neonlys lovlig på båter??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

neonlys lovlig på båter??

Eg jobber på en båtbutikk, og vi skal style opp en båt for å vise kundene hva som er på markedet og hva som faktisk er mulig å gjøre.
    vi skal montere anlegg i båten bestående av cd-spiller, effektforsterker ( 2x500W, tror eg ) i tillegg til 4 eller 6 ht og en eller to 10" subber. Det skal selvfølgelig også monteres LCD skjermer i båten. Men uten om dette skal der monteres neonlys/dioder på forskjellige plasser i båten og lys kanoner.
    Planen er og montere lys under fenderlisrten rundt hele båten.
    Så derfor lurer eg på om noen vet om det er lovlig med noen lys eller diode belter utvendig på båter, vi skal i tillig montere lys kanoner som lyser ned over i sjøen, med blått lys.

håper det er noen av folk som kan noe om sånne ting..

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan jeg ikke svare for deg, men tenker man på kveldstid.. blir det ikke missvisende ang. lanterner, når du har flere lys på båten?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer sjøveisreglene inn i bildet. Her er et sitat av Regel 20:

Regel 20. Anvendelse
    (b) Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang. I dette tidsrom skal ingen andre lys vises, unntatt slike lys som ikke kan forveksles med de lanterner som er nevnt i disse reglene, og som ikke nedsetter deres synlighet, utydeliggjør deres særpreg eller hindrer at det holdes ordentlig utkikk.

Etter min tolkning så kan du vise så mange lys du ønsker utenom hvit , gul , rød og grønn eller farger som ligner på disse. En Blått neonlys ser jeg ikke noe problem med. En rekke med lysdioder langs skroget i langskipsrettning ser jeg heller ikke galt med , siden de fleste containerskip som ferdes ute på de syv hav pleier å seile rundt med fullt dekkslys som ligner på en dioderekke langs skutesiden. Disse kan imidlertidig IKKE forveksles med sidelanterner eller topplanterner såfremt man er mindre enn 10mil fra disse fartøyene.

Monter opp så mange lys som du vil ,men disse må ikke nedsette synligeheten til lanternen din. Du kan evt montere kraftigere lanterner på båten hvis du vil ha sterke lys. Da disse skiller seg bedre ut

Kravene for lanterner for fritidsbåter er :
    - en topplanterne, 2 mil,
    - en sidelanterne, 1 mil,
    - en akterlanterne, 2 mil,

Håper dette hjalp

Hvis båten ligger i Bergen er jeg absolutt lysten på å se det ferdige resultatet.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Her kommer sjøveisreglene inn i bildet. Her er et sitat av Regel 20:

Regel 20. Anvendelse
    (b) Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang. I dette tidsrom skal ingen andre lys vises, unntatt slike lys som ikke kan forveksles med de lanterner som er nevnt i disse reglene, og som ikke nedsetter deres synlighet, utydeliggjør deres særpreg eller hindrer at det holdes ordentlig utkikk.

Etter min tolkning så kan du vise så mange lys du ønsker utenom hvit , gul , rød og grønn eller farger som ligner på disse. En Blått neonlys ser jeg ikke noe problem med. En rekke med lysdioder langs skroget i langskipsrettning ser jeg heller ikke galt med , siden de fleste containerskip som ferdes ute på de syv hav pleier å seile rundt med fullt dekkslys som ligner på en dioderekke langs skutesiden. Disse kan imidlertidig IKKE forveksles med sidelanterner eller topplanterner såfremt man er mindre enn 10mil fra disse fartøyene.

Monter opp så mange lys som du vil ,men disse må ikke nedsette synligeheten til lanternen din. Du kan evt montere kraftigere lanterner på båten hvis du vil ha sterke lys. Da disse skiller seg bedre ut

Kravene for lanterner for fritidsbåter er :
    - en topplanterne, 2 mil,
    - en sidelanterne, 1 mil,
    - en akterlanterne, 2 mil,

Håper dette hjalp

Hvis båten ligger i Bergen er jeg absolutt lysten på å se det ferdige resultatet.
    takker for hjelpen...

det er meningen at den skal ligge i bergen ja.... så får vi se hva som skjer...

men takker igjen for hjelpen...:-D

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro ide å "pimpe" opp båten.. Ser du har fått et godt svar ang lanterner osv, og det bør du følge.

Nå regner jeg med at "Diskolysene" først og fremst vil bli brukt på kveld/nattestid når du ligger til kai eller etter dregg og inntar "ein tyinn ein". For dersom du peiser på med lysa når du er ute å kjører etter mørkets fremgang vil du oppleve at sikten begrenses BETRAKTELIG. Dersom dette er en båt med overbygg er du avhengig at mest mulig mørke inne i kabinen og at det ikke er sterke lys i baugen (uansett hvilken retning de peker) når du ferdes på sjøen i mørket. Er det en åpen båt må du sannsynligvis slukke alle lys foruten eventuell kartplotter som du må dimme ned maks. Dette somsagt ved ferdsel på sjøen i mørket.

Men når du ligger fortøyd ser jeg ingen problemer med at du kan pøse på med med så mye lys som du bare orker..:twisted:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •