Børsrelatert znikkznakk - Finansiere AV-kjøp med aksjer? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 259
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Foreløpig vil jeg si at prisene generellt har holdt stand. (6% er ingenting i forhold til prisstigningen som har vært)

Så lenge at man ikke får massive oppsigelser tror jeg ikke noe særlig på kollaps. (40% er kollaps, 15% er en justering i mine øyne)

Boliger er tross alt ikke så ekstemt dyrt, med tanke på lønnsnivået. Dagens master studenter starter jo som regel på 400k+ i startlønn og etter 2-5 år har mange nådd 700. Da er ikke 2-3 mill for særlilig mye mer enn hva man betalte midt på 90 tallet i forhold til lønn.

Men har man kjøpt seg ny enebolig på små steder hvor ingen vil bo, ja da har man seriøse problemer hvis man ønsker å selge. På slike steder får man jo store eneboliger til samme pris for 1 roms leiligheter på 30m2, men de koster jo omtrent det samme å bygge som i Oslo (om ikke mer grunnet mangel på polakker)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes husprisene er hinsides ops:

Man kan lure på hva man egentlig betaler for
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje på tide vi kvittet oss med alt som heter aksjemeglere/blåruss o.l.?

Ti år helt uten aksjegevinst*( , Børs og finans )

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg som har vært på boligjakt i høst, er nå glad jeg har avventet litt.. For der jeg bor, så ser jeg at prisene synker, de stuper ikke, men noen som har lagt ute ei stund har faktisk gått ned fra ca. 1.5 mill til 1.3 som ett eksempel.. En jeg kjenner i den bransjen anbefalte faktisk å avvente til neste sommer, for da vil nok prisene være litt mer behagelige... Bolig er dyrt om dagen spør du meg...!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Etaten
    Jeg som har vært på boligjakt i høst, er nå glad jeg har avventet litt.. For der jeg bor, så ser jeg at prisene synker, de stuper ikke, men noen som har lagt ute ei stund har faktisk gått ned fra ca. 1.5 mill til 1.3 som ett eksempel.. En jeg kjenner i den bransjen anbefalte faktisk å avvente til neste sommer, for da vil nok prisene være litt mer behagelige... Bolig er dyrt om dagen spør du meg...!
    Å ha kjøpt/kjøpe bolig det siste året eller fremover er risikosport.

Venter man fremover så kan man gjøre et godt kjøp. Noen "spåmenn" har nevn en 5 års nedgang, mulig man bør vente lengre enn til neste sommer?

Så sett heller pengene dine på sparekonto og få nesten 10% rente på sparepengene - mens boligprisene bare blir bedre og bedre

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal kjøpe bolig for å spekulere i tror jeg man skal ha litt over gjennomsnittlig innsikt i boligmarkedet og ha ryggrad til å tåle noen smeller. For mange, meg inkludert, har man ikke så mye valg. Jeg var i akutt mangel på bolig grunnet jobbskifte. Og i og med at leiemarkedet har vært så presset her, var alternativet kjøp. Så nå sitter jeg i den ugunstige situasjonen at jeg sitter med to leiligheter. Leier riktignok ut den ene - og får såpass i leieinntekt at jeg pr. i dag dekker gjeldsrentene. Å få selge er naturlig nok vanskelig. Vurderer av den grunn å sparke ut megleren, prøve å finne kjøper selv, justere ned prisen og heller ta oppgjøret gjennom advokat - slik at jeg taper minst mulig.

Nå lever jeg jo i den tro at i Trondheim kommer det til å bli større etterspørsel etter bolig igjen, og jeg mener at en 2-roms på 55kvm med lav fellesgjeld 3,5km fra Trondheim sentrum til 1 280 000 er en kurant pris. Så, om jeg taper på den leiligheten jeg skal selge - så tjener jeg forhåpentligvis på den jeg bor i nå ved et evt framtidig salg...

Denne "krisen" viser bare at store aktører på jakt etter kortvarig profitt har fått styre seg selv vel mye. De klarer ikke å regulere seg selv på fornuftig vis - da må staten inn med tilsynsorganer som kan holde de i ørene. Så får de som vil la markedet styre seg selv bare rope... Alternativet er jo at det kommer sånne "kriser" innimellom når aktørene har tøyd strikken for langt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det ned 10% til på Oslo børs da.

Selv gjør jeg meg et par tanker om hvor mye, alle de som fikk stooore bonuser på veien opp, egentlig fortjente disse?

Vel uansett enda en del luft milliarder borte.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det ned enda over 6% :shock:

Nå er børsen nede på rundt 250 poeng, børsen er altså halvert på kort tid.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og Island er konkurs.

Skal vi oppleve jappetiden en gang til? Å nei, vi har jo lært av 80-tallet. Yeah, right.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    ...og Island er konkurs.
    Vi snakka om å spleise på Island i lunsjen. Jeg skulle bli turistminister

Spøk til side. Jeg tror vi kommer til å se bedringer om en liten stund. I dag gikk en dog børsen opp noe på morgenkvisten (opp 5 % sist jeg så etter), men jeg tror dette er kortvarig opptimisme med bakgrunn i sentralbanksjefenes nedsetting av styringsrenten med en 1/2 %. Flere lik kommer nok ut av skapene før vi ser slutten - og da kommer oppgangen like overraskende som nedgangen

Jappetid? Det har vi hatt de siste årene!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortvarig, ja. DJ i US ned over 7% i skrivende stund og oljeprisen synker ned mot 80 dollar. Tipper Oslo Børs får seg et nytt skrall i morgen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Tipper Oslo Børs får seg et nytt skrall i morgen.
    Søker du jobb som megler snart Tiger? Du fikk rett

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger vel strengt tatt knapt kunne noe som helst for å skjønne den...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Trenger vel strengt tatt knapt kunne noe som helst for å skjønne den...
    Så sant, så sant.... Vi er egentlig en nasjon på 5 mill innbyggere som følger etter de større "Bjellesauene" i Asia og USA - bare at vi her hjemme som regel tar større nedganger og oppganger enn dem (rent historisk). De største lokmotivene er jo selskaper innefor olje, og med den nedgangen oljeprisen har hatt - må nødvendigvis børsen/selskapene blø litt.

(Snakker vi om en "lokal" olje-boble som sprakk? I og med vår oljeavhengighet og store andel selskaper innefor olje?)

Spørsmålet nå, er om vi kommer til å se en hovedindeks på under 200? Ja, jeg tror faktisk det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oslo børs passerte 200 poeng første gang i 2000. I neste oppgangsperiode så passerte den 200 poeng igjen i 2004.

Så vi er nå tilbake til 2004/2005.

Nå bare venter jeg på samme utvikling i boligpriser. Landene rundt oss ligger litt foran og de verste har vel tap på rundt 40%?

Jeg tror vi også skal ned dit.

Tror det er en del som kommer å slite litt? Spesielt de som ikke har gjort annet enn å kjøpe seg hus, fått en økt takst på mange titalls prosent i løpet av kort tid, og kjøpt seg en fin SUV til 800k for disse pengene som egentlig ikke finnes

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det ned enda over 7% og Oslo børs er nå under 240 poeng.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Nå bare venter jeg på samme utvikling i boligpriser. Landene rundt oss ligger litt foran og de verste har vel tap på rundt 40%?
    Problemet med argumentet ditt er at boligprisen ikke har steget noe særlig siden 2005, mens aksjekursen har gjort det. (aksjekursen hadde doblet seg på 3 år, det hadde ikke boligprisen)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Problemet med argumentet ditt er at boligprisen ikke har steget noe særlig siden 2005, mens aksjekursen har gjort det. (aksjekursen hadde doblet seg på 3 år, det hadde ikke boligprisen)
    Så boligprisene har ikke steget noe særlig siden 2005?

Kjenner selvsagt ikke til hvordan det er hvor du bor - men rundt her hvor jeg bor har ikke økningen vært liten.

Har vel jevnt ligget på 10% per år de siste årene? Altså ca det dobbelte av det gjenomsnittslønnen har steget?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Så boligprisene har ikke steget noe særlig siden 2005?

Kjenner selvsagt ikke til hvordan det er hvor du bor - men rundt her hvor jeg bor har ikke økningen vært liten.

Har vel jevnt ligget på 10% per år de siste årene? Altså ca det dobbelte av det gjenomsnittslønnen har steget?
    Bor selv i Oslo og kjøpte bolig i 2006 og prisene nå er rimelig akkurat det samme som de var i 2006. Det skal ikke mange prosent ned før man er tilbake på 2005 nivå.

Den virkelig store prisøkningen kom i perioden 98 - 2005. (jeg har kompiser som har fått 3-4 doblet verdien på sin leilighet i den perioden)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er jo greit - nå har jo prisene sunket og dermed så er stigningen fra 2007 borte.

Jeg vet ikke hvor langt vi skal ned? Men ser vi tilbake til forrige gang boligmarkedet normaliserte seg så er det nesten en halvering - og det går fort!

Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •