Akustisk eller elektrisk gitar til 7-åring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustisk eller elektrisk gitar til 7-åring?

Eldste poden ønsker seg gitar. Han er 7 år, men liten av vekst, go har ganske små hender. En 1/2 akustisk gitar får han hendene rundt, såvidt. Men det er smalere hals på en elektrisk gitar, og prisforskjellen er ikke så stor. Noen som har innspill? Hvilken vil være lettest å lære og spille på? Hvilken vil gi mest glede for en guttevalp?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg at en elgitar vil passe bedre, tøffere og råere lyd, mindre og holde i siden han har små hender...

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke litt forskjell på halsene på akustiske gitarer da? Forskjeller fra merke til merke altså? Ville sjekket litt rundt omkring. Forhør deg med en gitarsjappe. Jeg ville helt klart gått for akustisk. Det har mest med sound å gjøre for min del da...
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åsså må du spørre deg selv om du egentlig vil at poden skal ha gitar han må ha forsterker for å spille på
    Blir litt som å kjøpe trommesett, hehe.

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde gått for elgitar til poden.

Husker tilbake da jeg var bare guttungen og fikk interesse for gitar. Fikk først en klassisk gitar, men hadde ikke hender store nok til at det ble morro å spille. Vonde og utslitte fingre etter bare noen minutter spilling. Oppgraderte senere til en halvakustisk gitar og ting ble vesentlig lettere. Men, det var ikke før jeg fikk tak i en elgitar at det ble skikkelig morsomt. Slank og lettspilt hals, samt mykere følelse i strengene. Mye bedre for guttehender.

En forsterker i begynnerklassen koster ikke all verden, og volumet er tross alt justerbart.

Mulighetene for at sønnen din vil ivareta sin interesse for gitarspilling tror jeg ligger bedre tilrette dersom du kjøper han en grei elgitar som 1. instrument.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    El-gitar, definitivt!
    Både fordi halsen er smalere, men også fordi strengene sitter nærmere halsen og da er lettere å spille på (mindre gnagsår på fingrene - hehe).
    Men også fordi det gir mere spilleglede siden han kan lage spennende lyder og effekter via forsterkeren (egen gitarforsterker MÅ han ha).

Anbefaler deg å ikke kjøpe den rimeligste el-gitar pakka på Elkjøp og lignende, men heller gå til en musikkforretning ala Kick og Riff og kjøpe en pakkeløsning der. Grunnen til dette er at jr. hos oss fikk en slik El-kjøp pakke, men uten hjelp av sine fettere (profesjonelle musikere) til å kalibrere gitaren, hadde den vært umulig å spille på. Og ikke alle har denne muligheten til å få så god hjelp.

Etter at interessen tok overhånd, ble det en Yamaha gitar fra Kick og den er bare rett og slett fantastisk!

Kjøper du en grei pakke og det viser seg at interessen uteblir, så er det også mye lettere å selge igjen enn disse El-kjøp pakkene. Nå skal det sies at de pakkene ikke er direkte dårlige, men du får hva du betaler for.

Kick Music - Musikkinstrumenter på nett! - Butikker
    RIFF.no | musikkside

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som gitarlærer for fire elever - fra alder 8-13 år så er det ikke noen tvil synes jeg, enten må en gå for el-gitar, eller en akustisk gitar som ikke har bred (klassisk) hals, disse gjør at det blir vanskelig å forme fingrene rundt slik at en får god lyd, noe som gjør at en fort kan gi opp.

El-gitar er vell og bra, men disse billige har en tedens til å holde seg dårlig i stemingen, og en må tilpasse stemingne etter akkorder og ikke etter den reelle stemingen som ved bruk av stemmeaperat osv.

Enten gå for en akustisk (ikke nylon) som har smal hals, eller en grei el-gitar.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er ganske like i oppfatningen her (også), ser jeg - Hoj....

ps! DAC max pris - Cambridge Dac Magic....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •