Treg elektriker - brukte 5 timer på dette...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thumbs up Treg elektriker - brukte 5 timer på dette...

Jeg hadde en elektriker på besøk for en liten stund siden, fikk meg en stor overraskelse da regningen kom i posten. Han fakturerte fem timer for et arbeid jeg trodde skulle ta maks to timer. Under ligger bilder av arbeidet han utførte i gangen min, brukt paint for å vise hvor han trakk opp nye kabler.

Totalt kom dette på nærmere 5000,-

Det han gjorde var å trekke opp nye kabler i gangen min, samt koble på et lys i taket. Hans materialutgifter var kun kabler samt tre fordelingsbokser og noen klips for å feste kablene til veggen.

Nå lurer jeg på om jeg har grunnlag for å klage. Han som kom var helt OK, men jobbet forferdelig tregt, jeg sa at jeg kunne rydde opp etter han i et håp om å spare litt penger.

Så spørsmålet er altså - er dette noe som tar 5 timer for en normal elektriker å utføre?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skal skrive arbeidsordre, handle, trekke samt koble. All tiden skal føres på kunde. Fem timer var mye, men ser ikke bort i fra at det kunne tatt så lang tid om noen av røra var vanskelige...

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ER ENIG MED TRÅDSTARTER HER..ALLTID NÅR EN ELEKTRIKKER KOMMER PÅ ETT NYBYGG..HAN VET HVA HAN SKAL ALTSÅ...MEN SÅ KOMMER TOSKEN :SER SEG OM ETTER ETT STED Å BEGYNNE ROTE SITT, FOR SÅ Å OPPDAGE ,,JO VI MÅ JO HA TREKKERØR OG BOKSER..TOSKEN FORSVINNER OG ER TILBAKE ETTER 1-1,5 TIMER....**** ER ALLE ELEKTRIKKERE LIKE HJERNE DØDE..SKAL MAN BEGYNNE PÅ ETT NYBYGG ER DET VEL NATURLIG Å HA MED RØR OG BOKSER...ER VEL IKKE HELT UVANLIG AT MAN TRENGER DET FØRST....HAR ERGRET MEG GRØNN PÅ ALLE TULLINGENE SOM ER ELEKTRIKKERE...I TILLEG SKRIVER DE 8KR PR KM DE KJØRER ..OG DET BLIR MYE KJØRING....JEG SKAL BEGYNNE Å LA HAMMEREN LIGGE HJEMME Å SÅ OPPDAGE AT JEG FAKTISK TRENGER DEN OG SAGEN......LITT UTEFOR TRÅDSTARTERS TEMA MEN...AHHH SOM MAN KAN BLI IRRITERT...HÅPER JEG HAR VÆRT UHELDIG MED ELEKTRIKKERENE FOR ALLE KAN VEL UMULIG VÆRE LIKE HJERNEDØDE:twisted: :evil:

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare meg som ser ironien i innlegget ovenfor?

K

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontakt firma og si at du synes prisen var veldig stiv, og at du helst vil se en detaljert regning før du godtar prisen. Utfra bildene du har lagt ved ser ikke dette ut til å være en jobb som skulle tatt 5 timer, kanskje halvparten. Men det kommer selvfølgelig an på hvor erfaren fyren var.

* Hadde alt utstyr med seg?
    * Måtte han stadig ut for å hente ting?
    * Kjøretid?

Som tidligere nevnt, forlang detaljert regning og klag på prisen. Det værste som kan skje er at du får et nei

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster å værra kar vettu....
    Er elektriker i industrien så veit ikke helt hva noe sånnt koster med 5 timer effektiv jobbing er det ikke, men det er mye sjulte kostnader. Pluss at matriellet er svindyrt for firmaene handler med 40-90 % rabbat fra grosisten og fakturerer for mer enn fullpris.

Men har lissom ikke så mye valg viss man da ikke velger å gjøre det selv og det er ikke noe jeg anbefaler, la fagfolk gjøre jobben.

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kamerat av meg gikk på en slik smell som dette. Skulle "bare" ha opp et nytt punkt i taket i stuen+ en stikk kontakt. 2 stk elektrikkere i sving en dag, regning på 20 000+.
    Huskeregel: ALLTID hent inn pris på forhånd fra 3 forskjellige. Selv om du tar det på timer alikevel, så vet du maxpris, og kan sammeligne....

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20 000 for småtteri? Og kompisen din var så idiot at han betalte?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor land tid dette tar er litt vanskelig å si. men reelt sett så tar nok dette 2-3 timer. kommer an på hvilket underlag han skulle legge kablene på..

jeg tror jeg hadde fakturert 3 timer på denne jobben jeg, slik jeg ser det nå

Men det er mange som er flink til å fylle dagen sin hos kunder som deg, så jeg hadde nok tatt en telefon å spurt hvorfor det tok så lang tid! MEN ikke klag!! kun spørre! hvis du starter telefon samtalen med å være sur og klagete får du ikke noe igjen!!!!

Spør de, og heller juster surheten opp litt etterhvert

Justin Case: sykt ikke mer å si! Men det kunne ikke ha vært småtterier hvis de brukte en dag på dette?? eller?? tror det ligger mer bak

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det seg slik at han faktisk var hos deg 5 timer, eller er det bare det som står på regningen?

Jeg forsvarer ikke at det er en 5 times jobb, heller 3 som svante sier her.
    Kun synsing: dette ser ut til å være betongvegger, og da tar ting tid også.

Før han kommer til deg, så må han pakke sammen litt ting som skal brukes hos deg, han må skrive en arbeidsordre, og når han er ferdig, så skal han skrive material-liste, og skrive samsvarserklæring o.l. dokumentasjon.
    Det er desverre slik at slike små jobber er meget dyre, pga alle papirene som kommer på, disse nesten like selv om jobben er på 30timer, men da virker det mere naturlig og de bakes lettere inn.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen oppdatering her da.?

3timers jobb om han har et lite stykke å kjøre å fakturerer matrielluttak og dokumentering på kunden...
    4timer om det skulle være murvegg hvor alt må borres & plugges...

Det er ikke alltid elektrikerens feil om han ikke har med riktig utstyr...

Skjedde med meg på fredagen, skulle komplettere et påbygg, skjultinstallasjon...
    Pakket full bilen av alt jeg måtte trenge, stikk, brytere, masse PN i alle størrelser, 3x6mm til stigeleder til underfordeling osv...

Når jeg kom til kunden viste det seg at han skulle ha installert to soverom og ordnet opp rundt sikringsskapet......... :-? :evil:
    Hva gjør man da.? Må kjøre etter utstyr...

Enten er det planleggeren/tilretteleggeren i firmaet som ikke har gjort jobben sin, eller så er det kunden som ikke har informert godt nok...

Alt for ofte når man er ute på små jobber så kommer kunden når man er ferdig å sier at man må se på noe annet også å sette opp en stikk der å ny kurs til vaskemaskin osv...

Elektrikeren måtte kjørt trailer om man skulle hatt alt av utstyr man kunne få bruk for på en jobb.......

Kanskje elektrikeren som var til scanspeak var der for å planlegge jobben først så han viste hva han måtte trenge... For lite informasjon om jobben til å kunne starte på den.....

Pjuh.......

( Edit: MEN, ja det er mange med fagbrev som heller skulle vært arbeidsledige en elektrikere....)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84

Elektrikeren måtte kjørt trailer om man skulle hatt alt av utstyr man kunne få bruk for på en jobb.......

Eller Toyota Hiace lang type

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Eller Toyota Hiace lang type
    Får innstallsjonsutstyr for over 150 000 inn i en kort Hiace faktisk

Og om Toyota hadde begynt å lage lang Hiace med svingradius under 20 meter med 4wd så hadde det kanskje vært en brukbar bil også

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å kjøer lang hiace med stor henger du det er en kunst!! hehe

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Prøv å kjøer lang hiace med stor henger du det er en kunst!! hehe
    Det er prøvd, resultatet ble at hengeren måtte av når vi skulle snu

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det er flere da jeg var litt pinlig berørt når jeg sa at jeg ikke klarte å snu ops:

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik som eMTea skriver, det er mye dokumentasjon som skal skrives også.

Hater denne delen av jobben. Det er ikke morsomt å bytte 2 dimmere hos en kunde som tar 10 minutter, for så å sette seg godt ned i sofaen en halvtimes tid får å skrive dokumentasjon. Er glad jeg ikke er på små service mer enn jeg er.

EDIT:Kom på en *******s dag jeg hadde på jobben.

Skulle til en kunde, som vi hadde brukt før. Han som hadde bestilt alt var hos legen, og vi fant ikke matrielle. Sjefen sa jeg skulle da til kunden, fordi han hadde en baderoms lampe som skulle byttes, og jeg kunne begynne med den.

Kunden var ikke spesielt glad når jeg ikke hadde alt jeg trengte for hele jobben. Samt at jeg hadde litt møkkete utstyr etter å ha jobbet 3 dager ute i en hage i regnvær (min feil ).

Når jeg skulle bytte lampen, så hadde han kjøpt en lampe for vaier oppheng fra Belgia. Jeg sa jeg kunne montere den, men det ville ikke bli pent. Han klagde siden en annen elektrikker hadde montert en lignende hos datteren han. Etter mye frem og tilbake så skjønte han endelig problemet med lampen, da han hadde ringt produsenten i Sveits. Da var det gått 3 timer av dagen allerede.

Så kom alt matriellet. Som selvfølgelig skulle monteres skjult i ferdig stue. Spotter og dimmere. En type jobb jeg ikke hadde erfaring med siden jeg for det meste har jobbet kontorbygg. Fikk (flaut nok) hjelp av en lærling .

Kunden ble heldigvis bli når jeg fikk fikset en feil han hadde laget. Han hadde skrudd en hånkle knagg i bryter ledningen inne i veggen. Når jeg forklarte at hvis han hatt tatt på metall knaggen, og hans metall kjøkken benk samtidig, så ville han kanskje ha stryki med. Etter det så var han bli resten av jobben. Han ble heldigvis fornøyd til slutt.

Hater slike dager. Gi meg heller ett kontorbygg hvor ingen henger over ryggen hele tiden.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Hater slike dager. Gi meg heller ett kontorbygg hvor ingen henger over ryggen hele tiden.
    Enig! Er ikke glad i slike "småjobber" jeg heller!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av scanspeak
    HÅPER JEG HAR VÆRT UHELDIG MED ELEKTRIKKERENE FOR ALLE KAN VEL UMULIG VÆRE LIKE HJERNEDØDE:twisted: :evil:
    Takk for tilliten!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ganske nylig elektriker hjemme, og var for så vidt godt fornøyd med jobben og antall timer som ble fakturert. Men prisen på matriell må vel i basis si virket helt hensides.

Hvordan er det, forlanger de fleste elinstallatørene at de skal stå for materiellet når det gjelder ting som vanlige stikkontakter og brytere? Selv om jeg skulle kjøpt kontakter etc fra f.eks. Elko en del steder tror jeg prisen hadde blitt rundt 1/3.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •