MTB sykkel til 5-6000kr..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MTB sykkel til 5-6000kr..

God aften godfolk.. er hælig med shitchat delen, blir for mye å engasjere seg i alle mulige fora rundtom.

Har presset en sykkel inn i småbarnsfamilie-budsjettet... sum pålydende max 6000kr.

Bruken blir primært solskinns sykling til jobben, det er 11.9km. En trimmetur i ny og ne er også aktuelt. Liker å hoppe å sprette litt, så kan ikke ha noe hybrid greier, det må tåle en trøkk å to.

Har snirklet meg inn til:

Merida Pro Disc:
    Tretterud Sport - sykler - Hallingdal - Merida - HardRocx - Specialized

eller

Hard Rocx Stone Machine SL
    Tretterud Sport - sykler - Hallingdal - Merida - HardRocx - Specialized

eller

GT Avalanche 2.0 Disc:
    http://www.gtbicycles.com/nor/eng/Pr...ard-Tail/#5691
    5500,- hos biketech.no

Hard Rocx'en har best "specs" etter hva jeg kan om sykkel, men denne har bare 24" hjul, det trekker litt ned da jeg er avhengig av å kunne tilbakelegge litt distanse. Meriden er vel kjent som "mye for pengene" og GT'n ligger der fordi min forrige sykkel(stjålet ) var en Avalanche 3.0 som jeg egentlig var veldig fornøyd med, men den hadde også 24" hjul, var ikke noe å tilbakelegge store distanser med. Hvordan samme ramma og 26" hjul fungerer vet jeg ikke.

Noen som har noen 50 cents?
    - Er det mulig å sette 26" hjul på hardrocx'en?
    - Er muligens billiger å oppgradere girsystem på de to andre etter hvert.
    - Noen formening om demperene, demperen på Avalanchen 3.0 min var noe drit.
    - Skivebrems... er det egentlig et must?

(Noen som vet hvor på Jæren man kan finne disse syklene? Trones sykkler har sluttet å selge GT, Rovik Sykkel er ikke mer (merida) og Hard Rocx må man til haugesund eller egersund for å besiktige.)

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Skivebremser ville jeg lagt av penger til, og da mener jeg hydrauliske skivebremser. Mekaniske skivebremser er noe dritt.. Gir omtrent den samme bremseeffekten så noen vanlige V-breaks. Har selv XTR hydrauliske og hadde XT før - som begge fungerte meget bra. Enorm løft fra V-breaks. Anbefales!

Videre - Dempere. Fikk inntrykk at du både vil ha en som er god på landvei og terreng? Da er definitivt en med lockout noe for deg. Ser HardRocken har RST dempere - som av erfaring ikke er noe særlig. Har ikke testet demperen som står på pakka de der, men tviler den vil imponere noe særlig. Anbefaler innkjøp av Manitou Black eller Skareb, og holder du deg unna Elite versjonene av disse - kan de kjøpes for 1000-2000 NOK. God vandring er også fint å ha, 160 mm bør holde for deg.

Når det gjelder størrelse på hjula er jeg usikker. Fikk montert 26" på en tidligere Trek 4300 som normalt gikk på 24", eneste problemet var å bruke V-bremser. Går du til innkjøp av skiver samt. et passende dekk vil det nok fungere.

Om det ikke haster slik - ville jeg anbefalt deg å se etter en god ramme og bygd sykkelen videre deretter. Konkrete anbefalinger fra meg vil være XT-hydrauliske skiver, XT for og bak skifter og LX/XT krank(hollowtech II).
    (Fordelen med hollowtech II er at du har begge lagrene på hver side av kranken, slik at krankarmene blir belastet likt. Ved bruk av tradisjonelle hollowtech I kranker - vil kranklageret bli mye fortere utslitt og tåler en god del mindre bank)

Leser at du ikke ønsker å engasjere deg i andre forum - men terrengsykkel.no er et godt utgangspunkt for å finne brukte sykkeldeler. Her er det mye å spare, for brukte deler faller ENORMT i pris. Kjøpte f.eks min XTR bakskifter for 300NOK - når veiledene pris var 1500NOK, og den var til og med lite brukt.

Ta deg en titt innom BikeBrothers ved Kvadrat om du har tid. BROS har mange fine sykler..

Når det kommer til kjøp av diverse deler (og da nytt) anbefaler jeg Fast Sports AS - da har priser og service som er langt bedre enn noen annen sykkelbutikk.. i hvert fall etter mine erfaringer. Har handlet nesten alle delene mine der.

Ble kanskje litt rotete og beklager lite fyldig svar - men kanskje noe hjalp. Hehe

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av disse 3 er det definitivt Hard Rocks som gir best value spør du meg. Jeg er hobby sykkelmekaniker (driver verksted på si) og var storsykler før jeg knuste kneet. Så jeg kjenner til alle disse 3 gaflene og syklene for så vidt. Rst Skal man ikke kimse av. Det er gode gafler bare de får litt oppmerksomhet av og til spesielt på de bedre modellene deres som dette her er.

Hard Rocks var en morsom sykkel å eie. Jeg hadde 1500 mil sykkel glede på min. Merida var kult det men noe annerledes følelse å kjøre for geometrien er litt forskjellig Godt mulig at min neste sykkel hadde blitt merida gett. GT var ikke noe for meg har eid 3 stk i kort tid

Men det det hele bygger ned på som det viktigste er at du må prøve syklene før kjøp så du finner ut hvilken av dem som gir deg mest kjøreglede. For syklingen skal være gøy Sånn at når du kommer hjem fra tur så kan du nesten ikke vente på å få en ny tur. Hva som passer meg trenger slettes ikke passe deg. Det er helt individuelt akkurat som hifi er. Så prøv dem før du bestemmer deg.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skivebrems MÅ du ha! Sparer MYE penger på felger!!! Det er den desidert største fordelen med skivebremser om du skal ha sykkelen en stund!

Da kan du hoppe og hærje mye mer vett du siden du ikke sliter ut felgene dine!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips... innser at jeg må ha meg en runde i distriktet å prøve/føle/se litt mer. Kan lese og glane meg gal på kopekassa her.

Tror ikke jeg tar meg tid til å sitte på bruktmarked å kjøpe smådeler, blir lenge til jeg har komplett sykkel da Vil ha en sykkel som vil fungere godt i et år og to og som da kan oppgraderest videre.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prioter hydrauliske skivebremser og en demper med lockout, så blir du nok fornøyd. Men først må du finne en ramme så passer deg godt.

Når vi like så godt er inne på tema, kan vi jo fortelle hvilke sykler vi selv har?
    Personlig har jeg en Santa Cruz Blur ramme, xtr komponenter, richty pro setepinne, stem og ratt, LX II krank og for tiden et par felger jeg ikke vil skrive her..

PS.
    Test også om du liker Dual-skiftesystemet fra Shimano!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan i alle dager kom jeg på å tro at Hard Rocx'en hadde 24" hjul?

Var å tittet på div. sykler her om dagen. Men ingen ting falt i smak, bl.a hadde de ikke inne relevante rammerstørrelser på det som var litt interessant.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble en slik

Fikk et "Offer I could't refuse", jobben har greie avtaler med bikebrothers. Og når det er slekt som selger så var det vanskelig å si nei. Det ble en lett ramme istede for skivebrems gitt. Hydrauliske skiverbremser får jeg montere til neste sesong, eller en gang jeg føler jeg har for mye penger.

... ikke si noe til kona...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •