Tørketrommel med 64 db går som stillegående...er den det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tørketrommel med 64 db går som stillegående...er den det?

Hei!

Siden dere her har peilig på lyder så regner jeg med at dere veit hvor bråkete 64 db er?

Jeg skal ha meg tørketrommel som må stå på kjøkkenet. vi har ikke dør der så den må være så stillegående som mulig, men jeg er veldig usikker!

Selvom det sikkert for det meste er mannfolk her så kanskje noen av dere har peilig på en bra tørketrommel som ikke bråker så fælt?

På forhånd takk!

hilsen meg

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat skaffet en ny oppvaskmaskin - den har et støynivå på 49dB - hører ikke så mye til den, men jeg lukker allikevel døren inn til kjøkkenet - for å slippe "støyen".
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vært mye mere bekymret for varme&fuktighet som en slik tørkemaskin medfører.
    Regner med det er en kondenstørketrommel og da kan jeg nesten love deg at du skal få det fuktig i kjøkkenet/stua. Husk at det er mye vann (kondens) som skal ut. Det som havner i vanntanken i maskinen er bare er en del av fuktigheten i tøyet. Den varme luften må ut og mye av fuktigheten følger med varmluften ut.

Hvis du har vanlig trommel med slange ut, er det ikke fuktigheten som blir problemet, men varmen som maskinen produserer.

En av de dyreste kondenstromlene for private husholdninger på markedet, Miele T9446C har følgende info:
    Utluftning av oppstillingsrommet
    Den kalde luften som suges inn i tørketrommelen blir blåst ut igjen på
    forsiden, og luften i rommet blir varmet opp.
    Derfor må det, spesielt i små rom,
    sørges for tilstrekkelig utluftning av rommet. Åpne f.eks. et vindu.
    Ellers må du regne med lenger driftstid og økt energiforbruk.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en oppvaskemaskin som skulle ha ca 50 dB. Det kan den umulig ha, for den bråker tidvis noe inn i *******.

Så ikke stol på hva merkingen er heller.

Uansett så får man aldri disse maskin typene stille nok, så noe bråk må du bare regne med. Det er tross alt deler som går på store hastigheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg ville vært mye mere bekymret for varme&fuktighet som en slik tørkemaskin medfører.
    Regner med det er en kondenstørketrommel og da kan jeg nesten love deg at du skal få det fuktig i kjøkkenet/stua. Husk at det er mye vann (kondens) som skal ut. Det som havner i vanntanken i maskinen er bare er en del av fuktigheten i tøyet. Den varme luften må ut og mye av fuktigheten følger med varmluften ut.

Hvis du har vanlig trommel med slange ut, er det ikke fuktigheten som blir problemet, men varmen som maskinen produserer.

En av de dyreste kondenstromlene for private husholdninger på markedet, Miele T9446C har følgende info:
    Utluftning av oppstillingsrommet
    Den kalde luften som suges inn i tørketrommelen blir blåst ut igjen på
    forsiden, og luften i rommet blir varmet opp.
    Derfor må det, spesielt i små rom,
    sørges for tilstrekkelig utluftning av rommet. Åpne f.eks. et vindu.
    Ellers må du regne med lenger driftstid og økt energiforbruk.

Oi det høres jo faktisk ille ut. vi bor i liten leilighet og det vil føre til at vi kommer til å få det bra varmt her i vinter.. kanskjer ikke så negativt?? ;-)

Hmm nå ble jeg veldig skeptisk til hele greia. Ikke så lurt å ha den på et bittelite bad som fra før av er ganske så fuktig da?

Får heller tvinge meg ned i vaskeriet da...sukk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Jeg har en oppvaskemaskin som skulle ha ca 50 dB. Det kan den umulig ha, for den bråker tidvis noe inn i *******.

Så ikke stol på hva merkingen er heller.

Uansett så får man aldri disse maskin typene stille nok, så noe bråk må du bare regne med. Det er tross alt deler som går på store hastigheter.
    Sant det, jeg tror jeg må revurdere.

Takk for svar gutta :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    64 db er ingenting i forhold til klagingen fra kjerringa fordi man aldri rører oppvask, vaske eller tørkemaskin :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tørketrommel er LUKSUS vare

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifbm med oppusiing av huset havnet både vaskemaskin og tørketrommel på kjøkkenet en stund. For å gjøre en altfor lang erfaring kort: GLEM DET!

Det betyr bare bråk, fuktighet og varme. Finnes det alternativer, som f.eks å gå til et vaskerom x antall etasjer ned, så gjør det med glede!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er jo at tørketrommel er forkastelig på mange måter. Tenker da på i forhold til å tørke klær på stativ.

Energimessig så er jo trommelen en tragedie, samtidig som du halverer levetiden på klærna :?

Men det er klart har man 5 sønner som alle trenner fotball 4 ganger i uka så har man kanskje ikke annet valg...

Selv er vi en liten familie og kommer aldri å ha en tørketrommel.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativtørking er jo flott det - helt til du skal tørke sengetøyet med
    - dobbelt strechlaken
    - to dynetrekk
    Da er det ikke mye plass på et stativ, gitt.......................

Tørketrommel er ingen luksus. Brukt fornuftig så blir man ikke blakk av strømregninga på den
    - 2 kjøringer pr uke a 2kw = 4kw i uka = 208kw pr år = ca kr 210

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativtørking er jo flott det - helt til du skal tørke sengetøyet med
    - dobbelt strechlaken
    - to dynetrekk
    Da er det ikke mye plass på et stativ, gitt.......................

Tørketrommel er ingen luksus. Brukt fornuftig så blir man ikke blakk av strømregninga på den
    - 2 kjøringer pr uke a 2kw = 4kw i uka = 208kw pr år = ca kr 210
    Har snorer på verandaen da vet du Ellers så får man rimelig stativer til å sette i hagen som fungerer fint - til sengetøy også?

Sørger for å vaske sengetøy når været er greit. Også blir sengetøyet skikkelig friskt og fint når det tørkes ute!

Som sagt tørketrommel er det best å kunne klare seg uten!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kikk ut av vinduet her du - ikke mye som blir tørt i dette været, verken på verandaer eller ute på plenen.....

Jeg skrev "brukt fornuftig"..... og da regner jeg med at folk har vett nok til å henge tøyet ut i fint vær. Er man riktig "heldig" så følger det med et par flått i sengetøyet under soltørkingen......................

210 kroner +/- tilsvarer vel å kutte ned med 4-5 kaffelatter pr år på den lokale kaffebaren

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kikk ut av vinduet her du - ikke mye som blir tørt i dette været, verken på verandaer eller ute på plenen.....

Jeg skrev "brukt fornuftig"..... og da regner jeg med at folk har vett nok til å henge tøyet ut i fint vær. Er man riktig "heldig" så følger det med et par flått i sengetøyet under soltørkingen......................

210 kroner +/- tilsvarer vel å kutte ned med 4-5 kaffelatter pr år på den lokale kaffebaren
    Kan jo være greit å ta med klesslitasje og prisen på selve trommelen også?

En brukbar Miele tørketrommel koster jo det samme som en rimelig 1080p projektor?

Eller hur?

Kaffe Latte tenker jeg

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Kan jo være greit å ta med klesslitasje og prisen på selve trommelen også?

En brukbar Miele tørketrommel koster jo det samme som en rimelig 1080p projektor?

Eller hur?

Kaffe Latte tenker jeg
    En god kondensatortrommel koster 4-5000.
    En god slange-ut-trommel koster 2-3000.

Slitasje ser jeg bort fra. Både fordi klær/tekstiler ikke er en stor investering og fordi jeg sier "brukt fornuftig". Om man absolutt tørke trusene i trommel er ikke kjøp av nye truser grunn til å gå til skifteretten. Og det ER lov å kjøpe seg nye truser litt oftere enn mange gjør.....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god kondensatortrommel koster 4-5000.
    En god slange-ut-trommel koster 2-3000.

Slitasje ser jeg bort fra. Både fordi klær/tekstiler ikke er en stor investering og fordi jeg sier "brukt fornuftig". Om man absolutt tørke trusene i trommel er ikke kjøp av nye truser grunn til å gå til skifteretten. Og det ER lov å kjøpe seg nye truser litt oftere enn mange gjør.....
    En god tørketrommel koster 10k - en ok rundt 5k.

Klær er dyrt! Selv har jeg stor sans for at blant annet mine Levi's og Bjørn Borg holder seg fine mye lenger!

Synes egentlig at tørketrommel er litt latskap, men greit nok hvis man har stor familie.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) En god tørketrommel koster 10k - en ok rundt 5k.

2) Klær er dyrt! Selv har jeg stor sans for at blant annet mine Levi's og Bjørn Borg holder seg fine mye lenger!

3) Synes egentlig at tørketrommel er litt latskap, men greit nok hvis man har stor familie.
    1) nope - ikke sant Elkjøp - Bosch tørk

2) nope - ikke sant Dressmann - Nordens største kleskjede for herreklær

3) nope - ikke sant - praktisk hjelpemiddel ala høytrykksspyler, mikrobølgeovn, fjernkontroll, trådløs telefon etc etc
    At folk BLIR LATE av å bruke det er ikke produktets feil ...............
    Det blir som å si at det er pistolens skyld at en person blir skutt.

Er det ikke herlig at vi er uenige.....

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) nope - ikke sant Elkjøp - Bosch tørk

2) nope - ikke sant Dressmann - Nordens største kleskjede for herreklær

3) nope - ikke sant - praktisk hjelpemiddel ala høytrykksspyler, mikrobølgeovn, fjernkontroll, trådløs telefon etc etc
    At folk BLIR LATE av å bruke det er ikke produktets feil ...............
    Det blir som å si at det er pistolens skyld at en person blir skutt.

Er det ikke herlig at vi er uenige.....
    Hehe - den siste fra meg var bare for å fyre - og du gikk på som en flue på kuruka

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - den siste fra meg var bare for å fyre - og du gikk på som en flue på kuruka
    Gjør meg ingenting. Jeg fyrer gjerne selv av en fjert på kuruka om jeg er aldri så mye bare ei flue.............

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så bra at dere er engasjerte hehehe

Men vi bor i liten leil og har 2 barn der den ene er 3 og har nettopp slutta med bleie.. kan jo bare tenke dere hvor mye vask det blir ut av det. Og en på 7 mnd som gulper både seg selv og oss ned. Vi snakker myye klær å vaske og tørke!

Vi har vaskeri i borettslaget, tørke ute kan kan dessverre bare se langt etter. Vaskeriet ligger ikke i blokka så det er bare så tiltak å gå dit! med baby -umulig! Kommer ikke inn i vaskeriet med vogn (trapper opp, kan dere tenke dere så praktisk!?)

Er klar over slitasje på klær, men veit at blant annet Miele har skånetørk, men jeg har ikke peilig på tromler så jeg vet ikke hvor skånsom den er...?

Har nå slått fra meg at den kan være på kjøkkenet. Men å ha den oppå vaskemaskinen på badet kanskje...hmm vanskelig dette. KAnskje vi rett og slett bare må flytte hi hi :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •