Til elektrikerne der ute:Spenningsvariasjoner..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Til elektrikerne der ute:Spenningsvariasjoner..

Vet det er en del elektrikere her inne, og håper noen av dere kan hjelpe meg litt...

Har merket at lysa har blinka en del i det siste, og at det i perioder går veldig mye lyspærer. Annet elektrisk utstyr har funket greit med unntak av en fjernstyrt vifte som låser seg innimellom.

Nåja; ble i alle fall nysgjerrig og satte en strømforbruksmåler fra Biltema i et stikk. Den viste at spenningen varierte mellom 198volt og 228volt. Sjekket i flere stikk (også det nærmest sikringsskapet) og resultatet var det samme der.
    Iom. at det er en billigmåler sjekket jeg med et multimeter som min far har (et rimelig profft ett), og resultatet der var det samme.

Er dette en normal variasjon eller er det såpass store utslag at jeg bør klage til elverket (Har sjekket om det er noe her i huset som gjør det, men selv om jeg slår av alle sikringer utenom en, og bare har måleren tilkoblet i det så er resultatet det samme..).

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor du langt unna transformator? Tilfeldig når spenningen er nede i 198V? Eller går det opp og ned hele tiden? Tviler på at det er noe i huset som er årsaken egentlig.

E-verket skal levere minst 207V til deg, selv det er for lite spør du meg. Ring de å be dem sjekke saken 198V er ikke akseptabelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke unormalt at det varierer. Men 198V er helt på tryne... Ta kontak med E-verket og be dem fikse opp!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter med det samme her. Pærer ryker til stadighet. Bor ca 75m fra en transformator. Har ikke målt spenningen enda.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner i grunn ikke hvor langt jeg bor fra transformator. Det kan virke som variasjonene er størst på formiddag og tidlig kveld, mens det er bedre midt på dagen og sent på kvelden/natta. Kan kanskje ha noe med at belastinigen på nettet er størst da?

Er det noen som vet hva e-verket gjør i slike tilfeller? Sender de meg en måler som registrerer over tid og kan jeg risikere å måtte betale noe? Og hva er egentlig løsningen everket kan bruke her? Sette opp en transformator nærmere huset??

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Aner i grunn ikke hvor langt jeg bor fra transformator. Det kan virke som variasjonene er størst på formiddag og tidlig kveld, mens det er bedre midt på dagen og sent på kvelden/natta. Kan kanskje ha noe med at belastinigen på nettet er størst da?

Er det noen som vet hva e-verket gjør i slike tilfeller? Sender de meg en måler som registrerer over tid og kan jeg risikere å måtte betale noe? Og hva er egentlig løsningen everket kan bruke her? Sette opp en transformator nærmere huset??
    Kommer det nok klager så vil det bli satt opp måleutstyr som leser spenningsvariasjon over en viss tid.

Er avvikene for store så vil det bli satt i gang tiltak.

Men som sagt, ring og klag! Det vil ikke bli noen kostnader for deg.

Ellers så blir levetiden på lyspærer kortere når spenningen er for høy.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare ring de å si at du måler 198V i stikkontaktene med multimeter på de tidene du nevner. Så kommer de helt sikkert til å spørre om det er i garasjen eller noe slikt for å legge skylden på kabelen fra hus til garasje, det skjer iallefall ofte Men siden du har målt flere stikkontakter og med bare en kurs i bruk er det ikke din innstallasjon det er noe galt med.

De må utbedre dette og du skal ikke betale for at de leverer for lav spenning.

Har du luftledningsnett er det lett for E-verket å dimensjonere opp ledningene. Er det kabel er det noe mer jobb, men de må uansett finne en løsning.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal observere noen dager til; ser forresten ut som det er noe bedre nå i helga.
    Kan kanskje ha sammenheng med at det er noen forholdsvis store fabrikker ikke altfor langt unna (man kan ikke skjønne at de ligger på samme trafo...).

Er slike spenningssvigninger skummelt for annet elektrisk utstyr enn lyspærer også. Tenker da særlig på stereoanlegget selvsagt... (og forsåvidt pc m/ utstyr)..
    Hva er forresten verst; for høy eller for lav spenning?
    Takk for innspill så langt!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Har du luftledningsnett er det lett for E-verket å dimensjonere opp ledningene. Er det kabel er det noe mer jobb, men de må uansett finne en løsning.
    Har luftledning så det høres jo lovende ut.
    Har riktignok strøm ut i garasjen, men ingenting der står på jevnlig (og i alle fall ikke bår jeg kverka alle sikringene utenom en.....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal observere noen dager til; ser forresten ut som det er noe bedre nå i helga.
    Kan kanskje ha sammenheng med at det er noen forholdsvis store fabrikker ikke altfor langt unna (man kan ikke skjønne at de ligger på samme trafo...).

Er slike spenningssvigninger skummelt for annet elektrisk utstyr enn lyspærer også. Tenker da særlig på stereoanlegget selvsagt... (og forsåvidt pc m/ utstyr)..
    Hva er forresten verst; for høy eller for lav spenning?
    Takk for innspill så langt!
    Hvis det er industri i nærheten så ligger den nok på samme trafo - på regionalnettnivå (66/132kV) - problemet kan være at det som regel er her speningsreguleringen ligger.

Strømkrevende industri i nærheten er ikke ideelt - kan få mye dritt inn på nettet da. Merker du at elektronikk får kortere levetid enn normalt så kan det være en løsning å skaffe seg strømrenser/ups eller lignende på dyrt utstyr.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvis det er industri i nærheten så ligger den nok på samme trafo - på regionalnettnivå (66/132kV) - problemet kan være at det som regel er her speningsreguleringen ligger.
    Slike trafoer er jo selvtrinnede så jeg tviler på at det skal gi 30V i spenningsforskjell?

Jeg setter en knapp på gammelt og altfor dårlig dimensjonert lavspentnett jeg.

Men i disse småkrafttider så kan problemet ligge på høyspenten også. Det er noe dritt å få småkraft inn på distrubisjonsnettet i utkantstrøk.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hø; nå hadde jeg en kamerat som er elektriker som kom innom på overraskende besøk. Når han var her målte biltema-måleren 215v i stikket, og når han målte i hovedsikringa så var spenninga der også 215v. Konklusjonen jeg kan dra av det er vel ialle fall at biltema-måleren er relativt nøyaktig og kanskje også at det ikke er noe spenningsfall i huset som forårsaker dette.

Hva mener dere forresten er en akseptabel nedre grense for spenning? Er det 207V? 210? 215?

Industrianlegget i nærheten her så stort at kameraten min mente at de måtte ha egen trafo, og at jeg ikke dermed skulle bli berørt av den.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja problemet ligger helt klart hos E-verket. Klarer de å levere 207V i verste tilfellet er det jo godkjent. Men om de først må dimensjonere opp noe gjøres det skikkelig som oftest

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hø; nå hadde jeg en kamerat som er elektriker som kom innom på overraskende besøk. Når han var her målte biltema-måleren 215v i stikket, og når han målte i hovedsikringa så var spenninga der også 215v. Konklusjonen jeg kan dra av det er vel ialle fall at biltema-måleren er relativt nøyaktig og kanskje også at det ikke er noe spenningsfall i huset som forårsaker dette.

Hva mener dere forresten er en akseptabel nedre grense for spenning? Er det 207V? 210? 215?

Industrianlegget i nærheten her så stort at kameraten min mente at de måtte ha egen trafo, og at jeg ikke dermed skulle bli berørt av den.
    De kan selsagt ha en egen trafo - men etter hver liten trafo....... så er det en stor trafo som mater alle de må trafoene..... og etter de store trafoene.... så er det en kjempestor trafo som mater alle de store trafoene..... som igjen mater de små trafoene...... og etter de kjempe store trafoene så er de en osv....

Ja - så du er på samme trafokrets som industrien - men først på regionalnett nivå og ikke distribusjonsnivå som jeg skrev tidligere.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Ja problemet ligger helt klart hos E-verket. Klarer de å levere 207V i verste tilfellet er det jo godkjent. Men om de først må dimensjonere opp noe gjøres det skikkelig som oftest
    Altså -10% av 230volt (207) og ikke 10% av 220volt (198 )?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kravet er såvidt jeg husker +-10% av 230V. Både 207V og spesielt 253V er helt på trynet så de fleste E-verk prøver å holde seg godt innenfor disse. +6% og -10% er ganske vanlige "grenser" satt internt.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen alle sammen!
    Skal holde et øye med måleren et par dager til, og tar en telefon tile-verket på onsdag/torsdag.
    Blir spanande ditta her....

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    193volt i morres!!!! Dette går jo ikke.... Everket neste!

(Er det forresten normalt om voltstyrken går ned 3-5 volt når komfyren står på for fullt under middagslaging? )

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok merke at spenningen faller mer desto mer strømtrekkende utstyr du bruker! Det er helt normalt!

Men synest det er merkelig at pærene ryker når spenningen blir for lav, skulle jo egentlig gjort at pærene dine varer mye lenger! Overspenning derimot er døden for glødelampepærer...

Lysrør er en helt annen sak,.. .leste bare pærer eg

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    193volt i morres!!!! Dette går jo ikke.... Everket neste!

(Er det forresten normalt om voltstyrken går ned 3-5 volt når komfyren står på for fullt under middagslaging? )
    Har du ringt de?

Om nettet allerede er altfor svakt så faller spenningen fort når du skrur på strømkrevende utstyr så det ser jeg på som naturlig i ditt tilfelle.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •