Drosjeeiere i Oslo - busted - igjen!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Drosjeeiere i Oslo - busted - igjen!!

Drosjejuksere tatt på nytt - Nyheter - Innenriks - Aftenposten.no

Jeg tror nesten ikke det jeg leser her:
    "40 drosjeeiere er tatt for omfatternde skattejuks - ni av dem ble også tatt i den forrige runden."

Den aller siste rest jeg hadde av tillit til disse eierne er nå long gone....
    Jeg bruker endel drosje i Oslo og jeg har selv ved flere anledninger fått tilbud om å betale fast pris, kontant, også med mulighet for håndskrevet kvittering.
    Stresset som jeg er sier jeg "nei" og ber om å få betale med kredittkort (ingen tips) - og tenker ikke mere over saken.

Neste gang jeg får dette "tilbudet" kommer jeg til å notere ned drosjenr. og navn på sjåfør, klokkeslett og tidspunkt, og sende det som tips til VG. Jeg tror dette kan være en begynnelse for oss forbrukere på å si ifra at "nok er nok".

Det finnes garantert hederlige drosjeeiere i Oslo. Beklageligvis går de med i dragsuget når det gjelder tillit og folks oppfatning av næringen generelt. Jeg oppfordrer disse hederlige eierne (og sjåførene) til å på sine måte ta det onde ved roten internt. Er det en spesiell drosjesentral/sammenslutning som går igjen som "versting", så meld deg ut og inn hos en annen som ikke har samme svindlertyper blant seg.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare føyer seg inn i rekken blant svindlere på stortinget og andre steder!

ops:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Bare føyer seg inn i rekken blant svindlere på stortinget og andre steder!

ops:
    Kanskje jeg skulle laget en "poll", f.eks noe slikt:
    Hva synes du er verst:
    a) at Torbjørn Berntsen gav **** (sitert) i å sette seg inn i pensjonsreglene?
    b) at drosjeiere igjen er tatt med taksameteret nede?
    c) at Gro H.B. prøver å ro seg unna med en masse usammenhengende ord og vendinger om at pensjonsregelverket ikke var klart nok og ikke var nedfelt i skriftelige redegjørelser fra stortingets administrrasjon slik at hun kunne sette seg ned sammen med Arne Olav og foreta en større utredning om deres pensjonsinnbetalinger for å sikre at hun som den store moder Norge hun er, eller var, ikke skulle komme ut for en situasjon som satte henne i et uheldig lys overfor det norske folk, et folk som jo hadde satt henne i regjeringsmakt år etter år, og derfor kunne redegjøre for stortingets administrasjon at hun, Gro H.B., tidligere partileder og statsminister, ikke hadde noe uoppgjort i forbindelse med pensjonsutbetalingene.

(puh................ hehe)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte intervju med ei på tven i dag, en av disse pensjonssvindlerne som hadde plukket ut meget store verdier av selskap etter stortingsperioden - og som mottok pensjon samtidig.

Hørte ikke hele men husker noen ord som, jammen jeg brukte jo avkastningen til å bygge ut eiendommen??? Hva skulle jeg ellers gjøre mener du, tappe familieformuen??? (erru gæren tone på den siste )

Jeg tror hun damen var en tidligere representant for Høyre

Når man hører slikt så skjønner man at det er mange av representantene inne å tinget som ikke har en anelse om hvordan det er å måtte klare seg på "vanlig lønn" - eller kanskje ikke det heller hvis man blir syk eller annet?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ihvertfall 100% overbevist om at de folkevalgte ihvertfall ikke er MERE intelligente (også emosjonell intelligens) enn alle oss andre..................

Jeg heller mer og mer til at de alle er MINDRE..................

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du er inne på noe der....

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte intervju med ei på tven i dag, en av disse pensjonssvindlerne som hadde plukket ut meget store verdier av selskap etter stortingsperioden - og som mottok pensjon samtidig.
    Hvis det er snakk om utbytte, er dette kapitalinntekt på lik linje hvis du eller jeg skulle ha investert i aksjer i StatoilHydro og dem bestemmer seg for å dele ut utbytte. Det er ikke inntekt som stammer fra arbeide, men avkastning av kapitalen.

Jeg er lite risikovillig - la meg si at jeg har mye penger på banken. Av disse pengene for jeg en god sum renter. Synes du rentene jeg for utbetalt av banken fordi jeg er så snill å plassere pengene mine der skal redusere pensjonen min? Hvis nei - da skal heller ikke utbytte redusere pensjonen. Utbytte er "renter" av penger plassert i aksjer. Ofte for man større avkastninger her, noe som gjenspeiles i riskoen man løper ved aksjeinvesteringer (les: Idar Harry Vollvik).

At Berntsen ikke har forstått reglementet er så, men hva de han påstår å ha spurt? Etter hans eget utsagn i et interjuv skal han ha spurt om inntekt og fått et ganske ullent svar om at det ikke skulle redusere pensjone/oppgis eller hva han sa (husker ikke så godt, satt og jobbet). Hvis slike råd er gitt - hvem skal vi da sette i gapestokken?

Bondevik skal etter sigende ha gjort opp for seg mener jeg å ha lest.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes nå inntekt er inntekt - men for de som har mye virker det bestandig som om det er lettere for de å skaffe mer. De vanlige hardt arbeidende nordmenn - som er de som virkelig bidrar i samfunnet - slipper ikke unna skatt uansett. :-?

Men i dette tilfellet var det nok heller dette opplegget: Du lar inntekt (konsulent honorarer osv.. ) gå inn i ditt eget firma og lar dette firmaet betale deg en lønn som er mindre enn kravet til at pensjonen kuttes - også så etterhvert tar du utbytte av firmaet, dette regnes da ikke som inntekt mot pensjonen. Genialt!

Detter er selvsagt ikke noe annet en svindel - lovlig eller ei...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes nå inntekt er inntekt - men for de som har mye virker det bestandig som om det er lettere for de å skaffe mer. De vanlige hardt arbeidende nordmenn - som er de som virkelig bidrar i samfunnet - slipper ikke unna skatt uansett. :-?
    La oss si en ungkar. Aldri brukt penger på annet enn en spartansk hybel - resten er spart. På sine sparepenger for han kr 140 000 i renter, noe som er kr 7 000 over hva man kan tjene som pensjonist før man for kutt i lønnen. Er det da riktig at han skal få trekk i pensjonen? Bare fordi han har spart penger og for avkastning av dem? Og ja, kr 140 000 er i usannsynlig inntekt i dag på kr 2 500 000 i kr på banken.

Nei mener jeg. Kapital inntekt må holdes utenom. Skjønn om hvem som har jobbet hardt eller ikke må man holde utenom. Regelverk bygger ikke på skjønn, men firkantede regler.

Men i dette tilfellet var det nok heller dette opplegget: Du lar inntekt (konsulent honorarer osv.. ) gå inn i ditt eget firma og lar dette firmaet betale deg en lønn som er mindre enn kravet til at pensjonen kuttes - også så etterhvert tar du utbytte av firmaet, dette regnes da ikke som inntekt mot pensjonen. Genialt!
    I et aksjeselskap er det revisorer. Og vi revisorer skal blandt annet se på om daglig leder (og nærstående som aksjeeiere) tar ut en "fair" lønn. Det vil enkelt å greit si det at man faktisk ikke kan ta ut hvor lite lønn du selv ønsker. Da vil det mangle underskrifter fra revisor på næringsoppgaven og/eller kontrolloppstillingen - det resulterer i bokettersyn. Dvs at det er ikke så lett å unnlate å ta seg ut en rettferdig/normal lønn for sitt arbeide.

Detter er selvsagt ikke noe annet en svindel - lovlig eller ei...
    Skal være forsiktig med å si at noe er svindel - uten å ha bevis for det...... :idea:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder drosjeierene, så er det en håpløs sak.... Jeg skal ikke forsvare at dem bryter loven, men lovgiver gjør det vanskelig for dem å gjøre opp for seg! Hvem her inne kan med hånda på hjertet si at dem klarer seg på kr 7 000 i måneden? Jeg gjør det ikke.

Ca kr 7 000 er hva dem sitter igjen med etter å ha fått inndrevet sine gjeld til staten. Man behøver ikke å ha sekser i rakketforskning for å forstå at dem da for klar insentiver til å dra unna litt...

Jeg forsvarer dem ikke, men jeg forstår at dem gjør det. For meg med mitt yrke kan jeg ikke støtte slik - det er utenfor mine etiske linjer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    La oss si en ungkar. Aldri brukt penger på annet enn en spartansk hybel - resten er spart. På sine sparepenger for han kr 140 000 i renter, noe som er kr 7 000 over hva man kan tjene som pensjonist før man for kutt i lønnen. Er det da riktig at han skal få trekk i pensjonen? Bare fordi han har spart penger og for avkastning av dem? Og ja, kr 140 000 er i usannsynlig inntekt i dag på kr 2 500 000 i kr på banken.

Nei mener jeg. Kapital inntekt må holdes utenom. Skjønn om hvem som har jobbet hardt eller ikke må man holde utenom. Regelverk bygger ikke på skjønn, men firkantede regler.

I et aksjeselskap er det revisorer. Og vi revisorer skal blandt annet se på om daglig leder (og nærstående som aksjeeiere) tar ut en "fair" lønn. Det vil enkelt å greit si det at man faktisk ikke kan ta ut hvor lite lønn du selv ønsker. Da vil det mangle underskrifter fra revisor på næringsoppgaven og/eller kontrolloppstillingen - det resulterer i bokettersyn. Dvs at det er ikke så lett å unnlate å ta seg ut en rettferdig/normal lønn for sitt arbeide.

Skal være forsiktig med å si at noe er svindel - uten å ha bevis for det...... :idea:
    Vet ikke helt hva du tenker og tror, men eksemplet jeg nevnte er en vanlig måte å ordne ting og tang på. Jeg har selv drevet eget firma og er kjent med dette, har noen her nevnt AS og revisor?

Når det gjelder penger så virker det som moralen hos de fleste må vike når muligheten for å få tak i litt ekstra byr seg.

Og jeg synes faktisk at det er svindel når noen utnytter smutthull, og med vilje unlater å følge reglenes/bestemmelsenes intensjon/hensikt. Men det er selvsagt bare et synspunkt.

Spesielt synes jeg dette er ekstra ille når kanskje personene er rike fra før, har millioner i banken og sjonglerer med regelverket for å spare noen titals tusen i skatt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg bruker endel drosje i Oslo og jeg har selv ved flere anledninger fått tilbud om å betale fast pris, kontant, også med mulighet for håndskrevet kvittering. Stresset som jeg er sier jeg "nei" og ber om å få betale med kredittkort (ingen tips) - og tenker ikke mere over saken.
    Kjører riktignok ikke *mye* drosje i Oslo, men kanskje i snitt 3-4 ganger i måneden de siste 12 årene.

Et slikt tilbud du snakker har jeg aldri fått.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dedikerer denne sang til Oslo drosjene......samt Wesley Snipes :