Inskuddsrente og terror! Hvor plasserer dere sparepengene? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er hus/eiendom en risikofri investering?

Det er ikke noe problem å sette opp en portefølje som har lik risiko som eiendom. Hvis jeg ikke husker feil så har eiendom et standardavvik på 13-14%, mens indexen på børsen har 22-23%. Oslo børs har også ligget på den effektive fronten sett i globalt perspektiv.

Et annet spm, er det et mål i seg selv å være gjeldfri? Sett fra en bedrifts perspektiv, så er en gjeldfri bedrift ideelt for ledere (som kan slappe av), og ikke for eiere. Mange har da en målsatt gjeldsandel. Det er mulig for pensjonister å låne på hus som er gjeldfrie, mot at banken har pant i huset selvfølgelig. Ved endret tilstand selges huset og banken får oppgjør, pensjonistene får levd livet.

Mvh

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Er hus/eiendom en risikofri investering?
    Nei, men det har i de fleste deler av landet en lavere risiko enn aksjer. Om du ser hva jeg skrev så sa jeg ikke at man skulle kjøpe eiendom, men å investere i nedbetaling av boliglån man allerede har. Da blir hele aspektet med at eiendommen skulle kunne tape seg i verdi borte. Jeg kan ikke forestill meg et scenario hvor nedbetaling av et lån skulle være bortkastet eller ikke lønne seg.
    Det er ikke noe problem å sette opp en portefølje som har lik risiko som eiendom.
    Jeg vil gjerne se en portefølje som har lavere risiko enn å betale ned på et lån som man allerede har. ;-)

Robert-

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Da blir hele aspektet med at eiendommen skulle kunne tape seg i verdi borte. Jeg kan ikke forestill meg et scenario hvor nedbetaling av et lån skulle være bortkastet eller ikke lønne seg.
    Det er ikke noe problem å sette opp en portefølje som har lik risiko som eiendom.
    Jeg vil gjerne se en portefølje som har lavere risiko enn å betale ned på et lån som man allerede har. ;-)
    Robert-
    Hvis man skal sitte på eiendommen til man forlater jorden, så er det muligens irrelevant hvorvidt eiendommen stiger eller synker i verdi. Men da er det vel irrelevant hva verdien på eventuelle aksjer er også, hvis man skal eie disse så lenge.

Jeg ser poenget ditt, med at man investerer for å redusere gjeldsbyrden, dermed også risikoen. Og for de aller fleste vil nok dette være lønnsomt/lurt, spesiellt siden noen låner til over ørene (disse har dog ikke så mye å plassere).
    Men det er ikke dermed sagt at dette er det beste for alle. Hvis man har liten samlet gjeld (relativt til samlede verdier), og stabil inntekt, så ser jeg ingen grunn til å la være å investere alternativt. (Men det er dog min risikopreferanse, din er tydeligvis anderledes ;-) )

Mvh

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Jeg ser poenget ditt, med at man investerer for å redusere gjeldsbyrden, dermed også risikoen. Og for de aller fleste vil nok dette være lønnsomt/lurt, spesiellt siden noen låner til over ørene (disse har dog ikke så mye å plassere).
    Det er egentlig ikke det som er poenget mitt. Poenget mitt er at om man allerede har et hus og har penger å investere så er det kun 2 måter i investere de pengene helt uten risiko: Bankinnskudd og nedbetaling av boliglån. Nedbetaling av boliglån vil da klart være det mest lønnsomme.

Det er selvsagt en risiko for at huset taper seg i verdi, men det er en risko man tidligere tok ved å kjøpe huset og den blir helt uendret av om man investerer i nedbetaling av gjeld eller ikke. Du blander sammen investering i eiendom og investering i nedbetaling av lån. Dette passer tydeligvis ikke med formlene du har lært deg. ;-)

Selvsagt finnes det investeringer som kan gi større avkastning, men disse vil ikke være uten risiko.

Robert-

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå er for det første ikke bankinnskudd helt risikofrie hvis man tar utgangspunkt i realavkastning. Når det gjelder lån så er inflasjon et gode. Man har like fullt inflasjonsrisiko. Hvis man hadde hatt et skilt over døra som sier hva verdien av huset til enhver tid er, så hadde man kanskje blitt litt overrasket. Man kan ved å diversifisere reduseres risikoen man allerede har påtatt seg ved å investere i eiendom. En annen måte er som du sier å redusere gearingen.

Lån og investeringer kan ikke ses på hver for seg, de må alltid ses på samtidig, da de i sum sier hvilken grad av risiko man påtar seg.

Til informasjon så lærer man ikke bare formler i praktisk porteføljeforvaltning. Hvis det er ønskelig kan jeg godt dra frem flere formler.

Mvh

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine "sparepenger" går til å betale ned lånet på leiligheten samt pusse den opp.
    har forøvrig også begynt å titte etter feriebolig i Frankrike, Spania, portugal eller italia sammen med svigers.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammen med svigers? Da er det vel greit med litt plass:
    http://www.finn.no/finn/object?finnkode=5042000

Robert-

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke helt jeg, det var litt lite da :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar to.

Når det gjelder sommerhus i utlandet, er det plutselig mange flere ting å tenke på... bla Valuta.. Hvis man trenger lån, bør disse være notert i norsk eller utenlands valuta? (Jeg ville valgt norsk, da dette reduserer usikkerheten ved avdrag/rente betalinger.) Men hvis man skal selge så har kanskje valutaen endret seg, samtidig som verdien på boligen har endret seg. Men uansett, valuta virker som er mean reverting på lang sikt.

Mvh

Parykiller :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HER har jeg mine penger... renter hver dag...
    Dette er IKKE MLM, men HYIP (hyper yield investment program).

IDE: investerer du $2000 her, setter compunding rate til 0% de første to månedene, har du fått tilbake dine $2000 (altså er tapet lik null hvis det går under, og alt du tjener etter dette er ren gevinst!)

men det er en viss risiko...
    (hint: plasser pengene dine spred ut over i forskjellige HYIP, dermed kan du finansiere et tap hvis et programm går under... :wink: )

gammel tråd, men hvorfor ikke svare tenkte jeg, like aktuelt i dag vel!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    • We are not an MLM company. You do not need to enrol other people to receive profit.
    • But if you choose to tell other people, you will earn extra money through bonuses
    ehe

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The software we have implemented on our website is unique and designed to be absolutely hackerproof.
    :lol:

We would like to remind you that a 50% withdrawal fee applies if you withdraw your principal before 6 month
    Q. Can I contact you by phone?
    A. Normally, for security reasons, we prefer not to give our phone number to our customers.
    De som ikke kan se at dette lukter svindel lang vei fortjener å miste sparepengene sine.

Robert-

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som det er et fond, som benytter seg (bevisst eller ubevisst) av Fama/French findings. Jeg hadde dog ikke investert i ukjente utenlandske fond.

We would like to remind you that a 50% withdrawal fee applies if you withdraw your principal before 6 month since the date of initial deposit elapse, between 6 and 12 months – a 25% withdrawal fee, between 1 and 3 years – a 10% and over 3 years – a 5% fee. Please read our FAQ section for detailed info on why we charge early withdrawal fees.
    Dette skal gi incentiver til å plassere lenge, og det er viktig å være klar over dette. Det virker ekstremt høyt.

Obs..

Prime-Fund.com is an investment project of private nature and is not available to general public. Your participation in this project is treated as a private business transaction between you and Prime-Fund.com and, therefore, is exempt from the U.S. Securities Act, and all similar acts of other jurisdictions.

The Prime-Fund.com is NOT a licensed bank or security. Prime-Fund.com is not registered with any regulatory bodies, such as SEC, NASD or other similar organisations from other jurisdictions.

All the information you receive from us is unsolicited, private communication of privileged, proprietary, and confidential information intended for you only. You agree to keep it private and not to disclose to any third party unless this information is obviously of a public nature.
    Presently we charge a 6.5% administrative fee on all deposits made and a variable fee on withdrawals (fra 50% til 5%)
    Dette er det bare å holde seg unna, de er for det første steindyre. For det andre er det høy risiko (investerer i small cap, usikkert om de diversifiserer (hvis ikke høy usystematisk risiko)). Dessuten er det tvil om seriøsiteten.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi får se...
    jeg har i hvertfall tjent opp (og tatt ut) det jeg satte inn i programmet, så alt heretter er ren gevinst!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns jeg har hørt noe det samme fra T5PC og WorlGames folk

Bare at du legger en link som er laget slik at DU tjener på det hvis noen satser på det/blir lurt av det gjør at jeg ikke dine uttalers om at du har tjent inn dine penger med en svær spade salt.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •