Inskuddsrente og terror! Hvor plasserer dere sparepengene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Inskuddsrente og terror! Hvor plasserer dere sparepengene?

Å ha penger i banken er det ikke noe poeng i nå. Terrorfrykten blomstrer opp medfører at det er mer risikofylt å være på børsen. Hvor putter dere sparepengene når dere ikke kjøper AV-utstyr?

Er det for tiden noe som gir sikrere avkastning?

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Al Qaida aksjer når sikkert nye høyder snart..

Ellers er mine penger på sparekonto i banken..

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg plasserte 30% av studielånet i Odin Norden februar 2003. Det har hittil gitt en avkastning på nesten 34%. Ellers så har jeg kjøpt statsobligasjoner i 1998, som regnes som en "bankers" investering. De har gitt en avkastning på ca. 14% hittil. Det er så og si like sikkert som å ha pengene i banken, men gir en bedre avkastning.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt Skagenfondene (Vekst og Global) siden 1999, men solgte meg ut i fjor høst...gjett om jeg angrer på det nå...JA :evil:

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke penger?
    Kødder dere? Er det faktisk noen som tjener så godt at de sitter igjen med penger ved månedslutt?
    Sparefondet mitt er en søppelsekk med tomflasker som jeg panter en gang i måneden
    Gir ikke mye til avkasting. Menmen.
    Og så har jeg sef BSU da. :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De pengene som blir igjen ov studielånet etter at husleie og faste utgifter er betalt settes selvsagt inn på fond ja. Har gått voldsomt opp det siste året, men etter de siste dagenes handlinger ser jeg for meg at det kommer til å gå mye ned de nærmeste ukene. Bare de siste to dagene har fondet mitt stupt med flere prosent..

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ytterst få sparepengene jeg har står på sparekonto.... :? Ikke mye å hente der lenger....

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett penger i våpenindustrien!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man skal plassere penger er det viktig å tenke over:

- Tidshorisont
    - Risiko
    - Gebyrer (spesielt ved aktive fond)
    - Avkastning (selvfølgelig)

Tidshorisont:

Hvis man skal bruke pengene om få mnd eller kort tid inn i fremtiden, burde man holde seg unna fond/aksjesparing. Mange mener at sparing i fond bør ha en tidshorisont på 5-10år. I løpet av en 10-15 års periode vil man alltid få en nedgangstid (jmf business cycle altså en nedgangstid/oppgangstid)

Risiko:
    Man må bestemme seg for risikoprofil, ulike fond har ulik risikoprofil. De med høyest risiko svinger typisk (er definisjonen av risiko) mye mer en lavrisiko. Risikoen blir typisk målt i enten standardavvik eller beta.

Gebyrer:
    Aktive fond har generelt sett høyere gebyrer enn passive. Er ett diskutert emne. Noen mener at aktive fond lønner seg, noen mener at gebyrene spiser opp fortjenesten ved aktive fond. Dermed at passive fond lønner seg.

Avkastning:
    Står ofte (alltid) i sammenheng med risiko. Høyrisiko betyr at man bør stille strengere krav til avkastning. Jmfr kapitalavkastningsmodellen.

Mvh

Newcomer tendenfan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo delvis enig i at det ikke er mye vits i å ha pengene i banken... jeg har likevel en del av pengene på en konto hos Bankia Bank, de tilbyr jo i allefall 2,45% rente (forutsetter innskudd på min. 50 000). Slik som børsen og fondene varierer, bruker jeg kun det til penger jeg ser mer langsiktig med.

Tendenfan

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To ord: Fast eiendom.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    To ord: Fast eiendom.
    Tre ord: Ingen dum idé

Eller muligens ta opp et valutalån på ren spekulasjon til høsten, og satse på at de norske rentene nå er på bunn og vil stige igjen fra høsten av, samt at den norske krona gjør det samme.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte enebolig i 98 og er ikke gjeldfri enda 8)

Betalte 1,3 mill den gang og verdien er i dag ca 2,0 men, det er jo med fast eiendom som med aksjer at man får ikke tak i pengene før man realiserer.

Har plassert litt penger i diverse MLM selskaper som har gitt en del gevinst.

Bortsett fra det, investerer jeg mye penger i opplevelser i hjemmekinoen, og da tenker jeg ikke på hardwaren men filmer og musikk.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Har plassert litt penger i diverse MLM selskaper som har gitt en del gevinst.
    MLM = Multi Level Marketing = Europay, WGI, og lignende, ikke sant?

Jeg er for "straight" til å satse på noe sånn, men det er jo hyggelig at du har fått en urealisert gevinst. Realiser gevinsten, Arendal, før det er for sent.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hatt sparepenger siden jeg var 7 år Bruker hver eneste krone av lønnen samme måned som jeg får den.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eiendom er regnet som en ganske sikker investering (spesielt i Norge), men man skal være klar over at det kan komme sjokk i dette markedet også som alle andre markeder. Er f. eks. endel som beskylder eiendomsmeglere for å "spå" eiendomspriser som er for høye (de vil ha egeninteresse av dette, og at motargumentene ofte ikke kommer frem). Det er mange som også mener at eiendomsmarkedet er overopphetet for øyeblikket pga lave renter. Og når en rentehevning kommer, vil boligboblen sprekke. Noen nevner at folk investerer alt for mye i eiendom og for lite i andre markeder, slik at dette også driver prisene på eiendom opp.

MLM; vel skal være litt forsiktig når jeg uttaler meg, men jeg hadde nok ikke satt pengene mine der. Mange av disse selskapene spiller "Tommyball". Men hvis man vil lære mer; så vil en "objektiv" part være Kapital hvor man hadde en lang reporasje om MLM for en stund siden.

Valuta: Ja det er mange som har tjent penger på dette, men å ta opp lån i fremmed valuta f. eks. vil være å gamble med sin egen økonomi. Må huske at den potensielle nedsiden er like stor som oppsiden. Valuta er en av de vanskeligste markedene å predikere. Mange faktorer som spiller inn. Før når NB styrte etter kursen på norske kroner, var det veldig mange som tjente penger på valuta. Hvis man fant en feilprising, så kjøpte man seg opp i den valutaen og ventet på at NB skulle korigere feilen. Nå er valuta kursen flytende.

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er interessert, så står det en dobbelside i Dagens Næringsliv om "Småsparernes dilemma", og den gode utviklingen i boligmarkedet...

Konklusjonen var vel fritt gjengitt:
    Ved:
    - Lave renter
    - Gode jobbutsikter
    - God inntektsutvikling

Da vil boligmarkedet være ett godt sted å plassere pengene, og vil faktisk kunne slå børsen (i gitte tilfeller; her har man ett fiktivt regnestykke hvor man kjøper bolig med utleiemulighet, selger etter 3 år for å finne avkastningen)

Men det er alltid noen men... F.eks kan de ulike forutsetningene endres, eller politiske endringer (som f. eks. hvis det blir lettere å bygge ut hybler og småleiligheter rundt sentrum; tilbudsøkning vil føre til press i prisene)

Det står dessuten om spekulasjoner om at børsen i Norge er overopphetet sammenlignet med andre børser. Og en liten diskusjon om småsparernes dilemma.

Edit: http://www.dn.no/forsiden/article181589.ece

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet....52&cat=112

Mvh

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå plasserer vel de fleste brukerene av dette forumet pengene sine i fast eiendom fordi de trenger ett sted å bo, og ikke nødvendigvis som spekulasjon.

At man i de aller fleste tilfelleg tjener penger på det er en ren bonus slik jeg ser det.

Men, de fleste skal jo ha ny bolig igjen, og da koster den tilsvarende mer :roll:

Man skal være svært forsiktig med hvilket MLM selskap man måtte velge å gå inn i, og tenke langsiktig som med de fleste andre investeringer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Nå plasserer vel de fleste brukerene av dette forumet pengene sine i fast eiendom fordi de trenger ett sted å bo, og ikke nødvendigvis som spekulasjon.

At man i de aller fleste tilfelleg tjener penger på det er en ren bonus slik jeg ser det.
    Ja, men man kan kjøpe aksje/eiendeler i så mangt! Trenger ikke å plassere i HELE huset/eiendommen. Dessuten kjøper noen hytter osv. De fleste gjør nok som du sier. Men man tar jo faktisk en investering, hva hvis boligmarkedet får ett krakk?
    Man kan man jo velge å investere i en liten bolig i stedet for stor... Mange muligheter!

Ellers hvis man liker litt risiko så kan derivathandel være noe...
    Financial weapons of mass destruction
    Mvh

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer selv følt på hvor man skal gjøre av det "overskuddet". Å betale ned lån er lite vits i nå for tiden synes jeg i hvert fall..

BMA
    Aksjefond
    Hedgefond
    Eiendom

Mye å velge blant da..

Om det er noen som trenger rådgivning av en professjonell rådgiver i Trondheimsområdet, så skriv gjerne en PM, så formidler jeg kontakt.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •