Børsrelatert znikkznakk - Finansiere AV-kjøp med aksjer? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 259
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel, da var man nok en gang litt klokere i dag.

Moralen er å ALDRI endre strategien man har satt selv pga. "ekspertråd" fra meglere. Hadde jeg holdt meg til min tanke over og holdt meg borte fra AKSO 1-2 uker, så hadde jeg ikke sittet her i dag med AKSO som til tross for godt resultat i dag stuper over 9% på et megavolum.

Vel, vel. En Lyngdorf TDAI2200 RP i urealisert tap så langt. Om 1-2 uker så er vel det tapet doblet.

Nå er det ingen annen løsning enn å være såkalt langsiktig investor. :twisted:

Takk til Christiania Markets som i lang tid rådet alle til å kjøpe AKSO før resultatfremleggelsen i dag.

Skylden har jeg egentlig i bunn og grunn selv ved å avvike fra egen strategi...

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Vel, da var man nok en gang litt klokere i dag.

Moralen er å ALDRI endre strategien man har satt selv pga. "ekspertråd" fra meglere. Hadde jeg holdt meg til min tanke over og holdt meg borte fra AKSO 1-2 uker, så hadde jeg ikke sittet her i dag med AKSO som til tross for godt resultat i dag stuper over 9% på et megavolum.

Vel, vel. En Lyngdorf TDAI2200 RP i urealisert tap så langt. Om 1-2 uker så er vel det tapet doblet.

Nå er det ingen annen løsning enn å være såkalt langsiktig investor. :twisted:

Takk til Christiania Markets som i lang tid rådet alle til å kjøpe AKSO før resultatfremleggelsen i dag.

Jeg sitter på mine ennå.. og kommer nok til å sitte på dem ut året, men jeg klarer F%$# ikke la vær å kikke innom kurser og shit hver eneste dag, så blir ganske stressa :evil:

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Jeg sitter på mine ennå.. og kommer nok til å sitte på dem ut året, men jeg klarer F%$# ikke la vær å kikke innom kurser og shit hver eneste dag, så blir ganske stressa :evil:
    Sjekker stort sett hver dag jeg og, selv om jeg ikke stresser noe særlig over kortsiktige kursendringer. Har pr idag ca 100% avkasting på GOGL så tåler noe nedgang uten å miste nattesøvnen :wink:

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Sjekker stort sett hver dag jeg og, selv om jeg ikke stresser noe særlig over kortsiktige kursendringer. Har pr idag ca 100% avkasting på GOGL så tåler noe nedgang uten å miste nattesøvnen :wink:
    Er ny i gamet, så satser på at jeg "vokser" det av meg.. hehe

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får pleie sårene med litt Tigerbalsam............... å, den var tørr....... haha

Du skulle nok realisert AKSO tidligere og heller satset på TTS Marine.....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TTS Marine måtte jeg benyttet en halv dag på å kjøpe aksjer for tradesummen, og en halv dag på å selge. Hakke tid til sånn tull. MÅ forholde meg til likvide aksjer når man trader å selge / kjøpe innen sekunder :-D

TTS Marine utvikling

Dessuten ser ikke favorittselskapet ditt ut som en god kandidat for long posisjoner. :shock:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten ser ikke favorittselskapet ditt ut som en god kandidat for long posisjoner. :shock:
    Favoritt og favoritt - jeg vet bare at fam.Bjarne Skeie er på eiersiden - og stort sett alt han tar i blir til gull (unntaket er Skeie Drilling&Production, men de kom seg vel over den verste stormen....)

Hva med supply da? Trico Marine ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ville du valgt å investere i selv? Tidsperspektiv?

Bjarne Skeies Ocean Rig var det mange som tapte mye penger på for noen år siden.

Egentlig bør man nesten følge selskap kontrollert av John Fredriksen. I årene fremover vil utbytte fra disse gi en grei biintekt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg investerer ikke (bortsett fra i egen bolig), kort og godt.

Mange offshore selskaper som sliter nå, så det kan gå veldig galt - eller veldig bra.

Siem Offshore
    Farstad
    Olympic
    Trico Marine
    Fugro
    etc.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AKSO 54,02 og teknisk moden for videre oppgang. Håp i hengande snøre.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ei ny uke er gått og dette går bedre enn forventet. Takk til AKSO for følget. God gevinst til slutt. Tok en sjanse på REC i dag morges og solgte på slutten av dagen. Det var ikke så dumt da REC steg myyyyye i dag.. Nå eier jeg ikke en aksje. Sitter kun i cash og velger å daytrade i påvente av en større korreksjon.

Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dumme nordmenn i hopetall gjør den klassiske feilen;

- Kjøper når det er dyrt (pga at avisene er fulle av meglere som sier at de har tjent masse penger i det siste)
    - Selger når det går nedover (folk er i panikk om de mister alt).

Selv jeg er økonom selv, så er å spå i aksjemarkedet veeeldig vanskelig. Kommer du over informasjon som du vet ikke er publisert kan du gjøre noen kjappe penger - men du kan risikere å bli tiltalt for innsidehandel og straffet. Ellers er all sånn spennende info allerede justert for i aksjeprisen når du åpner Dagens Næringsliv om morgenen. Så kortsiktig aksjespekulasjon er i poker-kategorien og noe jeg ikke anbefaler amatører å prøve på. Sats på laaaang sikt +10 år og fordel aksjene over flere områder og selskaper. Aksjefond har dyre gebyrer, men de har i det minste folk som sitter å følger med hele tiden. Du kan lage deg ditt eget aksjefond med å kjøpe ulike aksjer og dermed fordele risikoen på dem, men du må være forberedt på at selskaper faktisk går konkurs eller de utsteder nye aksjer så din aksje blir lite verdt. I det minste ikke inviter vennen din på noe sånt, dette kan skape masse krangler.

Jeg setter pengene mine i hifi jeg, det er en investering som gleder meg daglig i det minste

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greie betraktninger det.

Hører ikke helt på alle rådene dine så jeg trader REC, som virker å tendere opp ganke kraftig. Easy money.

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer et noob spørsmål: Er det slik at minimums beløpet for kjøp av akskjer ligger på ca ti tusen spenn?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og nei.

Ja: En børspost justeres periodisk slik at antall aksjer til en viss kursverdi gir samlet verdi på ca. 10.000 kroner. En børspost omsettes lettere og kurtasje (det megler tar i honorar) er lavt.

Nei: Du kan handle en såkalt odd-lot. Dvs. en del av en børspost. I prinsippet så lite som 1 aksje. Det vil ta lengre tid å kjøpe / selge da megler da vil måtte akkumulere andre odd-lots til det utgjør en hel børspost. Kurtasjen kan være høyere. Ofte så samles odd-lots til etterhandelen på børsdagen. Kursen da er mer usikker enn ellers.

Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Så i ei avis at noen hadde sagt at "finanskrisa var verre en skilsmisse, man hadde mista halve formuen men hadde kona ennå...."

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du nokon tips for investering med lang tidhorisont Tiger?

Har cirka 70k eg har lyst til å prøve meg på børsen med, men trenger kanskje litt hjelp for å komme i gang

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hva du ser for deg som "lang tidshorisont". Det kan være de typiske 3-5 år (før finanskrisen) eller 10 år (som ofte foreslås nå etter finanskrisen). Selv så ser jeg etter aksjer som kan gjøre det bra på 6 måneders sikt, men risikoen for å bomme i det korte tidsrommet er da selvsagt til stede.

På børsen nå så er det selskap som tjener penger og som får lite betalt for det alene, men får aksjekursstigning pga. den såkalte guidingen. Når har noen av mine favoritter (SDRL og AKSO) gått mye siden mars i år, så jeg har litt høydeskrekk i de der. På den annen side så tjener de selskapene penger. SDRL myyyye penger, og John Fredrisken er langt mer aksjonærvenlig enn Røkkes 40% eide AKSO. SDRL planlegger dessuten en god utbyttepolitikk i kvartalene fremover, så der vil man kunne få noen ekstra kroner som drypper 4 ganger i året.

Jeg bør ikke, og vil ikke gi deg konkrete råd. Dine penger må du forvalte selv med eget ansvar. Les deg opp på selskapene du lurer på, se på trenden i markedet, se på de tekniske indikatorene (f. eks. RSI - Relativ Strength Index), o.l.

IKKE hør på meglere som anbefaler det ene og det andre. De har sin egen agenda. IKKE vektlegg for mye hva som skrives på såkalte aksjefora.

Jeg tok en (ufornuftig) stor risiko sent forrige uke og kjøpte 10.000 aksjer i REC. Ulempen er at de er i en nedadgående trend. På den annen side så antar man at det er relativt store utestående shortposisjoner i REC. Når den stiger igjen (forhåpentligvis) vil den stige fort og mye...

Helt til slutt: De aller fleste aksjer stiger og synker periodevis (ref. RSI). Avvent å investere de 70K til den / de aksjene du velger har en RSI ned mot 20-30. Invester ikke mer enn 50%-75% av kapitalen. For skulle en aksje duppe ned litt ekstra så kan du kjøpe mer og snitte ned gjennomsnittskursen.

Husk du må tåle å se verdien av aksjene synker, og du må kunne sove godt om natten når det skjer. Jeg skriver når og ikke hvis...

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Tiger

Ett spørsmål til.. Kor mye betyr P/E verdien for deg når du investerer?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting. Bjellesaumentalitet og RSI teller mest.

Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •