Oppkjøring tips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppkjøring tips

Hei,
    nå står oppkjøring for tur. Har fått tid i oktober, men føler tiden er knapp. Er selvsagt svært nervøs.

Jeg kjører pent, rolig og bremser godt opp i rundkjøringer og steder hvor jeg kanskje må vike. Er oppmerksom, bruker speil etc. Alt dette i seg selv er godt nok grunnlag for å bestå oppkjøringen, men er fortsatt svært nervøs.

Har googlet og lest en del tråder rundt på diverse fora ang. dette emnet, men kunne ikke dy meg å poste en tråd selv. Har at det er en del av oss yngre på forumet - derfor tenkte jeg at noen av dere fortsatt husker noe som kan bli verdifull informasjon for meg?

Spørsmål. Har dere audiofile noen gode tips til oppkjøring? Er det noe dere husker som kan være verdt å vite?

Blir herlig å få muligheten til å føre en bil alene. :-)

Takk på forhånd - for alle tips!

Ps.
    Denne gutten var så heldig at han fikk oppkjøring med fire sensorer i bilen. Tre bak som skal vurdere sensor i fremsete..som igjen må være ekstra oppmerksom på min kjøring. Dette blr gøy!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke stress! Da går det åt skogen, ta det pent og rolig så fikser du dette så lett atte

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Ikke stress! Da går det åt skogen, ta det pent og rolig så fikser du dette så lett atte
    Det beste tipset.

Skulle det regne, ikke kjør fort i vanndammer. En i klassen min på videregående stryl som følge av at han fulgte fartsgrense og trafikkflyt, men sprutet ned en fotgjenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    drit i sensor han er ikke i bilen..
    fokuser på og kjøre høgre-venstre sier han ingen ting kjør rett fram.. men følg traffikreglene ^^
    ikke kjør for sakte da hindrer du traffikkflyt..

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dere tar en prat etter kjøringen er ferdig, så bruk uttrykk som "jeg vurderte det slik og slik". Det viser evne til refleksjon. Da jeg kjørte opp på sykkel, var jeg nervøs fordi jeg hadde kjørt forholdsvis sakte. (det bøtta ned!!!) Da sa jeg bare at jeg vurderte det slik at været gjorde at jeg ikke hadde like god sikt som normalt. Derfor kjørte jeg seinere enn fartsgrensen. Det falt i god jord.

Sørg også for at du er så god teknisk at du slipper å bruke tid på det under oppkjøring. Giring og å sette på vindusviskere og slikt må gå av seg selv slik at du kan bruke tid på å planlegge og se fremover. Stikkord for dagen: Mengdetrening! Kjør så mye og så ofte du kan.

Lykke til. Det går helt sikkert kjempebra.

ps: det å kjøre seinere enn fartsgrensen har jeg "vokst av meg".
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bedre å ta det rolig inn mot et kryss, og ha tid til å se hvorvidt det kommer noen fra høyre, enn å "bryte vikeplikten" ved å må gasse på for å ikke få noen i høyresia. Det er en stryk tvert.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tips.

Å ta det rolig inn mot kryss er et must i disse dager. Ned i 2 gir, 20km/t maks, så opp i fart igjen. Skjer ikke dette, blir det stryk.

Jeg er selvfølgelig enig i at mengdetrening er alfaomega. Problemet er at jeg ikke har en manuell bil tilgjengelig, derfor blir det lite nytte å trene på dette hjemme.

Jeg føler at hver time med kjørelærer er vanskeligere enn timene jeg kjører hjemme. Privat går alt fint, planlegging av felt etc. På skolen blir jeg av en eller annen grunn mer usikker på hva jeg driver med, noe som irriterer meg grennseløst. Må nok bare få noen timer til med lærer, så går det nok greit!

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    manuell eller ikke, selv med automat får du innsikt i trafikkflyt, hvordan oppføre seg i trafikken, lære å være oppmerksom på trafikken rundt deg (mye dårlig sjåfører der ute) og ikke minst erfaring.

nest etter å vite trafikkreglene er erfaring og oppmerksomhet noe av det viktigste.

lykke til

Newcomer sigurd90 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å få en fin flyt i trafikken. Hvis du feks. kommer inn mot en rundkjøring å ser på litt god avstand at det er en bil du må stoppe helt for hvis du beholder farten du har, gir ned så han passerer forann å skli rolig inn i rundkjøringen. Da viser du at du har god trafikkforståelse. Fikk selv skryt for dette under min oppkjøring. Har en kompis som greide å stryke i første rundkjøringa ut fra BT i Drøbak, rusja rett inn i rundkjøringen, så sensor måtte nødbremse for å hindre kollisjon, han ble bedt om å ta runden rundt i rundkjøringa å kjøre inn på BT igjen.
    Men tilbake til topic: Ikke tenk på at det er en "eksamen", bare tenk at det er vanlig kjøretur. Hvis du er litt nærvøs prøv, å få en samtale med sensor, dette hjalp meg veldig, satt å pratet om alt og ingenting med sensor som var en eldre dame på sikkert 65-70 år.
    Lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •