Hjelp til kjøp av nybil: Audi A3 SB / Volvo S40 / Golf GT Sport

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til kjøp av nybil: Audi A3 SB / Volvo S40 / Golf GT Sport

Vurderer sterkt å kjøpe en morro nr. 2 bil i familien. Har sett meg ut Audi A3 Sportback, Volvo S40 og Golf GT Sport. Har prøvekjørt A3 1.9TDIe og S40 1.6D. Golf har jeg ikke prøvd ennå.

De tre alternativene er:

- Audi A3 Sportback 1.9 TDIe (105hk), 1.4 TFSI (122hk) eller aller helst 2.0 TDI (140hk)
    - Volvo S40 2.0D (136hk)
    - Golf GT Sport 2.0 TDI (140hk) eller 1.4 TFSI (170hk utgaven)

Volvo S40 ser nydelig ut og interiørmessig går den utenpå Audi og Golf så det griner. Men, den var ikke så sportlig å kjøre som Audi A3. Fikk litt storbilfølelse av S40 og dieselmotoren (1.6D) skremte meg litt. Den bråkte mye og det ristet en del i S40.

Audi A3 var en kjekk opplevelse å kjøre på landevei og på små svingete jærveier. Interiørmessig er den pen, men mer plastic-fantastic enn S40.

Golf står på programmet til prøvekjøring. Spesielt da jeg har lyst på 170hk., som er gunstig priset sett opp mot S40 og Audi A3. Men, Golf er vel det kjedeligst valget? Innvendig ser den jo dønn lik ut som Touranen vi har som familietransport. :?

Vil ha interiøret av S40, de sportlige kjøreegenskapene til Audi A3 og prisen til en Golf. Alle 3 har 3 års nybilgaranti, så der er det (desverre) lite å skille dem på.

Trenger input fra bilkyndige om + og - av de tre modellene. Hvilken av de 3 hadde dere valgt og hvorfor / hvorfor ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A3 med 1.4 tfsi å s-tronic er en bil jeg kommer til å prøvekjøre så snart forhandlere får dem inn.
    Raskere en 1.9 tdi, og med dagens stigende dieselpriser er ikke innsparing der lenger ett argument.

DinSide Motor - PRØVEKJØRT: Oppdatert Audi A3

Her tester Motor/dinside a3 med nevnte kombinasjon, riktig nok ikke sportback men det utgjør nok lite.

Utstyrs listen gjør meg fortsatt svimmel, "teknikk" pakken er så godt som standard og ellers gjør det vel seg med noen gode seter og oppgradert stereo.

Synd at prisen for S-line pakken skal være så høg, både interiørmessig og på utsiden kler den bilen virkelig.

Xenon lykter med diode har mye og si for "estetikken"

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser du landet på de 3 bilene som jeg og W hadde på short-lista i fjor.

Enig med at Volvoen hadde det beste førermiljøet, men jeg fant aldri en god posisjon i setet, og du har vel også over gjennomsnitt beinlengde?

Audien var en fryd å kjøre, hadde sports-stoler som passet meg som hånd i hanske, men der likte ikke W og veto'et den ut av kjøpeliste. Men jeg likte enda bedre A4'en, faktisk så mye bedre at jeg ville gått for den hvis mulig.

Golfen (som W tidlig hadde bestemt seg for) vi endte opp med er anonym på alt, men er rimelig god å kjøre til å være sjel-løs. En ting jeg ikke liker med vår Golf er motor vs manuell girkasse. Med diesel og 6 trinns kasse blir det MYE giring. Men desverre lot det seg ikke kombinere med automatkasse og 4motion og da prioriterte vi (jeg!) 4motion. I dag hadde jeg nok heller kjøpt bensin vs diesel, men diesel er jo gjevt med solid dreiemoment...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det en A3 så blir det Ambition fremfor Attraction og Ambiente, da Ambition har sportsseter og er senket. S-line pakke interiør + hekkspoiler tak (i steden for hele S-line eksteriørpakka) er fristende. Men, som dere sier så er utstyrsliste omfattende og det er alle ønskekryssene der som til slutt drar prisene kjapt over budsjettet på 350.000 kroner.

1.4 TFSI har jeg hørt mye positivt om. Den sitter jo også i Golf, men da med 48 hk mer enn A3.

6-trinns manuell girkasse var også opsjonen da jeg kjøpte Touran 1.9TDI, men som du sier Kokken så synes jeg det ble for mye røring i dieselen slik at jeg valgte DSG på Touranen.

Har litt lyst på manuell gir da det er mer livefølelse, men på den annen side så er jo automat nice i bykjøring.

Hm. Ikke lett dette her. Kanskje heller selge hus og kjøpe cambingvogn og en snacksen Audi R8? Kjenner 40-års rive ordentlig når jeg ser R8.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ett år etter så ble det ingen R8

Men, det ble en ny Golf TSi 160hk DSG med sportsunderstell og 18" bræie fella. Vurderte lenge 2.0 TDI med 140hk, men TSi på 160hk har fått mye god kritikk og med 7-trinns automatkasse DSG så må den bli en fryd å kjøre. Telle ned; 3 måneder, 2 måneder, 1 måned...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle aldri sett denne tråden Tiger, for jeg har sittet og lett bil siden jeg så den i går Grattis så mye med nybil! Er den mer gøy og kjøre enn 5'rn så er dette en hinsides morro maskin!!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten, snerten tysk sak som trives godt på verksted

Neida, gratulerer!!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.

Den bilen av Opel, Volvo, Peugeot, Ford og VW jeg har hatt, så er det VW Touran som har vært den mest driftssikre (ingen verkstedbesøk utenom LongLife Service) og Opel Meriva den desidert dårligste.

Bildet rett over viser bilen slik den leveres. Dvs. det er bl.a. de samme felgene. Dette var de 18" som ble minst "harry" og som kledde bilen best. IMHO.

Bilen jeg aller helst ville ha var Audi TT, men med en familie på 5 var den desverre uaktuell selv som bil nr. 2, så Golfen får duge.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke tenkt på Audi S3 ?
    den e bare drøm får vi som ikke har peng :S
    men hadde man hadd peng, så hadde valge vært enkelt (får min del) !

Newcomer azerty sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    [...](ingen verkstedbesøk utenom LongLife Service)[...]
    Long-life service til VAG. Er det der hvor man bytter olje så og si aldri?

Se her: www.mercefreaken.com • Se emne - VAG sin geniale longlifeservice!!

Jeg ville vært en smule skeptisk til å kun følge long-life servicen mtp. oljeskift.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av azerty
    Long-life service til VAG. Er det der hvor man bytter olje så og si aldri?

Se her: www.mercefreaken.com • Se emne - VAG sin geniale longlifeservice!!

Jeg ville vært en smule skeptisk til å kun følge long-life servicen mtp. oljeskift.
    Det virker på meg som noe av den dummeste "fordelen" jeg kan tenke meg?

Et oljeskift er vel uansett noe av det billigste man kan gjøre av service på en moderne bil.

Så betale 300k for en bil for så å kjipe på et årlig (eller 2x hvis man kjører langt) oljeskift til noen hundrelapper?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var ikke klar over de potensielle problemene dere skisserer knyttet til LL-servicen. Skal ha det i minnet og foreta årlig olje/filter skifte.

Newcomer azerty sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg var ikke klar over de potensielle problemene dere skisserer knyttet til LL-servicen. Skal ha det i minnet og foreta årlig olje/filter skifte.
    Det tror jeg er en billig forsikring

(Hehe... Nesten en oljedebatt på trappene her. De kan faktisk være verre enn kabeldebattene her på forumet )

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var tiden kommet. Splitt ny Golf 1.4 TSI 160HK DSG står og venter og hentes neste uke. 0-100 km/t på 8.0 sekunder ihht. spesifikasjonen. 8)

Kjedelig og anonym familiebil med morrofølelse. Hm...kan den chipes?

Ville egentlig ha en Audi TT eller en Scirocco (den er bare så jæ... pen), men kona sa nei til cabriolet og 3-dørs. Ellers kunne jeg velge det jeg ville. Det ble da en Golf.

[YOUTUBE]dtafQ_hxIKE[/YOUTUBE]

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva koster ei slik herligheit?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med firmarabatt så koster Golf VI 1.4 TSI 160HK DSG (7-trinns automat) med sportsunderstell og 18" lettmetallfelger + diverse "pakker" 330.000 kroner ferdig registrert og levert. Ikke så gæli det.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var absolutt ikkje gale nei, for ein slik fin bil.

Er det mulig å få denne med 4*4? Prøvde å bruke konfiguratoren på VW sine sider, men fekk berre feil heile tida. Har sikla ein del på R-golfane ei stund, men det blir plutselig veldig dyrt, ser ein 2003-mod på autodb for 450k :O

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •