Kjøkkenkniver, din favoritt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Se her ja!

Her fikk jeg litt å titte på...
    Synd det blir jobbing i hele kveld, spørs vel på om Dick kniver, kokkekniver, slaktekniver, slakteutstyr er en nettside jeg vil surfe på jobben ?ops: Eneste negative med "dick" knivene var at knivblokka er en skikkelig bakterie bombe...:?

Men men, litt å titte på når jeg kommer meg hjem i de seine kveldstimer.
    Takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mange gode knivprodusenter og serier å velge i mellom

Som faglært kokk og fortsatt arbeidende som det falt mitt valg på Global kniver siden de for meg føltes best i bruk.

En annen serie du kan vurdere er Mac. De er også Japanske og så vidt jeg vet produsert av de samme som produserer Global. Men ikke i helstål.

En side å se litt på når det gjelder sånn ting er - Culina

Graveyard

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge min kone har jeg nok knivfetisj jeg også, men er uenig. Kniver er "bare" et nødvendig arbeidsverktøy, men deilig når de fungerer som de skal.

Et bilde av noen av knivene i beholdningen. Jeg ser det mangler i alle fall 4 store kniver... ;-)
    -kniver-jpg

Favorittene er vel Masahiro-knivene og den store Exxent kokkekniven.

Exxent-knivene var i sin tid julegave og jeg hadde ikke store forhåpninger for dem, men den store kokkekniven passet veldig bra i hånden og holder seg overraskende godt skarp.

Masahiro-knivene fikk jeg via importør til grei pris og disse er laminert stål: Rustfri ytterlag og karbonstål kjerne og egg. Karbonstål kan lettere holdes sylskarp, men er mindre robust og ruster litt over tid.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Ifølge min kone har jeg nok knivfetisj jeg også, men er uenig. Kniver er "bare" et nødvendig arbeidsverktøy, men deilig når de fungerer som de skal.

Et bilde av noen av knivene i beholdningen. Jeg ser det mangler i alle fall 4 store kniver... ;-)
    -kniver-jpg

Favorittene er vel Masahiro-knivene og den store Exxent kokkekniven.

Exxent-knivene var i sin tid julegave og jeg hadde ikke store forhåpninger for dem, men den store kokkekniven passet veldig bra i hånden og holder seg overraskende godt skarp.

Masahiro-knivene fikk jeg via importør til grei pris og disse er laminert stål: Rustfri ytterlag og karbonstål kjerne og egg. Karbonstål kan lettere holdes sylskarp, men er mindre robust og ruster litt over tid.
    Masahiro knivene så jo meget godt ut!
    Har faktisk lagt inn bestilling på noe liknendes...:-D

Har akkurat "testkjørt" Kasumi 20cm kokkekniv på et hel stykke "extra" entrecóte fra Gilde, var som å kutte i smør Derfor er det lagt inn bestilling på 24cm Kasumi også

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bestilte du den fra G|zo?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Hvor bestilte du den fra G|zo?
    Kasumi knivene bestilte jeg fra det fjerne østen via en bruker på Ebay
    eBay Store – Parts and Audio: Search results for knife.

Meget rask leveranse og "fornuftige" fraktpriser....

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at det er flere som setter pris på godt verktøy. Skjønner ikke at noen rynker på nesen når det handles kjøkkenkniver for noen tusenlapper, mens det er helt greit å bruke flere tusen på "powertools" for å fikse småting i huset.

Etter å ha prøvd skikkelig verktøy har også kona innsett at det finnes noe annet en kniver fra Ikea, og at det faktisk er mulig å skjære tynne skiver at tomat og andre bløte grønnsaker. Det er bare snakk om å ha riktig verktøy.

Personlig har jeg blitt veldig glad i Victorinox og deres kniver i Professional serien med Rosewood håndtak. Et eller annet med treverk i grepene som jeg setter pris på. Har aldri vært glad i stål eller plast i grep på kjøkkenkniver. Det fine med Victorinox er at de ikke koster så mye, så det er økonomisk overkommelig å kjøpe seg et par kniver uten å ta livet av økonomien. Basert på egen bruk tror jeg at det for de fleste vil få dekket sitt behov med f.eks en kokkekniv, en konditorkniv og en rotkniv. Det er disse som brukes det meste av tiden hjemme hos oss, de er lette å jobbe med og de med glatt egg er enkle å gi en liten "touch-up" på eggen når det er behov for det.

Finnes helt klart mye annet spennede på markedet, men når det gjelder pris over disk i Norge opplever jeg at disse knivene gir mye for pengene. Min kone og jeg har gjort det til et prinsipp å gi bort en Victorinox kokkekniv til venner i gave i forbindelse med markeringer, og det gleder meg å se at mange av de som har fått har kastet ut sine Ikea og Fiskars kniver fra gamle dager og ser verdien i skikkelig verktøy.

Må vel også legge til at jeg har en MAC kniv i skuffen som hentes frem når jeg jobber på kjøkkenet alene. Når jeg har litt god tid og skal kose meg med å lage litt god mat fra bunnen av setter jeg på litt musikk i bakgrunnen og fyller benken med råvarer, finner frem MAC kniven jeg fikk av min kone for noen år siden og gleder meg over hvor enkelt det er å jobbe med en kniv med god balanse, et høyt blad som gjør det mulig å jobbe med hele eggen uten at fingrene rundt grepet kommer i kontakt med underlaget og en god egg som skjærer alt fra modne tomater til kraftig kjøtt uten problemer.

For min egen del har jeg oppdaget at jeg finner glede i å jobbe med godt verktøy uansett hva jeg holder på med, og jeg lar meg imponere av dyktige fagfolk uansett bransje. Dette inkluderer også kniver og kokker.

Når alt dette er sagt så har må jeg innrømme at jeg ikke har problemer med å kaste en grandiosa i ovnene når jeg er alene hjemme og egentlig ikke har lyst til å sette av tid til middag. Men selv en grandiosa må deles før den spises og til det er en kokkekniv fra Victorinox et godt verktøy.

Det overrasker meg egentlig ikke at det finnes flere er på avforum som har meninger om kniver. Jeg tror mange av oss som har AV som hobby er perfeksjonister som leter etter de små detaljer i forbindelse med lyd og bilde, og det er nok mange av oss som tar med oss denne innstillingen til andre områder - som f.eks kniver og kjøkkenredskap.

Det gikk vel for en stund siden en lang tråd om kaffe her på avforum. Mener å huske at det ikke akkurat var pulverkaffe og varmt vann fra springen som var standarden for de som kastet seg på den diskusjonen.

Moralen får være - Lenge leve godt verktøy. Godt verktøy er halve jobben lærte jeg av min far når jeg var liten. På høgskolen i prosjektfag sa de at god planlegging var halve jobben. Hvorfor er det da slik at uansett hvor mye godt verktøy jeg har har anskaffet til både hus, hage og hobby, og uansett hvor mye jeg tegner og planlegger så skjer det ingenting rundt meg?

Gøran

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd et par kniver fra Titanium serier til Kasumi, de hadde et veldig dårlig grep, så de har jeg gitt bort. På jobb bruker jeg hovedsaklig Masahiro i tllegg til 1 Shun kniv, hjemme er det stort sett Mac og et par Shun kniver. Merke og pris er i utgangspunktet ikke så viktig, du blir ikke en flinkere kokk fordi kniven koster 2000kr. Det handler om komfort, dog har ofte de billigste knivene noe mykt stål (og bredt blad) som gjør at de må slipes ofte.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp denne tråden igjen, jeg merker ofte at håndtaket har mye og si når jeg lager mat.

Hvilken kokkekniv i prisklassen 5-750,- har et skikkelig håndtak og er generelt en bra kniv!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Tar opp denne tråden igjen, jeg merker ofte at håndtaket har mye og si når jeg lager mat.

Hvilken kokkekniv i prisklassen 5-750,- har et skikkelig håndtak og er generelt en bra kniv!
    Victorinox - meget bra og ikke svindyrt. Du får det på bl.a. Jernia.

Victorinox - Professional Knives - News - Forged chef's cutlery

Produkter - Gavetips - Gaver under 1.000,- - TRANCHERKNIV 25CM 5200025 - www.jernia.no

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig sliping er alfa & omega (jeg får ikke slipe knivene våre lenger, de blir så skarpe at fruen er redd for å skamskjære seg) Men mine egne sliper jeg forsatt. Diamantbryne og polersliping.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •