Boligpriser - Det går ned!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Boligpriser - Det går ned!

Er på boligjakt og prøve å holde et godt øye med hva som skjer i markedet. Har bl.a annet begynt å titte innom DN.no på daglig basis.

I annenhver artikkel som går på boligmarkedet så står det enten om oppgang eller nedgang. Selv syns jeg det er påfallende at mange av de "positive" ekspertene er folk som enten har tilknytning til meglere eller utbyggere. Ta bl.a han Per Jæger fra Boligprodusentenes forening som sier "kjøp nå". Hvor habil er egentlig han?

Uansett, for å få lodde stemningen i folket så settes det opp en avstemning. Hvor går ferden? Jeg tipper nemmelig at det går der flertallet vil, for det er jo mentaliteten til folket som i siste innstans styrer boligprisene.

Så.... kjør avstemning.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er forut for min tid:
    Prisfall på leiligheter - Innenriks - Dagbladet.no

Der er det et litt annet bilde enn hva som er representert her....
    (Har nok ennå ikke antallet til å kunne kalles et representativt utvalg. 54stk har klikket på tråden, hvorfor så få stemmer?)

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt for mange av de som uttaler seg i media ang. boligprisene har en egeninteresse i at boligprisene øker og er etter min mening inhabile.

Statistikkene fra NEF er heller ikke like representative for det som skjer i boligmarkedet, da de ikke tar hensyn til en del forskjellige parametre.

En blogg som tar for seg en del av dette, men som gjerne ønsker at prisene SKAL synke, finner du på KRAKK!

Ønsker du den andre siden av debatten er det bare å følge med på dn.no, e24.no, na24.no osv. Der kommer eiendomsmeklere og prognosesentre med supre anslag for boligmarkedet i ett kjør

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror boligprisene vil synke. Dette på grunn av at boligprisene de siste årene har steget veldig mye mer enn lønningen til folk har steget.

Jeg tror liksom på en sammenheng der........ boligene skal jo også betales :-D

Eventuelt blir det en "ikke økning" av boligpriser på en del år til lønningene har tatt innpå en del.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro lesing på krakk. Her går mange av mine tanker også igjen. Jeg er kanskje bare en simpel ingeniør, men avdragsfrihet, lånebeløp på 5-6x inntekt skurrer i mine økonomiske grå.

Jeg har mulighet til å sitte på gjerdet, og vil benytte meg av den en stund til fremmover.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del håper jeg at boligprisene stiger.
    Kjipt å måtte selge med tap når den tid kommer...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det skjedd... Har kjøpt meg rekkehus og prisen ble 200 000 under prisantydning/takst.

Dette gir en (p-rom)kvm pris på ~24400kr og jeg må si meg veldig fornøyd.

Var på en annen visning for 2 uker siden og fulgte med på budrunden, da så det også ut til å gå for 200 000 under takst hvis ikke selger og kjøper hadde en liten intern runde på slutten.

Så prisene går ned, ingen tvil om dette, selv på nord-jæren som er et stort press område. Start budrunden lavt folkens!!!

Men som minus-millionær så får vi inderlig håpe at prisene snur snart

(Var til bedriftslegen 30min etter endt budrunde, blodtrykket var utrolig nok helt fint...!?)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg sitter med siste Nytt i Uka her oppe i Ålesund. Der gikk nettopp en tomannsbolig på 87 m2 for 3 mil. Det var 1 mill over takst.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit de går ned for min del, leiligheten jeg kjøpte betalte jeg 180k for og har totalrenovert den, klarer jeg og selge den med tap skal jeg pindø spise både mine sko og endel andres!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å vurdere tallmaterialet som ligger bak statistikken, Aggregerte tall er sjelden en god indikator. Mitt forslag er at du først finner hvilket område du vil bo i. Det er store forskjeller fra område til område.

Deretter bruker du finn til å lete etter boliger som kan være aktuelle innenfor ditt prisnivå. På flere av boligene som er solgt blir det oppgitt hvilken pris boligen gikk for. Er det ikke ikke oppgitt pris, tar du kontakt med megler for å få vite dette. Sammen med annen informasjon om leilighetene bruker du til å lage din egen oversikt over kvmprisen. Årsaken er at det er prisforskjeller mellom ulike typer leilighet. En 2-roms på 50kvm og en 3roms på 75kvm har ulik kvm pris. Selv med samme størrelse kan det være enkelte forskjeller.

Bruk også mine funn på finn.no til å legge inn leiligheter som kunne vært aktuelle. Her kan du legge inn dato de ble lagt ut, om de har vært slettet og lagt ut igjen etc. Den informasjonen kan du bruke for å vurdere hvor attraktivt markedet mener leiligheten er. Er det en leilighet som har vært ute flere ganger, kan dette være et objekt som kan gå under takst

Ofte settes prisantydning til verditakst i takstrapporten. I denne sammenhengen er det viktig når taksten er gjennomført. Dette sier noe om når selger satte igang prossesen med å få solgt. Har selv sett takst fra høsten 07 når leiligheten blir forsøkt solgt senvinter 08. Er taksten gammel bør du legge minimal vekt på denne.

Om du har gjort et godt kjøp eller ikke er egentlig kun avhengig av om du trives og er fornøyd. Om du taper eller tjener på boligkjøpet er underordnet, fordi dette kun kan observeres når du selger og kan sammenligne mot andre investeringer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •