TV-stue er IKKE hjemmekino!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV-stue er IKKE hjemmekino!

For et harmonisk og trivelig forum dette er! Men bortsett fra litt uenighet om regnbueeffektens betydning og en surmuler som ikke fikk svar i DIY forumet, så er det vel alt for lite krangling her!? Men til poenget;

TV har da ingenting med hjemmekino å gjøre? TV er for Dagsrevyen, debattprogrammer og værmeldinger. Film hører ikke hjemme på slike små apparat. Skal en snakke om kino så kommer en ikke utenom et leret - og det må være av en viss størrelse. Plasmaskjermer med utmerket sortnivå og LCDskjermer med strålende lysutbytte er vel og bra - men de kan aldri bli midtpunktet i en hjemmekino. Vi snakker da om TVstue og ikke noe annet.

Det burde være et bra forslag å lage en egen kategori for de med TVstuer på minHjemmekino.no Dermed kunne alle disse som skryter på seg hjemmekino, uten engang å være i nærheten, fått sin egen tumleplass hvor de kan vise frem fjernsynsapparatene sine.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårligste forsøk på flamebait jeg har sett i dag
    MinHjemmekino skiller jo mellom TV-stuer og dedikerte kinoer... Ser ikke helt problemet.

Minstekravet for en hjemmekino er filmvisning med lyd i flere kanaler. Altså en miniatyr av en skikkelig kino. Så spørsmålet er jo hvor lite det kan bli Du får jo bærbare DVD spillere med 7" skjerm og "surround" headset

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv foreslått en egen kategori "Min Stuekino" - men det kom aldri noe respons.

Greit nok at man kan velge kategori i oppsette av egen anlegg, men jeg er ganske enig med trådstarter at man godt kunne ha egen hovedkategori.

Nå er jeg IKKE enig med trådstarter at film kun kan brukes på lerret. En god plasma/LCD er mye bedre enn en dårlig fremviser.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns at alle kinoer som ikke har egen effektforsterker til alle kanaler burde ha en egen kategori "Fattigluser".
    Og alle som ikke har kinostoler i "Umøblert".
    Og de som bruker 10-tusenvis på kabler (finner ikke Nordost i en ordentlig kino) i "Feinsmecker".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    En god plasma/LCD er mye bedre enn en dårlig fremviser.
    Jepp - en god plasma/LCD kan være skikkelig bra til mye. En kan som tidligere nevnt se på nyheter og debattprogrammer. Forbrukerjournalistikk er også fortreffelig på disse fjernsynsapparatene. Men kino...? Absolutt ikke!

Lyd i mange kanaler konstituerer IKKE en hjemmekino. Det er ingen som går på kino for å høre lyd - de går for å se film! Siden det er lenge siden stumfilm var populært, så har lydaspektet blitt viktigere og viktigere som en del av totalopplevelsen, men det er fremdeles filmen - det visuelle inntrykket - som er kinoens essens.

Å se på film på TV går selvfølgelig an - jeg har selv gjort det og hatt gode opplevelser med det - men å snakke om hjemmekino når en har en TV skjerm på 40 eller 50 tommer blir vel egentlig bare latterlig og pretensiøst? Uten forkleinelse for filmopplevelsen som et fjernsyn kan gi - det har ingenting med kinofølelse å gjøre.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kall det hva du vil.
    Jeg trives med å se film på min 42"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Kall det hva du vil.
    Jeg trives med å se film på min 42"
    Du kan i det minste late som du er indignert og litt forbanna. Blir ingen krangel uten...
    :lol:

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nude not naked
    Du kan i det minste late som du er indignert og litt forbanna. Blir ingen krangel uten...
    :lol:
    Hvis du vil krangle kan du jo besøke en av kabeldebattene

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en undersøkelse her inne for noen år siden om nettopp dette.

Tror resultatet ble 80% mente at en hjemmekino bør ha en projektor.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle hjemmekinoer "bør" jo ha en projektor.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ble det av nyansen "Hjemmekino" vs "Kino hjemme"?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Hvor ble det av nyansen "Hjemmekino" vs "Kino hjemme"?
    En "hjemmekino" er en kino som er liten nok til å få plass til hjemme mens "kino hjemme" er en vanlig kino som man har fått plass for hjemme?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nude not naked
    Jepp - en god plasma/LCD kan være skikkelig bra til mye. En kan som tidligere nevnt se på nyheter og debattprogrammer. Forbrukerjournalistikk er også fortreffelig på disse fjernsynsapparatene. Men kino...? Absolutt ikke!

Lyd i mange kanaler konstituerer IKKE en hjemmekino. Det er ingen som går på kino for å høre lyd - de går for å se film! Siden det er lenge siden stumfilm var populært, så har lydaspektet blitt viktigere og viktigere som en del av totalopplevelsen, men det er fremdeles filmen - det visuelle inntrykket - som er kinoens essens.

Å se på film på TV går selvfølgelig an - jeg har selv gjort det og hatt gode opplevelser med det - men å snakke om hjemmekino når en har en TV skjerm på 40 eller 50 tommer blir vel egentlig bare latterlig og pretensiøst? Uten forkleinelse for filmopplevelsen som et fjernsyn kan gi - det har ingenting med kinofølelse å gjøre.
    Mener du seriøst at en dårlig prosjektor er å foretrekke når man skal oppleve film, fremfor en god plasma/LCD i +40' størrelse?

Har du noen gang opplevd film fra en eldre, utrangert Toshiba prosjektor med pære som er nummeret før moden for søpla?
    DET er ikke mye kinofølelse.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    En "hjemmekino" er en kino som er liten nok til å få plass til hjemme mens "kino hjemme" er en vanlig kino som man har fått plass for hjemme?
    Haha, morsomt "Er det hos Coloseum? Jeg vil gjerne kjøpe dere og flytte dere hjem til 2 roms'en min på Furuset....."

En digresjon:
    Så langt tilbake som jeg kan huske har det vært forbud mot alkohol og røyk på norske kinoer, uansett størrelse eller kvaliteten på kinoen.

INGEN skal nekte meg disse nytelsesmidlene i min "hjemmekino/stuekino" - ingen! Og da får det så være om jeg verken har lerret....................

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eye of the beholder og sånn.