Overleie på den lokale videosjappa

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overleie på den lokale videosjappa

Lurer på en ting av ren nysgjerrighet. Hvis man glemmer å levere tilbake en film og får en henvendelse per telefon fra den lokale videosjappa om å komme ned for å levere tilbake filmen samt betale overleie - kan man nekte dette? Det er ikke snakk om mer enn 400,- for overleie i 9 dager.

Jeg har vært borti et tilfelle før der filmen var levert, men overleien sto fortsatt ubetalt. Men siden kontoen ble brukt av flere personer så kunne ikke selger vise til at det var nettopp kontoinnhaver som hadde lånt filmen - og at det var selgers problem at han ikke sjekket hvem som leide på kontoen. Hva tror dere? Mulig å få lurt seg unna? :-P

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er vitsen med å gjøre seg til skurk for 400 kr? Må være mye bedre å levere tilbake filmen og betale gebyret så er alle som leier på kontoen på trygg grunn istedet for å kødde slik for så små beløp. Hadde det vært 4 millioner så skulle jeg kanskje ha gitt annet svar.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser posten min så spør jeg av ren nysgjerrighet. Om du syns det er moralsk eller ikke, det er fullstendig likegyldig for meg. Jeg vet selv at det er umoralsk å ikke levere tilbake en film for et slik småbeløp. Hvis du ikke er interessert i å svare på det jeg spør etter, så la nå heller la være.

For å presisere meg selv, så lurer jeg rett og slett på om det er noe "regelverk" for dette. Eller er det slik at firmaet kan bestemme hvor mye de mener overleien er i tap for dem?

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meste jeg har hatt er 950 kroner i overleie...og da var prisen halvert siden jeg kjente han som jobba der

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Meste jeg har hatt er 950 kroner i overleie...og da var prisen halvert siden jeg kjente han som jobba der
    Hehe, det må være sure penger å måtte betale

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gompan
    Eller er det slik at firmaet kan bestemme hvor mye de mener overleien er i tap for dem?
    Eier av kontoen har vel gjerne signert en avtale der overleie er nevnt? Signerte avtaler har en tendens til å gjelde :-)

Mann deg opp, betal det du skylder og husk det som en lærepenge

DrE

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en annen person en innhaver av kortet bruker kortet i butikken, er jo selger pliktig å sjekke om kortet tilhører riktig eier? Slik var det i hvert fall hos den lokale leie butikken her.

Så om dette er tilfelle, er det gjort feil hos selgerens side. Dårlig kontroll kan du i hvert fall melde ifra om.

Litt OT:
    Har vi som kunde lov til å prute i Taxi om setebeltet ikke fungerer, eller om sjafør snakker i mobil?

Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betal den overleia og bli ferdig med det.. Du er vel klar over at den som innehar denne kontoen kan ende opp med inkassokrav om det trekker lenge nok ut og om videosjappeinnehaveren gidder? Faktisk..

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er ikke meg det gjelder. Har vært veldig flink med dette å holde leieavtaler, så jeg er bare en undrer - hva om

Har ikke hørt hva han kameraten min gjorde til slutt, men han dro vel nedpå der. 400,- er jo ingenting, men har hørt om folk som har fått summer opp i flere tusen. Vet ikke hvor mye det koster for videobutikken å kjøpe en film, men jeg er klar over at det er mye dyrere pga lisens osv. Så egentlig lurer jeg på om noen kjente til "et regelverk", for hva som er riktig å kreve av en kunde. Føler det er litt uklart å bare si "få 500,- så glemmer vi saken". Det må jo være en viss sum i overleie som stiger over summen det koster å melde en film tapt. Sikkert en vanskelig diskusjon jeg drar i gang nå, så sorry for det :P

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h
    Litt OT:
    Har vi som kunde lov til å prute i Taxi om setebeltet ikke fungerer, eller om sjafør snakker i mobil?
    Tja? :-P Han setter "liv og helse i fare". Blir nok neppe mer enn en het diskusjon. Er sjåføren trøtt og lei så går han sikkert med på litt rabatt. Er ikke akkurat stort man kan tjene på rabatter på taxi, med mindre man kjører ganske langt. Eller, jeg vet ikke

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gompan
    Tja? :-P Han setter "liv og helse i fare". Blir nok neppe mer enn en het diskusjon. Er sjåføren trøtt og lei så går han sikkert med på litt rabatt. Er ikke akkurat stort man kan tjene på rabatter på taxi, med mindre man kjører ganske langt. Eller, jeg vet ikke
    jeg leier ikke film lenger pga jeg har overleie på 200-400kr begge steden her i nerheten, så da kjøper jeg heller filmene Hadde jeg betalt overleien og begynt og leie igjen, hadde det bare blitt mer overleie uansett, jeg ser på det som en dårlig invistering NYTTER IKKE OG LEIE FILM, det blir enten tungvint eller dyrt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •