Diskuter avgifts politikk HER

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diskuter avgifts politikk HER

Klag,kom med forslag til løsninger,spørsmål og smutthull angående avgifter i denne tråden.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett lite smutthull er jo att man kan få selger til å sende fra privat adresse som gave. Og skrive att total verdien er under 1000 kr. Da slipper man alt av avgifter, men får ikke erstattet mer en maks 1000 kr om det skjer noe under transporten.

Når det gjelder Bluray filmer, har bestilt mangen fra HD Movie Source og for over 1000 kr også. Han har sendt som gift og eg har aldrig betalt noe gebyr eller moms. Kansje eg har vert heldig

Skal selv importere en senterhøytaler om ikke så lenge som koster 1000$ inkludert frakt. Så kunne trengt litt hjelp til å slippe den dyre momsen

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ett lite dillemma det der,hvis det er en ny vare så er det greit og betale avgifter på den,hvis de ikke allerede er betalt i avsender landet,men hva med en brukt gjenstand ?
    Der er avgifter alerede betalt i avsenderlandet og hva er egentlig verdien som man skal ta utgangspunktet i ?
    For noen kan den være høy for andre er den ikke vardt noen ting,men husk at det ikke står noen ting i Norsk lov om at det er forbudt og gjøre ett godt kjøp :-D

Jeg sier ikke at dette er riktig fremgangsmåte,men den blir brukt av enkelte skummle individer.
    Altså dette er ikke noe du skal gjøre selv !

De de gjør er og kjøpe en gjenstand til feks 1000,så avtaler de med selgeren at de kan gjøre 2 betalinger på forskjellige dager, den første på 300 og den andre på 700.
    Da får kjøperen en bankutskrift på 300 som han kan legge med tollpapirene og selgeren har selvfølgelig lagt ved en kvittering og satt tollverdien på 300.
    Kjøperen har da spart 70% på toll og mva og selgeren har fått det beløpet han skal ha.

Men som sagt dette er juks og fanteri og DU skal ikke gjøre det !

Ett annet aber er jo att verdien på varen kun blir 300 og ved en skade eller tap av sendingen så får du ikke dekket de 1000 som du betalte

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får alltid avsender til å skrive verdi under 200 kr, og har aldri hatt problemer med skade. Har nettopp hatt 2 pakker som kosta 4k pr stykk som jeg fikk tollfritt
    Men til gjengjeld så presterer de å stoppe Ghost Whisperer S1 som med dagens dollar koster 202 kr. Da blir man litt forbanna. Så j...vli unødvendig, og garantert de gjør d på pur F!
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (jeg valgte å "importere" meldingen fra denne tråden)

Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Det kan jo også bemerkes at tollfrigrensen i No-way også er utdatert men staten tjener jo på dette (som om de ikke fikk inn nok penger)
    Det som er komisk er at hvis du kjøper en vare i EU og får sendt den til Sverige i nærheten av grensen og tar den med inn til No-way så er "fri" grensen 2500,- (mener jeg) hva er den store forskjellen på og få den på døra og hente selv
    Her blander du sammen et par ting. Først og fremst må du huske at Sverige er medlem av EUs tollunion, mens Norge ikke er det. Det betyr at når svenskene (og alle andre EU-beboere) importerer varer fra andre EU-land, så betaler de moms til det landet varen kjøpes fra. Når vi i Norge kjøper en vare fra Storbritannia (f.eks. fra Amazon UK), så betaler vi ingen moms til UK. Butikken trekker fra momsen før de sender varen ut av EU. Svenskene, derimot, de betaler britisk moms (17,5%) på varene de kjøper fra Amazon UK.

I tillegg gir du uttrykk for at Norges fritaksgrense for moms er latterlig lav i forhold til andre land. Det stemmer heller ikke. I Storbritannia er grensen for at en vare som importeres utenfra EU skal fritas for moms £18. Den er altså lavere enn den norske grensen. Så vidt jeg kan se har ikke Sverige noe fritaksgrense i det hele tatt. De må altså betale moms (og 3,5% toll!) selv for DVDer som koster $1. Posten i Sverige har også en spedisjonsavgift på 100 SEK for å fortolle pakken.

Jeg er ikke sikker på hva denne grensen er i andre land, men jeg tviler sterkt på at det er særlig mange land i Europa som har en fritaksgrense som er noe spesielt høyere enn 200 NOK.

Jeg vet mange har fablet om at fritaksgrensen burde vært hevet til 500,- eller 1000,-, men dette er etter min mening fullstendig urealistisk. Hvis noen vet om noe land som ikke krever inn noen avgift som tilsvarer moms for importerte varer verdt inntil 1000,-, så må dere gjerne si fra.

Det eneste som er urimelig her, er at Postens avgift er så høy som den er, men det har lite med Norge som avgiftsnasjon å gjøre. Dessuten er ikke konkurrerende speditører noe rimeligere. Løsningen er rett og slett å ikke handle varer som koster så vidt over 200,- fra utlandet.

Et annet alternativ er å finne butikker som tar seg av tollbehandlingen for deg, og som betaler inn moms til Norge før de sender pakken. Amazon USA gjør dette hvis du bruker ekspressfrakt. Du sparer strengt tatt ikke noe, ettersom ekspressfrakten er vesentlig dyrere enn vanlig frakt, men det er jo verdt litt at varene kommer frem på tre dager i stedet for tre uker også.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår hva du sier,men det var ikke poenget med det innlegget du refererer til.
    Spørsmålet var hvorfor det er så stor forskjell på beløpsgrensen (frigrensen) mellom gjenstander du får tilsendt kontra og hente de selv.
    Altså (som ett eksempel) du kjøper en DVD spiller til 1500 Kr i Sverige henter du den selv koster det ingen ting men får du den sendt hjem til deg må du betale moms,hvor er logikken ?

Det jeg sier er at grensen for tollfri innførsel burde være identisk,uansett om du henter selv eller får varen tilsendt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hva med en brukt gjenstand ?
    MVA-reglene sier at man skal betale MVA også ved import av brukte gjenstander.

hva er egentlig verdien som man skal ta utgangspunktet i ?
    Til syvende og sist er en vare verdt det du betaler for den. Det er selvfølgelig svært enkelt å få private selgere til å oppgi lavere pris på eksportdeklarasjonen, men dette er i prinsippet momsunndragelse, og det kan være straffbart.

Men for all del, jeg har selv kjøpt mye rart på ebay (hovedsaklig laserdisker) der jeg har fått avsender til å oppgi mye lavere pris enn det jeg betalte for varen, så jeg prøver ikke å moralisere her.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Jeg er ikke sikker på hva denne grensen er i andre land, men jeg tviler sterkt på at det er særlig mange land i Europa som har en fritaksgrense som er noe spesielt høyere enn 200 NOK.
    I Danmark slipper man å betale toll dersom forsendelsens verdi er under 22 Euro. For å slippe unna moms, må forsendelsens verdi være under 80 DKK.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår hva du sier,men det var ikke poenget med det innlegget du refererer til.
    Spørsmålet var hvorfor det er så stor forskjell på beløpsgrensen (frigrensen) mellom gjenstander du får tilsendt kontra og hente de selv.
    Fordi det er stor forskjell på å reise på ferie, og på å klikke på en knapp på en webside når du sitter i sofaen i stuen hjemme.

Altså (som ett eksempel) du kjøper en DVD spiller til 1500 Kr i Sverige henter du den selv koster det ingen ting men får du den sendt hjem til deg må du betale moms,hvor er logikken ?
    Logikken er at du allerede har betalt moms på varen du henter i Sverige. Du har bare ikke betalt momsen til Norge.

Dessuten er det alt for mye pes å kjøre til Sverige bare for å hente en importert vare (i hvert fall hvis man bor litt lengre unna grensa enn Halden).

Det jeg sier er at grensen for tollfri innførsel burde være identisk,uansett om du henter selv eller får varen tilsendt.
    Fordi du mener dette er logisk, eller fordi dette hadde passa deg veldig bra?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere begge:
    mange varer er mye billigere ute, både på grunn av lavere kjøpekraft i landene de selges i og pga den sterke norske krona.

Å da måtte betale moms inn til Norge og evt. tull&toll gjør fremdeles varen billigere enn å kjøpe den her hjemme.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •