Skal brannstige følge med når man kjøper bolig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal brannstige følge med når man kjøper bolig?

I og med at vi har fått en liten krabat i huset, har vi fått øynene mer opp for bl.a brannsikkerhet. Vi kjøpte øvre del av en horisontaldelt tomannsbolig våren 2006, da var det ikke montert brannstige hverken fra 2 etg eller loft som er innredet som soverom. Det ser ikke ut som det noen gang har vært montert brannstige/tau etc, men i følge loven SKAL man ha rømningsvei hvis det er over 5 meter fra bakke opp til vindu. Er usikker på avstanden fra vinduet i andre etg, men det på loftet er iallefall mye mer enn 5 meter over bakken.

Ifølge Norges Eiendomsmegler-Forbunds liste over løsøre og tilbehør som skal følge med en eiendom ved salg, skal brannstige følge med der dette er påkrevd.

Men, i og med at det ikke var montert stige ved salgsøyeblikket, blir spørsmålet; har vi krav på å få montert brannstige på selgers/megler regning?

Håper noen har lyst til å svare...

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på det.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe generelt krav til brannstige dersom det er 5 meter eller mindre fra underkant vinduskarm og ned til bakken. Ihvertfall er det flere kommuner som praktiserer denne regelen i byggesaker.
    Men det er soleklare krav til rømningsvei og størrelse på vinduer i soverom.

Mulig du blander sammen med krav om stige til bolighus. Selv om den ikke er synlig under visningen, så SKAL det følge med stige. Den skal også være lett tilgjengelig for feier og for evt. brann/ulykker.

I ditt tilfelle ville jeg rett og slett spurt megleren du kjøpte huset av og kreve dokumentasjon på om dette er påkrevd eller ikke. Min erfaring er at svært få av de dresskledde meglerne (eller draktkledde meglerinnene) kan svært lite om slikt regelverk, men kan veldig mye om styling, budgivning via sms osv.....

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det er ikke noe generelt krav til brannstige dersom det er 5 meter eller mindre fra underkant vinduskarm og ned til bakken.
    Det er jo akkurat det jeg selv skriver. ;-) Øverste vindu er ca 8 meter over bakken, loven sier man SKAL ha rømningsvei ved over 5 meter.

Mulig du blander sammen med krav om stige til bolighus. Selv om den ikke er synlig under visningen, så SKAL det følge med stige. Den skal også være lett tilgjengelig for feier og for evt. brann/ulykker.
    Stige fulgte med, men ikke brannstige.

I ditt tilfelle ville jeg rett og slett spurt megleren du kjøpte huset av og kreve dokumentasjon på om dette er påkrevd eller ikke. Min erfaring er at svært få av de dresskledde meglerne (eller draktkledde meglerinnene) kan svært lite om slikt regelverk, men kan veldig mye om styling, budgivning via sms osv.....
    Grunnen til at jeg spør er at jeg kunne tenkt meg å vite FØR jeg tar kontakt med megler, så jeg vet hva jeg kan kreve. I følge loven skal jo brannstige følge med, usikkerhetsmomentet i min sak er at det ikke var noen brannstige der ved overtakelsen...

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo eiers ansvar at dette er på plass.

Så lenge kravet også var der før du kjøpte boligen (Noe den var) så skulle det vært montert. Men slike krav brytes altfor ofte.

Tviler at du kommer langt med det, spesielt såpass lenge etter kjøpt. Slikt skulle vært bemerket ved overtagelse. Så å få tidligere eier til å betale dette går nok ikke.

Det går nok ann å høre med megler hvorfor de ikke har sett dette ved salg av bolig, og prøve å få dem til å betale. Men tror det gir mere hodebry enn det er verdt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •