Børsrelatert znikkznakk - Finansiere AV-kjøp med aksjer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 259
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Børsrelatert znikkznakk - Finansiere AV-kjøp med aksjer?

Da er Oslo Børs omtrent på det nivået den var for 2 år siden. Hvor langt ned skal vi før det snur?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noen kunnskaper om børs og slikt, men jeg tror den gangen de startet denne saken at det var en fin måte for folk med penger å investere i selskaper med gode produkter som trengte kapital.

Langsiktig trygg avkasting, samtidig som man deltok i å bygge opp samfunnet med tanke på arbeidsplasser og slikt var vel noe av tanken?

Nå virker det som det handler mest om kortsiktig spekulasjon.

Mulig jeg tar feil - men er det ikke slik at hvis noen vinner noe - så må noen tape? Akkurat som med lotto, poker-turneringer og annet?

Eller er det slik at børsen er en evighets pengemaskin?

Akkurat som med boligmarkedet, mange som er kjempefornøyde for at boligen deres har steget masse i verdi - enda huset blir eldre og skulle vel nesten sunket i verdi.

Så alle vi som har noen år på nakken og er så fornøyde med at boligen våres har økt masse i verdi - det kan jo være greit å vite at det er de unge, som skal etablere seg, som får betale vår gevinst.

Så - ja, jeg tror både børs, boliger og annet må ner slik at det nærmer seg den omtrentlige lønnsøkning vi i gjenomsnitt har hatt i Norge i samme periode.

Men jeg har egentlig ikke peiling på dette her
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er HELT sikker på at børskursene i morgen enten går litt opp, litt ned eller blir som de er i dag

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg er HELT sikker på at børskursene i morgen enten går litt opp, litt ned eller blir som de er i dag
    Men mandag synker den! (nesten sikkert...) Mandager er dårlige dager på børsen... Noe som faktisk er statistisk bevist i følge info-sjefen på børsen, Trond Arne Olsen. Hadde en forelesning med han en gang, noe som var veldig inntresant.

Plassering på børs er spekulasjon - det er kapital du må tåle at man kanskje mister deler av. Leste et meget godt råd her en dag. En aksje har alltid vært solid - Orkla. Kanskje det er der man skal putte kronene?

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Mulig jeg tar feil - men er det ikke slik at hvis noen vinner noe - så må noen tape? Akkurat som med lotto, poker-turneringer og annet?
    Hadde vi snakket valutaspekulasjon, hadde det vært 100 % korrekt. Det er derfor du aldri skal ta opp lån i valuta, med mindre du er veldig smart... Husk - du skal slå den andre halvparet, kun 50 % vinnere.

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Da er Oslo Børs omtrent på det nivået den var for 2 år siden. Hvor langt ned skal vi før det snur?
    Det pleier vel å gå i sykluser. Ca 5 år opp og 2 år ned. Skjer det noe til våren tro? Jeg vet ikke, men vi er mest opptimister på våren - noe som faktisk slår ut på børsen også.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper den går enda lenger ned, da jeg sitter 100% i cash. La oss vurdere januar, som du sier.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper den går enda lenger ned, da jeg sitter 100% i cash. La oss vurdere januar, som du sier.
    Ser ut som håpene dine blir innfridd - ned over 7 prosent på en dag?

Sitat Dagens næringsliv:

"Nedturen på Oslo Børs blir bare større. Fallet på syv prosent er det verste på to år, og hovedindeksen er i full fart på vei under 350 poeng.

Børsen har ikke sluttnotert under 350 poeng siden 26. januar 2006. Og fallet er nær den største nedturen siden 1996. "

Da er vi snart på nivået for 3 år siden.

Jeg tipper godt under 300 poeng før jul!

Det eneste jeg håper er at de profesjonelle tar mesteparten av tapet og at småsparerne har hatt vett til å trekke seg ut av dette tullet for lenge siden.

Er det bare meg eller fungerer dette på akkurat samme måte som T5PC?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nok korrigere meg litt fra forrige innlegg - jeg tipper vi runder 300 i løpet av denne måneden.

Nedgangen har ikke en gang begynt - sier flere eksperter om hva vi kan vente oss. Skelettene skal ut av skapet... Kollapsen i 1991 var ingenting - det sammenlignes heller mot 1929, men dette blir mye verre sier mange.

Det blir brukt uttrykk som "Massaker" og "Full Panikk"

Nå snakker de også om "Tidenes konkursår" i byggebransjen, nærmere 2000 hittil.

- Kan bli tidenes konkursår i byggebransjen*( , Næringsliv )

Et eller annet har gått skeis....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et eller annet har gått skeis....
    Ikke så veldig vanskelig å finne årsaken: overforbruk og utlånskåte finans&bank selskaper.

Egentlig burde denne situasjonen gi alle oppgraderingskåte audiofile en liten penkefinger - "er det virkelig nødvendig å oppgradere??"

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at jeg kanskje har funnet en liten feil ved Oslo børs.

Tok akkurat en dusj etter et treningspass og hørte nyheter på radioen (må ha radio på badet) - der var det intervju med sjefen på Oslo børs.

Problemet nå, som han sa, var at folk ikke hadde tro på aksjene.

Tro tenkte jeg?

Religion?

Kan tro endre et selskap som går med tap til å gå med gevinst?

Er hemligheten til børshaiene å kjøpe masse aksjer og å sette igang og be?

Kan det være her glippen ligger?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, det er nok en og annen megler som har måtte ty til bønner og tro opp igjennom årene.......

For andre så sitter glippen mellom fortennene............ haha

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bortsett fra det fundamentale at aksjene har steget for mye de siste 3 årene, så skaper mediesamfunnet hysteriet. Verdens finansmarkeder går ikke dukken på 1-2 dager, slik overskriftene viste på mandag og tirsdag. Oslo børs er opp i dag og ingen overskrifter skriker lenger "Verdens ende er nær!".

At vi muligens er i en lengre nedadgående trend er sikkert sant, så om 2-3 måneder så vet vi mer. Å følge med daglig gjør at man ikke ser det store bildet.

Ellers var det litt morsomt å se på nyhetene i går om kommunen Os som har tapt penger de siste dagene, og hvor oposisjonen sa at dette var skandaløst. At kommunen Os har en nettogevinst selv etter tapet de siste dagene, er det ingen som snakker for mye om.

Menn / damer i dress sier med halvtrøtt blikk på alle kanaler og blader at "...man må spare langsiktig...minst 5 år...", men de samme mennene / damene skriker og bæljer i et ukesperspektiv. La dem skrike. Jo mer nervøst blir markedet, og jo lavere blir inngangsverdien for de som vil kjøpe snart. For de som sparer "langsiktig" spiller det jo ingen rolle, sannsynligvis.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som sparer "langsiktig" spiller det jo ingen rolle, sannsynligvis.
    Veldig mye riktig og viktig i innlegget ditt.
    Den siste setningen også - forutsatt at ikke det blir for stor nedgang - da er oppturen lang og smertefull.

AIG ble reddet med et "nødskrik". Det var vel endel som hadde sine sparepenger der - og forsikringer.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nok korrigere meg litt fra forrige innlegg - jeg tipper vi runder 300 i løpet av denne måneden.
    Tipper vi ser 300 på fredag ettermddag. I morgen vil børsen gå kraftig ned grunnet dårlige US nyheter og fall der i dag.

Og, på fredag så er det ingen som "tør" å sitte til over helgen, så da er selgerne i stort flertall ... og 300 touches.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser nå at 4 års oppgang er borte i USA. Kan vel regne med det samme her i morgen da?

Jeg begynner å tvile litt på om det hjelper med langsiktighet allikevel?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    What??? :shock: Opp over 5%??

Men det er en ting jeg lurer litt på - det blir snakket så varmt snakket om at man må la markedet selv bestemme hvordan det går. Det er jo liksom the american way. Tilbud og etterspørsel liksom?

Nå gjør jo disse automatiske "mekanismene" at markedet korrigerer seg selv.

Det fantes jo ikke dekning for mye av det som har skjedd.

Men nå pøser jo forskjellige instanser på med "kunstig dødshjelp" ?? Blir ikke dette juks - vil ikke dette slå tilbake?

Spennende er det jo... :-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, markedet skal egentlig klare seg selv.

Men så er det en del problemstillinger rundt dette med arbeidsplasser og sosiale konsekvenser av å la alt seile sin egen sjø.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Joda, markedet skal egentlig klare seg selv.

Men så er det en del problemstillinger rundt dette med arbeidsplasser og sosiale konsekvenser av å la alt seile sin egen sjø.
    Jeg leser det du skriver - men desverre så tror jeg faktisk ikke det er det som er den egentlige årsaken, tror dette heller handler om CASH :-? Det ligger sterke krefter bak som vill at vi skal fortsette å låne penger til ting vi egentlig ikke har råd til.

Ser de på tv - økonomiekspertene - de snakker så varmt om at vi må tenke på låntakerne, de unge... arbeidsplassene osv. Sett ned renten nå - sier de.

Hvorfor får jeg følelsen av at de kun snakker på vegne av seg selv og sitt eget dyre huslån?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk om at mine spådommer denne uka var feil. Grundig feil. Så får vi se i et 2 måneders perspektiv. Er overrasket dersom børsen vil stige i det perspektivet gitt alle dårlige nyheter den siste tiden.

Det som overrasker meg er at nå er "plutselig" alle banker i flere land i trøbbel uten at dette har vært omtalt.

Det som overrasker meg enda mer er at det påstås at mange vil ha problemer med å betjene sine huslån på en nominell rente på 7% p.a. Den renta er egentlig relativt lav sett i et historisk perspektiv. Så inngår man et huslån på 4% p.a. og ikke har kalkulert med +3% p.a. så er det ganske betenkelig, sett fra en forbrukers synspunkt og fra bankene.

Jeg begynner rett og slett å lure om tingenes tilstand er så dårlig som krigsoverskriftene vil ha det til.

Hmmm. Putte penger i markedet nå allikevel?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du spørr i feil Forum, her anbefaler alle bare: Kjøp, kjøp, kjøp - så lenge det gjelder AV-relaterte komponenter!!! ;-)

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på hvor lenge du ønsker å ha dem bundet i aksjer?

Side 1 av 13 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •