Bilspørsmål: Loadindex?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bilspørsmål: Loadindex?

Tjena grabbar!

Jeg må ha nye dekk og har funnet dekk til fantasipriser hos Rimelige dekk for personbil, 4x4 og transporter MEN jeg finner ingen dekk i min dimensjon med riktig loadindex. Jeg må i følge vognkortet ha 96 (225/60x15). Hos dekkonline finner jeg bare dekk med loadindex=94. Betyr dette at dekkene er ulovlige å kjøre med? Jeg trenger forøvrig 225/40x18 og 255/35x18. Er det slik å forstå at loadindex kan være lavere når profilen blir lavere?

Newcomer SUPPORT 81 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har for liten loadidex får du ett problem på en eu kontroll
    Du får rett og slett en toer feil på mangellappen din og må da bytte dekk til riktig loadindex for å få den godkjent:sad:

Må innrømme at dekk ikke er min sterke side men, har selv jobbet på verksted og har egne erfaringer med dette med å gi toer feil til kunder som har for lav loadindex
    "Men det er faktisk ikke alle verksteder som er like flinke til å sjekke dette:| "
    Men det er en risk å ta, dersom du får mangel på dette nytter det ikke å gå en annen plass etterpå i håp om at dem skal overse dette, da står det jo allerede på mangellappen din og da er dem nødt til å sjekke det:cry:
    dekkene dine er dermed ikke beregnet for den tillatte totalvekten som bilen din er registrert for

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri tenkt på dette før. Har bare sagt hva jeg skal ha og fått det montert. Har dekkselger noe ansvar?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Jeg har aldri tenkt på dette før. Har bare sagt hva jeg skal ha og fått det montert. Har dekkselger noe ansvar?
    Om de har ansvar eller tar ansvar er vell liit usikkert
    Det kommer vell litt ann på hva du har bestilt eller bedt dem om å montere på bilen din
    Dersom du har sagt at du skal ha dem dekka og plukket ut eller valgt dekkene selv har du nok ikke mye å komme med

men dersom du har bedt dem om nye dekk til bilen din, uansett om du har bedt op billigste allternativ bør de jo ha ett ansvar
    de er jo tross alt fagfolk og skal da selvsagt montere dekk som samsvarer med bilens spessifikasjoner

Dersom du skulle ha valgt ut dekkene dine selv og ikke kommer noen vei med dekk selgeren, så anbefaler jeg deg rett og slett å finne ett gammelt, slitt og lugubert lite verksted og ta en eventuelt eu kontroll der
    Høres sikkert ikke bra ut i det hele tatt, men ting er ikke alltid rosenrødt og det gjelder også i stor grad bilverksteder og eu kontroller
    det er utrolig stor forskjell på veksteder og hva du kan risikere å få på mangellappen din ved en eu kontroll
    Vet ikke helt hva slags bil dette er snakk om, men sånn i utgangspunktet har det ikke mye praktisk betydning for deg eller bilen dersom du har lasteindex på 94 men egentlig skulle hatt 96, husker ikke helt regnestykket, men det er ikke snakk om mere enn noen få kilo i forskjell i lastekappasitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om en 97 BMW 528iA Touring. Har bestemt meg for å vente. Har signert papirer på ny bil, 05 Touran Highline 2.0 TDI DSG. BMW'en legges ut for slag om kort tid, nye dekk overlater jeg til ny eier. Takk for innspill!

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om en 97 BMW 528iA Touring. Har bestemt meg for å vente. Har signert papirer på ny bil, 05 Touran Highline 2.0 TDI DSG. BMW'en legges ut for slag om kort tid, nye dekk overlater jeg til ny eier. Takk for innspill!
    Gratis med ny bil da, e flott når det e enklere å bytte bil enn å bytte dekk

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja grattis med ny bil da, ikke noe dumt valg
    Har selv en 06 Golf TDI med DSG kasse, og har nå fått tak i rattgiring også til den Morsom leketøy
    Bortimot ett must på den bilen er jo en chip da, det er da bilen kommer til sin rett:-D
    Var jo ett letter allternativ en å bry huet med fire gummihjul

Sitat Opprinnelig postet av Lokie
    Gratis med ny bil da, e flott når det e enklere å bytte bil enn å bytte dekk
    Har en kompiss som byttet bil fire ganger på ett halvt års tid
    Han turte ikke innrømme at han hadde kjøpt katt i sekken etter å ha skrytt den/di nye bilen sine opp i skyene
    Så han klagde over att askebegeret var fult og han ikke orket å tømme det:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •