Øresus etter Haglesmell...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Øresus etter Haglesmell...

Var ute å skjøt med hagle i går. I farten tok jeg ikke med meg hørselsvern, dum som jeg er. Skjøt 2 skudd først, og fikk selvsagt vondt i ørene. Måtte skyte et tredje skudd, og bestemmte meg da for å "beskytte" øret mot kolben ved å stikke pekefingeren på venstrehånda inn i det høyre øret når jeg skjøt.

Dette må ha gitt en form for overbelastning på det venstre øret. Nå har jeg hatt ett døgn med piping i det. Var helt forferdelig i går da det var både susing og piping da. I morges var det en del bedre men hører fremdeles pipelyden.

Er dette noe som vil gå over etter en tid eller er det store sjangser for at jeg har permanent skade. Noen som har opplevd noe lignende.

Sjekket litt på lommelegen og doktor online, men fant ikke noe svar jeg synes var godt nok. Blir det vedvarende i over en uke tar jeg selfølgelig en hørselsjekk hos legen.

Fint hvis noen har råd/svar på om hvor alvorlig dette er eller hvor lenge det kan vare før det går over.

Nettopp kjøpt nye høyttalere også...:evil: Siste gang jeg skyter med våpen uten hørselsvern.

Newcomer Musashi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde noe av det samme da jeg ble litt ivrig med vannsaga en dag. Pipinga ga seg gradvis, og var helt borte etter tre dager. Det var skikkelig skummelt, og det var definitivt siste gangen jeg jobbet uten hørselvern.

Litt ot, men du "måtte" skyte et tredje skudd, og valgte da å skyte med bare én hånd på geværet(?). Hva slags aktiviteter er det du driver med egentlig?

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruk hørselvern har skutt mye uten å angrer som bare juling i ettertid pga konstant piping på begge ørene

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bør du sjekke ut... Krysser fingrene for at du ikke har pådratt deg tinnitus... Når jeg var i forsvaret, så var det mang en soldat gjennom den perioden som fikk problemer når de på sneik seg unna hørselvern... Selv om vi sjekket og sjekket, så skulle de snike seg unna den biten..

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg er noen ØNH-lege vil jeg tro det kommer til å gi seg, men evt tinnitus er ganske uforutsigbar. Hadde selv en "sprengningsulykke" da jeg var 11-12 år og fyrte opp en hjemmelaget kinaputt som gikk av litt for nært øret - gikk med øresus ca en ukes tid, men det gikk over. Men, tre år senere da jeg var jaffa-russ ble det litt mye trøkk fra et trykkluftshorn og den øresusen har enda ikke helt gitt seg, og det er en del år siden. Ikke sånn at det er plagsomt i det daglige, men det er aldri helt "stille". Har en tante som er mer plaget med "tinnitus". Hun er i dag 50% arbeidsufør og har store problemer med å delta på arrangementer da bakgrunnsstøyen forsterker tinnitusen. For ikke å snakke om nyttårsaften - ulingen fra rakettene er visst rene marerittet! Det som er ille med tinnitus er at det er umulig å beregne hva som vil utløse det, så det er best å være føre var.

Et tips hvis du skyter en del er å få støpt profesjonelle ørepropper - disse proppene kan slippe gjennom vanlig tale, men blokkerer "skadelig støy". Hør med en audiograf i nærheten om de kan produsere slike. Hvis du er interessert og ikke du finner ut av det - send meg en pm, så kan jeg muligens sette deg i kontakt med noen som produserer propper som brukes av både artister og folk som er i andre "støymiljø"

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag hører jeg ikke mye til susinga. Hører det litt hvis jeg legger handa over øret, og sammenligner det med handa over det andre øret. Men det er så svakt at jeg muligens bare fantaserer.

Ser ut til at det gikk bra, men vet jo ikke om det kan komme tilbake.. Blir nok så jeg tar en sjekk uansett.

Ganske skummelt med tanke på den hobbyen vi har og som mange av oss bruker mye penger på... Dersom hørselen går vil det bli utrolig kjedelig. Blir ikke så jeg glemmer hørselsvern neste gang nei!

Takk for alle svar. Skal få ordnet med proffe øreplugger gjennom jobben. Da jeg konstant er utsatt for motordur der.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta godt vare på hørselen, du har den bare én gang!

Selv har jeg fått tinnitus i form av en konstant høyfrekvent tone, etter litt uvettig bruk av en elektrisk løvsuger!

Bruker man tyngre el-verktøy eller våpen så er hørselvern et aboslutt "must".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •