Børsrelatert znikkznakk - Finansiere AV-kjøp med aksjer? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 259
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg leste vel en plass at 10% nedgang så er man tilbake på 96 priser i realverdi. Det betyr at prisene ikke kan ha steget så enormt hvis man ser i langt perspektiv. Når man tar hensyn til prisnedgangen de siste årene og ser på prisendringen de siste 4 årene så er vel ikke den veldig mye større enn generell inflasjon. Lønningene har jo eksplodert de siste årene. Har selv f.eks gått opp ca 43% på 3 år og jeg har en helt vanlig jobb.

Men jeg vet selv at jeg tenkte i rundt 2000 at nå kunne det ikke stige mer. For det var jo galskap å betale 800.000 fo 80m2 når man kunne få enebolig for samme prisen på landet. Men så galt tok jeg.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Jeg leste vel en plass at 10% nedgang så er man tilbake på 96 priser i realverdi. Det betyr at prisene ikke kan ha steget så enormt hvis man ser i langt perspektiv. Når man tar hensyn til prisnedgangen de siste årene og ser på prisendringen de siste 4 årene så er vel ikke den veldig mye større enn generell inflasjon. Lønningene har jo eksplodert de siste årene. Har selv f.eks gått opp ca 43% på 3 år og jeg har en helt vanlig jobb.

Men jeg vet selv at jeg tenkte i rundt 2000 at nå kunne det ikke stige mer. For det var jo galskap å betale 800.000 fo 80m2 når man kunne få enebolig for samme prisen på landet. Men så galt tok jeg.
    Vet ikke hvor du får tallene dine, men de stemmer ikke overens med min verden.

Selv har jeg vel steget rundt 5-6% per år de siste 3 årene - noe som vel ligger på gjenomsnittet....

Grattis til deg da men
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Kjøpe StatoilHydro og SeaDrill om 2-3 uker...eller SkagenVekst (som allerede er tungt inne i disse)?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var så heldig å starte fond i NordeaLiv i mai - Global Elite heter det.
    Og etter noen mnd har jeg tapt 468 kroner....... jojo, kan leve med det men tror jeg hopper av nå og bruker den månedlige kronasjen på nedbetaling av den nyervervede leiligheten i byen.

Er ikke det fornuftig, dere økonomiske forståsegpåere...?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Var så heldig å starte fond i NordeaLiv i mai - Global Elite heter det.
    Og etter noen mnd har jeg tapt 468 kroner....... jojo, kan leve med det men tror jeg hopper av nå og bruker den månedlige kronasjen på nedbetaling av den nyervervede leiligheten i byen.

Er ikke det fornuftig, dere økonomiske forståsegpåere...?
    Det er jo NÅ i nedgangstider at en skal investere! Ikke mens kurvene er på topp! Ut og kjøp!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det er jo NÅ i nedgangstider at en skal investere! Ikke mens kurvene er på topp! Ut og kjøp!
    Ok, men vil du anbefale at jeg bruker en lapp i mnd på fortsatt fond, eller som avdrag på gjeld?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men vil du anbefale at jeg bruker en lapp i mnd på fortsatt fond, eller som avdrag på gjeld?
    Her i hustanden kjører vi 80% av mnd avdrag på lånet, 20% på internasjonale fond. Fondene er planlagt utløst om ca 20..30 år! Om det er lurt??? La meg svare om 20..30 år ;-)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Her i hustanden kjører vi 80% av mnd avdrag på lånet, 20% på internasjonale fond. Fondene er planlagt utløst om ca 20..30 år! Om det er lurt??? La meg svare om 20..30 år ;-)
    Jeg tenker slik at når fondsstarten er såpass "ung" og kjøpet av leilighet kom forrige uke, så er det kanskje like greit å ta ut restsaldo og heller nedbetale lån. Begge deler er sparing, men alt tilsier vel at å få ned gjeld er den beste sparingen....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker slik at når fondsstarten er såpass "ung" og kjøpet av leilighet kom forrige uke, så er det kanskje like greit å ta ut restsaldo og heller nedbetale lån. Begge deler er sparing, men alt tilsier vel at å få ned gjeld er den beste sparingen....
    Sikkert veldig lurt, vi ligger på 25% av lånetakst og har rom for andre investeringer (dvs med dagens boligpriser, så er det ikke godt å vite).

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, chef !

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boligprisene kommer nok til å synke... Ikke like rått og mye som etter jappebobla sprakk, men tror nok endel vil få seg "en på trynet" i forhold til hva de har betalt, økning i boligutgifter, og påfølgende lavere priser... Jeg var ikke med på kjøpefesten etter jappetiden pga jeg var student da, men denne gangen skal jeg garantert bli med...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gitt lånestørrelse og 9% rente versus sparebeløp i fond og x% avkastning => Velg det som gir best fortjeneste. For de som har 2.500.000 i lån så skal man spare ganske heftig for å forsvare sparing i fond kontra å betale ned gjeld.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo kanskje tenke seg at en av forslagene gir bedre nattesøvn enn det andre?

Er verdt veldig mye synes jeg i hvertfall?

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Gitt lånestørrelse og 9% rente versus sparebeløp i fond og x% avkastning => Velg det som gir best fortjeneste. For de som har 2.500.000 i lån så skal man spare ganske heftig for å forsvare sparing i fond kontra å betale ned gjeld.
    puh - heldigvis ikke på det nivået, men jeg har en generell aversjon mot gjeld

Og Spockey sier det ganske treffende - whatever rests your mind....

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hm. Kjøpe StatoilHydro og SeaDrill om 2-3 uker...eller SkagenVekst (som allerede er tungt inne i disse)?
    Ta en titt på Orkla. Veldig stabilt fint selskap som har gjort det godt de siste årene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut som bunnen er nådd og mine gamle VPS-konti er reaktivert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner egentlig ikke hvordan man kan fikse et problem på denne måten som blir gjort nå.

Blir heller ikke overasket at det informeres om at ledelsen i bankene likevel kommer å fortsette å plukke ut fete bonuser og opsjoner/pensjoner - akkurat som om det ikke har skjedd noe.

Selv skulle jeg ønske at denne nedgangen som har vært, virkelig hadde lært denne blårussen hvor overbetalt den er :evil:

For folk flest så kan man jo håpe at bunnen er nådd.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Skjønner egentlig ikke hvordan man kan fikse et problem på denne måten som blir gjort nå.
    Er vel mer snakk om å lindre symptomene foreløpig? Tror det må en gigantisk systemomlegging til før alt blir "bra". Hvordan noen store banker på Island f.eks har fått ture fram nesten som de ville og kjørt landet bankerott er et mysterium for meg. Det blir hvertfall stående med fete typer i historiebøkene!

Og at det måtte skje noe i USA var vel ganske innlysende - Terra-skandalen var jo hvertfall et varsel her i landet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok nærmere 10% ned i dag også - nå er vi godt under 230 poeng på Oslo børs.

Kan jo minne om at toppen tidligere i år var på over 520 poeng.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på nippet til å kjøpe fond og aksjer tidligere i uka, men dette blir jo som å prøve å ta etter en fallende kniv. Tror jeg avventer til kniven ligger stille...

Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •