjønner at dere ikke mener alt dette seriøst, men at alder i det hele tatt blir tatt opp det beviser jo at alder er en faktor.
    Jeg synes også at personer med høy "status" i form av antall innlegg, alder eller pris på anlegg tar seg noen rettigheter som for eksempel en nybegynner ikke gjør. Generelt barnslig oppførsel og manglende respekt for andre og deres synspunkter er noe som går igjen i flere episoder. Å ta seg til rette i tråder der andre prøver å ta for seg et seriøst tema er en oppførsel jeg aldri har sett fra en nybegynner.
    Nå blir vel dette oppfattet som kritikk bare mot de med høy "status", og jeg mener ikke at nybegynnere oppfører seg perfekt. Det er flere av dem som ikke klarer å diskutere seriøst da de har låste meninger og viser lite åpenhet for andres synspunkter. Men mange oppfører seg i overkant beskjedent nettopp på grunn av oppførsel fra mer rutinerte brukere som kan gi en nybegynner en følelse av mindreverdighet.

Selve feltet som angår alder i den offentlige profilen skjønner jeg ikke hensikten med. Et forum som dette burde som sagt ikke på noen måte kreve at man skal oppgi alder da mange gjør seg opp en mening av brukere utifra deres alder.

"Og her er vi kanskje inne på noe - gamle og livserfarne tåler mere ironi enn unge noviser - på godt og vondt." Her er vi inne på noe, ja. En generalisering av unge i en gruppe og gamle i en annen gruppe. Jeg for min del er av den oppfatningen at det er like mange eldre som blir fornærmet av ironi som unge. Et åpent sinn for ironi på godt og vondt mener jeg har lite med alder å gjøre.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av POSEN
    "Og her er vi kanskje inne på noe - gamle og livserfarne tåler mere ironi enn unge noviser - på godt og vondt." Her er vi inne på noe, ja. En generalisering av unge i en gruppe og gamle i en annen gruppe. Jeg for min del er av den oppfatningen at det er like mange eldre som blir fornærmet av ironi som unge. Et åpent sinn for ironi på godt og vondt mener jeg har lite med alder å gjøre.
    Men det er altså min mening og min erfaring, det må jeg få lov til å hevde.
    Og ang. at vi smådebatterer alder i denne tråden; synes du det er unaturlig? Hva slags debatt ønsker du egentlig?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •