Børsrelatert znikkznakk - Finansiere AV-kjøp med aksjer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 259
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dagens uttalelse i TV2 nyhetene kl 2100 i dag, 22/9:

"kjøpefesten er over som følge av den økonomiske situasjonen i verdensøkonomien. Og butikkene har allerede merket nedgangen. Spesielt merkbar er nedgangen i salg av elektronikk og sko"

SKO!!! Hva slags sko har folk drevet å kjøpt når den bransjen allerede nå merker nedgang? Er ikke sko en vare vi alltid vil ha bruk for?

hmmmmmm

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det begynner å komme noen klare tegn om at ting ikke står rett til.

Det er dobbelt så mange boliger nå som det var i fjor på Finn - tallene for bil, båt osv.. viser enda større økning.

Salget av forbruksvarer har som du skriver - har stupt!

Så intervju med en økonomi-ekspert i dag, hun ble spurt om hun hadde noen råd til "vanlig" folk med tanke på den usikre tiden vi går i møte...

Hun sa: Man burde legge seg opp en skikkelig buffert, minst 3-4 månedslønner!

Programleder spurte - men har folk råd til det da?

Åja - fortsatte eksperten, folk har god råd og det er bare å kutte ut en del ting så går det bra!

Lurer på om alle som nå i panikk selger hus og bil har tenkt på det "fine" rådet?

Jeg kjenner ingen som i løpet av forholdsvis kort tid ( 1 år? ) kan sette 3-4 månedslønner på sparekonto? Untatt meg selv da
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo et rimelig håpløs råd.
    MEN, man kan spare inn litt her&der:
    - redusere julegave budsjettet, det settes rekord år etter år, noen bør vel prøve å begrense seg i år
    - kutte ned fra 3 til 2 utenlandsreiser, en tur til Praha med Norwegian koster ikke 798 (hvis man er så heldig å få billetter til den prisen). Det tilkommer overprisede taxfree varer, sightseeing/transfer, hotell, restaurantbesøk osv osv
    - avvente med oppgradering fra 42'' til 50'' selv om Elkjøp/Expert brosjyrene er fulle av fristende tilbud
    - kutte ned på kaffebar-besøkene. En kaffelatte fra sjappa på hjørnet koster vel like mye som 3-4 poser kaffe på Rema1000 (1 kaffelatte pr arbeidsdag = kr 800 pr mnd, sånn ca)
    - kutte ned på kanaltilbudet i sitt hjemmeanlegg (parabol/kabel), de nye "familiepakkene" med 15 kanaler er nok til å dekke det basale TV behovet for en familie
    - legg ut AV utstyret for salg hvis det bare brukes til å høre P4/Kanal24 (det kommer oss kjøpere til gode også...)
    - selg den hippe suv'en man skaffet seg. Ta verditapet med rak rygg. Rentene og avdrag for en bil til 300.000 utgjør nå ca 5.500-6000 pr mnd. Å gå ned i standard/pris vil da gjøre det samme med avdrag/renter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslaget ditt om å redusere julegave budsjettet vil nok varme en egoists sitt hjerte

Ja også var det de SUVene ja, med jukse firehjukstrekk og lav bakkehøyde, elendige kjøreegenskaper ...... i tillegg er de jo mye mindre innvendige enn tilsvarende stor bil i vanlig stasjonsvogn.

Men et drivstofforbruk som er helt sinnsykt - luftmotstand som en låvedør - for å ikke snakke om å kjøpe dekk til de - merkelig at det har vært lov å selge de i det hele tatt. Skal ikke begynne å snakke om utseendet på de, stygge er vel et solid understatement.

Snakk om føre utviklingen tilbake til steinalderen, tror SUVene er et meget godt eksempel på vårt samfunn når idiotiske ting kan bli "inn". Var det ikke i London området hvor Volvos "smekre" SUV solgte best?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Forslaget ditt om å redusere julegave budsjettet vil nok varme en egoists sitt hjerte
    Ja, det skal bli spennende å se hva som skjer i år.

Jeg tolker også ordet egoist å gjelde for de som lever av å selge disse gavene og jeg tviler ikke ett sekund på at våre postkasser og aviser også i år fylles opp av sedvanlige julegave-shopping-galskap-fristelser.

Det vil bli en ganske paradoksal og merkelig seanse å overvære alle de kjøpegale i julegatene i år - når damoklesverdet henger over dem med rentetrussel, økt ledighet og en generell konjunktunedgang.

Personlig har jeg allerede flagget for en enklere jul - rimeligere gaver - selv om vi egentlig ikke har behov for det, lite gjeld som vi har. Men jeg ønsker å signalisere til familie, kollegaer &venner at jeg føler julegalskapen har fått sin del av kaka tidligere år.
    Samtidig er det ikke et ønske om å la disse signalene gå ut over julekosen; maten og samværet. DET har alle råd til!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes dere om at den ene rakettforskeren etter den andre står frem i nyhetsprogrammer som handler om økonomi - og sier: Nei vi klarer bare å betale renter vi, skulle vi begynt å betale avdrag så går vi konkurs

Altså det er godt under 10% rente på boliglån enda?

Har vi fått en slik kollektivt tap av hjerneceller i deler av befolkningen?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av problemet ligger akkurat der, Spock. Bankene har øst ut med avdragsfrie lån, folk skulle la prisstigningen sørge for nedbetalingen av gjelden og så refinansiere etter x antall år for ny avdragsfrihet.

Når da markedet stopper opp og prisene flater ut (og synker), så kommer smellen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Mye av problemet ligger akkurat der, Spock. Bankene har øst ut med avdragsfrie lån, folk skulle la prisstigningen sørge for nedbetalingen av gjelden og så refinansiere etter x antall år for ny avdragsfrihet.

Når da markedet stopper opp og prisene flater ut (og synker), så kommer smellen.
    Den er helt grei, bra opplegg!

Problemet er at renten nå har gått opp til rundt 7,5? Det er på ingen måte høyt? Historisk så er det vel nesten lavt...

Det disse Nasa-medarbeiderene har gjort er jo å ikke ta høyde for at renten vil stige. Noe alle visste den skulle.

Men de får gjøre som rådgiveren sa - sett av 3-4 månedslønner til en buffert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det heller slik at det ligger en viss ærgjerrighet bak det hele - å leve et liv man egentlig ikke har råd til.

Å låne maksimalt når huspriser er på topp og renten på et historisk lavt nivå er jo kamikaze flyving på høyt nivå.

Bankene har selvsagt ingen skyld i dette. Blir som å skylde på polet for at man er alkis.. ops:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bankene har ikke skyld, direkte. Men det sitter altså kunderådgivere (les: lånderådgivere) i disse bankene med utdannelse og interne kurs - det må da være en og annen kundesituasjon hvor disse bankansatte burde sagt noen velvalgte ord og ikke kommet med lånetilsagn.

Jeg husker for mange, mange år siden da jeg kom til byen. Etter en stund tok jeg kontakt med en av de tradisjonelle, lokale og "tunge" sparebankene for et mulig kundeforhold og boliglån. Jeg fikk nei!
    Men fakta er at jeg faktisk fikk respekt for denne banken!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Bankene har ikke skyld, direkte. Men det sitter altså kunderådgivere (les: lånderådgivere) i disse bankene med utdannelse og interne kurs - det må da være en og annen kundesituasjon hvor disse bankansatte burde sagt noen velvalgte ord og ikke kommet med lånetilsagn.

Jeg husker for mange, mange år siden da jeg kom til byen. Etter en stund tok jeg kontakt med en av de tradisjonelle, lokale og "tunge" sparebankene for et mulig kundeforhold og boliglån. Jeg fikk nei!
    Men fakta er at jeg faktisk fikk respekt for denne banken!
    Du har jo rett til en viss grad. Men folk må forstå at de bankansatte ikke er til for å hjelpe deg. De er kun der for å hjelpe seg selv eller banken.

Har ei venninde som fikk en arv på noen hundretusen for et år siden - når pengene kom inn på konoen hennes så ble hun invitert ned på et møte med banken. Der hadde de pakka klar, aksjefond!!!! Men hun ville helst bruke pengene til å nedbetale på lånet, men det var jo bare tull sa banken.

Det endte med at de ble grådig fornærmet når hun ikke ville høre - hun betalte ned på lånet og havnet godt under 60% grensa med påfølgende gode betingelser og god nattesøvn.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg må nok korrigere meg litt fra forrige innlegg - jeg tipper vi runder 300 i løpet av denne måneden.
    Din spådom ser ut til å slå til; OSX i dag kl. 17:00 er kun 305.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner vi alvorlig å nærme oss 300 poengsgrensen på Oslo børs, og farten nedover er høy!

På vei oppover så ble vel 300 grensen brutt i august 2005. Kan nevnes at 500 poengsgrensen ble brutt for første gang i november 2007.

Snakk om luft verdier ops:

Da er neste grense på vei ned 200 som første gang ble passert i begynnelsen av 2004.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Din spådom ser ut til å slå til; OSX i dag kl. 17:00 er kun 305.
    Følger med du også

Spennende saker

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det ikke noen hjelpe pakke i USA og børsen der borte nesten kollapset.

Ord som massakre og panikk holder ikke - nå skriver de "Aldri sett noe lignende" osv :shock:

Oslo børs kan bli et spennende sted i morgen

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Da er Oslo Børs omtrent på det nivået den var for 2 år siden. Hvor langt ned skal vi før det snur?
    "vi"?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    "vi"?
    Enig - det er bare "vi" når det går oppover!

Når det går nedover som nå, så er det "den"

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Oslo børs nede på 290 poeng.

Begynner vel å hjelpe nå? Har blitt kvitt en del luft

La oss få 25-40% verdi kollaps i boligmarkedet også så tror jeg vi begynner å nærme oss virkeligheten!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At enkelte små overprisede leiligheter i storbyer får et verdifall på 25% er godt mulig, men jeg har litt problemer med å se at det kommer til å skje generellt. (noen som ble kjøpt i overopphetede budrunder for 2-3 år siden er nok allerde falt mye i forhold til kjøpsprisen, men har nok ikke falt så mye i forhold til taksten som ble oppgitt når den ble kjøpt)

Det som jeg tror kommer til å skje er at prisene holdes fast over en lengre periode og at man dermed får en realpris nedgang. Jeg er blant de som kjøpt leilighet på topp (januar 2007), men jeg ser fortsatt at leilighetene i samme boretslag (like) selges 2-500.000 dyrere enn det jeg fikk tilslaget på min så jeg tror det avhenger veldig av boligtype og plassering. (hadde jeg betalt 2.5 mill for 35 kvadrat hadde jeg nok vært litt bekymret nå)

De fleste tenker vel også på bolig som sunk cost og ikke som en investering. (i samme øyeblikket som man tar hjem en pioneer plasma er jo verdien halvert, men ingen gråter over det)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At prisene holdes fast - det er vi allerede forbi - prisene er allerede på vei ned. Hvis man ser parallellen til Børsen - som boligprisene gjerne følger litt forsinket - så skal vi ganske mye ned....

Det merkelige nå er at til og med eiendomsmeglerne nå ber husselgerne om å sette ned forventet pris kraftig, slik at det blir noe salg i det hele tatt.

Det er DOBBELT så mange boliger til salgs nå som det var i fjor.

Kollapsen er et faktum - blir spennende å se hvor langt ned vi skal....

Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •