Dyrt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Dyrt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Dyrt?

Jeg prøver å følge med på prisene fra tid til annen. Av og til når jeg ser et interessant produkt så kan jeg ikke dy meg - må sjekke prisen i andre land og se hvordan det ser ut her til lands i forhold. Nå sist så jeg her på avforum en Bryston 3B SST til salgs. Det var vist til nypris hos lyrichifi.no på 31.000, som stemmer med prislistene de har på nett. MEN SÅ sjekka jeg prisen i england og USA, og det var da jeg ble litt nedstemt. I england koster denne £1725 eller 19000 norske, og i New York fant jeg den til $2920 eller 16000 med dagens kurser, og det var all inclusive. Har tidligere sett at det kan være svindyrt her i landet - for noen år siden kjøpte jeg bla Infinity høyttalere på paralellimport - til halv pris av hva Eufonia forlangte. Det er sikkert flere eksempler på dette, og jeg blir litt forbanna innimellom. Fy skamme seg! Man er da en vanlig lønnsmottaker! Annet eksempel: for et par år siden spekulerte jeg på en Marantz forsterker, helt til jeg fant ut at godeste Neby hadde litt for stor avanse i forhold til prisen ellers i Europa. Da gadd jeg ikke følge den ideen lenger. Sum: anlegget mitt består av komponenter solgt gjennom ett importledd til forbruker, til konkurransedyktige priser jf utlandet, dette inkluderer engelske høyttalere, japansk cd/dvdspiller, norsk forsterker og norske kabler. Dette er et anlegg til ca 50000, skulle jeg kjøpt dette hos noen av de andre som overpriser hadde det sikkert stått både 70' og 80' på prislappen.... Er det flere som følger med på prisene og reagerer på dette, eller er det bare meg??

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et mye diskutert tema på forumet, og veldig mange vil no si seg enig med deg. (Med mindre du nevner SVS-prisene ho L-Sound )

Det du stort sett vil få til svar er at lønnsnivået her i landet er som regel høyere enn i utlandet, og derfor er produktene priset deretter. Jeg har selv kjøpt en del produkter fra utlandet, og importert selv, og vet det er til dels ganske mye å spare.

Garanti, support, angrerett etc er nok gode argumenter i mange tilfeller. Jeg personlig har kun Garden og Klubben her i byen, og det er for min del veldig begrenset med interessante produkter der. Derfor må jeg enten reise for å lytte på komponenter, eller lese tester opp og ned på nettet, og bestille. Og når jeg først kjøper, er jeg ganske sikker på at det er det rette produktet for meg, og da kan jeg liksågodt spare en del kroner og bestille fra utlandet.

Det er nok opp til hver enkelt om de vil importere selv, og ja: det er en del å spare på en del produkter!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dyrt ja

he he. Her jeg sitter (Lofoten) er det ittno lokalt lydutsalg. Elkjøp og Euronics gidder jeg ikke gå innom engang. Men i Bodø har de både Garden og Klubben så det er litt ålreit - har faktisk vært på et par bra demoer der og hatt/har produkter fra begge. Når det er sagt så syns jeg de har en ok pris på mye av det de selger. Min fremgangsmåte er nok mye likt din - sitter og leser tester, gjerne på nett, og kjøper så det jeg tror blir bra. Helst brukt - da er risken minst... Når det gjelder priser her til lands så tror jeg vel egentlig at mye av årsaken er at det selges gjennom flere ledd ut til kunde, og der vanlig avanse er på 30-40% pr ledd. Et produkt som koster eksempelvis $180 får et frakt-tillegg på $20, og med 35% avanse i to ledd bli prisen $365 altså dobbelt. De store butikkene i utlandet har enten avtale med fabrikkene eller importerer selv i store kvanta og må i tillegg konkurrere i et større marked og ha lavere avanse for å klare seg. Det blir kanskje for smått i Norge....men man kan jo bli litt oppgitt noen ganger likevel når ett enkelt produkt som Bryston 3B STT koster 15.000 mer i Norge enn i New York. Det er jo de mest drifts-sikre i hele bransjen og kan ikke koste mye i garanti etc. Panzer-audio!.. Hadde forstått det om prisen lå litt høyere fordi vi er på et annet kontinent, eks. 20.000 eller deromkring. Tipper forøvrig at neste produkt inn hos meg er made in china, de er i hvert fall interessert i å konkurrere prismessig. GO CHINA!!

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norge er jo ett høykost land. Høye lønninger, sosiale omkostninger (arbeidsgiveravgift, pensjon osv), nødvendige forsikringer, garanti kostnader/reklamasjonsrett satt av kjøpsloven, husleie og andre driftskostnader gjør nok sitt til at selger er nødt til at ta en stivere pris her hjemme enn i andre land hvor betingelser og kostnadsnivå er anderledes.

Og alt må jo sees i forhold til lønningene. For å få en lik sammenligning, så brukes gjerne arbeidstimer. Hvor mange timer må du arbeide for å få råd til X, sammenlignet med hvor mange arbeidstimer må en arbeider i f.eks Usa eller England arbeide for å få råd til samme gjenstand (i sitt land) ?
    Å kun se på pris gir ikke alltid ett nøyaktig nok bilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •