HJELP! Eneste Admin-konto på PC disabled

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP! Eneste Admin-konto på PC disabled

Dette passer vel ikke akkurat inne på dette forumet, men ettersom det er så mange kunnskapsrike mennesker her er det jo verdt et forsøk...

Er det noen som har peiling på hvordan man kan få enablet en disablet brukerkonto i WinXP Pro?

Jeg har klart det fantastiske kunststykket når jeg ryddet opp på PCen før jeg fikk besøk som skulle bruke PCen en del. I all plundringen klarte jeg å disable Administrator-kontoen, forøvrig den eneste kontoen med admin-rettigheter.

Nå har jeg ikke lenger tilgang til noen av mine egne bilde- og videofiler. Det er rett og slett krise! Hva kan jeg gjøre for å få igang admin-kontoen min igjen.

Det eneste jeg vil er å få åpnet kontoen. Passordet kan jeg jo, men det hjelper jo lite når jeg får beskjed om at kontoen er disabled og at jeg må kontakte en administrator for å åpne den... men det finnes ingen flere. Er alle de viktige filene mine tapt?

:cry: :cry:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Start XP i sikkerhetsmodus, så får du valget om å logge på som administrator.

Click Start, click Shut Down, and then, in the drop-down list, click Shut down.
    In the Shut Down Windows dialog box, click Restart, and then click OK.
    When you see the message Please select the operating system to start, press F8.
    Use the arrow keys to highlight the appropriate safe mode option, and then press ENTER.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Prøver det da...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller du kan:

Når du får opp dialogboksen hvor du logger deg inn (taster brukernavn+passord) klikker du i stedet to ganger på tastene CRTL+ALT+DELETE (alle tastene inne samtidig).

Skriv så Administrator som brukernavn og passordet på din administratorkonto (denne er ikke den samme som brukerkontoen med administratorrettigheter).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, dessverre er det nok den samme kontoen.

Når jeg trykker ctrl-alt-del to ganger og skriver administrator og passord får jeg beskjed om at kontoen er disabled og at jeg må kontakte administrator... morsomt.

Ikke ser det ut som om PCen min vil logge seg på i safe mode heller. Den bare låser seg under oppstarten mens den laster en 'mup' driverfil... hva nå en det er.

Dette er jo bare krise... kan det være så dumt at man ikke skal kunne få åpnet denne kontoen igjen?

:cry:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med XP's systemgjennopprettingsfunksjon. Har du prøvd det. Gå tilbake til et tidspunkt før kontoen ble slettet.
    Hvis ikke kan du jo starte XP i Safemode med installasjons CD'en
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har altså greid å deaktivere to kontoer på en gang? Både Administrator kontoen og brukerkontoen med adminrettigheter? Om det ikke er flere brukerkontorer med adminrettigheter igjen på pcen ville jeg kanskje satset på å reinstallere windows. Og droppet å fikle noe mer med administrator verktøyene i kontrollpanelet neste gang.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk XP cd'n til å starte i safemode
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo reinnstalere windows som nevnt, da vil ingen viktige filer som du har lagret gå tapt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NB: Vent med å re-installere XP. Jeg antar at filene dine er lagret under My Documents, som er brukerspesifikk og rettighetene er ditto. Hele sikkerhetstanken er jo at du ikke skal ha tilgang til gamle MyDocuments dersom du er en annen bruker. Ellers er det jo fritt frem for de som klarer å stjele en HDD.

Det er noe som ikke stemmer. Du påstår at du har disablet administrator-login. Benyttet du XPs egen "Administrator"-login, eller en egen admin-kode?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være hans egen, for XP's admin går det ikke an å slette
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke slettet noen admin-konto... den er deaktivert.

Men det hjelper meg lite når jeg ikke får aktivert den fra noen annen konto.

Jeg hadde i utgangspunktet to kontoer, en normal bruker-konto og XP's admin-konto.

Det var inne på admin-kontoen jeg klarte å huke av 'disable'. Ingen advarsler fortalte meg at jeg ikke ville kunne logge på denne kontoen igjen senere.

Alle filene ligger under 'my documents', og ved en reinstallasjon av winXP vil vel disse gå tapt er jeg redd.

Det må vel være mulig å få rettet opp en feil. Det er jo ikke snakk om å omgå et passord en gang. Bare å få mulighet til å logge på administrator-kontoen igjen.

HJELP!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av filene under "mine dokumenter" ol. går tapt om du reinstallerer windows, så fremt du ikke formaterer c: eller har lagret filene på en annen partisjon.

En admin-konto i WinXP kan enkelt ta eierskap i andre filer, nettopp av slike grunner som nevnt over. Bare høyreklikk på filen(e)/mappen(e), velg sikkerhet, avansert, eier og "erstatt eier av underbeholdere og -objekter". Trykk så på den gruppen/brukerkontoen du vil gi rettighetene til og velg ok. NB! du må deaktivere "enkel fildeling" for å få til dette. Instillinger for dette finner du under kontrollpanel og mappealternativer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok!

Takk for hjelpen så langt! Skal prøve å reinstallere windows i morgen da. Det trengs nok uansett *lol*

Håper det funker!

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Ingen av filene under "mine dokumenter" ol. går tapt om du reinstallerer windows, så fremt du ikke formaterer c: eller har lagret filene på en annen partisjon.
    Er du helt sikker på dette? Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener å huske at my documents og program files kan bli helt "nullstilt" ved en re-installasjon over gamle installasjoner... Leste det et eller annet sted, men husker selvfølgelig ikke hvor... Men tror du vil få en advarsel hvis du re-installere om at my documents vil bli slettet etc...
    Ellers så kan du jo prøve å spørre på forum.hardware.no om noen har noen gode knep... Windows er jo normalt så full i sikkerhetshull at det må da være en måte å fixe en ny admin tilgang...

Men uansett... Er et program som heter ntfs for dos eller noe i den duren, som kan lese ntfs partisjoner helt uavhengig av eierskap på filer/mapper etc. Kan brukes til å kopiere data ut i fra en ntfs partisjon i allefall...
    Ville vel brukt dette og laget en backup av my documents før jeg satte i gang med en re-installasjon "just in case"...

En annen mulighet er selvfølgelig å installere XP på en annen partisjon/disk (helst annen disk) for så etterpå å ta eierskap på alle filene på gamle disken/partisjonen...

Men da må du vel lage til en win9x bootdisk, og ha en ekstra disk/partisjon å kopiere data over til...

http://freeware.sharewareunion.com/U...DOS_17403.html

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på om du har rettigheter til dette i en vanlig bruker konto men...

Trykk andre museknapp på Min Datamaskin (eller My Computer om du vil :wink: ), så behandle.

Så får du opp et vindu med noen små trixie valg, da velger du "Lokale brukere og grupper", så brukere.
    Da får du opp alle brukerkontoene på maskinen, andre museknapp på administrator brukeren og egenskaper så kan du endre det.
    Er ikke sikker på om dette fungerer for vanlige brukere (tror egentlig ikke).

Uansett anbefaler alle og endre navnet på adm, brukeren deres, det kan være en stor sikkerhetsgevinst i det.
    Så må en eventuell hacker gjette BÅDE brukernavnet og passordet

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den enkleste måten å løse dette på er å bruke en bootdisk og slette SAM-filen. Da blir alle brukerkontoer nullstilt og du kan logge deg inn som Administrator uten passord.

Bruker du NTFS så må du selvsagt ha en bootdisk som kan lese NTFS.
    Filen ligger i windows mappa under system32\config\ og heter som regel rett og slett SAM.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes jo nesten for enkelt ut, men er jo verdt et forsøk. Kanskje greit å bare rename fila istedenfor å slette? Just in case...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pleier å ta backup av filen før jeg sletter den, men å endre navnet gjør jo stort sett samme nytten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant et lite og bra program som fikset alt for meg her. Sikkert ikke alle som er like teite som meg, men skulle det være behov for å fjerne passord eller låse opp låste brukerkontoer så gå hit:

http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/

Kan være lurt å skrive ut bruksanvisningen for de som ikke er helt inneforstått med linux og sånn, og følger man bruksanvisningen bør det være enkelt for de fleste.

Nå er jeg happy!!

Takk for alle gode forslag og innspill som har hjulpet meg!!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •