Optimal synsavstand

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optimal synsavstand

Burde vel finnes mange poster om dette emnet, men fant ikke noen poster ved et søk. Lager derfor en her - evt. kan jo noen geleide meg til en post om dette emnet

Sitter her og ser på å kjøpe et nytt plasmatv. Valget ligger mellom Komplett.no - Panasonic 42" Plasma TV TH-42PZ700E 1920x1080p, 5000:1, 3xHDMI, Full HD og Komplett.no - Panasonic 50" Plasma-TV TH-50PZ700E 1920x1080p, 3xHDMI, Full HD - altså 42 og 50 tommer. Dog det sett hvis 50-tommeren noengang kommer på lager da

Uansett. Jeg har jo selvfølgelig mest lyst på 50-tommer, men jeg har ca 2 meter mellom sofaen og stereobenken, synsavstanden når en sitter oppreist blir vel ca 2,5-2,8 meter. Tv-en skal ikke henge på veggen, men stå på stereobenken.

Er det noen tanker her om hva en skal velge til en sliks synsavstand?.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av allyse
    Burde vel finnes mange poster om dette emnet, men fant ikke noen poster ved et søk. Lager derfor en her - evt. kan jo noen geleide meg til en post om dette emnet

Sitter her og ser på å kjøpe et nytt plasmatv. Valget ligger mellom Komplett.no - Panasonic 42" Plasma TV TH-42PZ700E 1920x1080p, 5000:1, 3xHDMI, Full HD og Komplett.no - Panasonic 50" Plasma-TV TH-50PZ700E 1920x1080p, 3xHDMI, Full HD - altså 42 og 50 tommer. Dog det sett hvis 50-tommeren noengang kommer på lager da

Uansett. Jeg har jo selvfølgelig mest lyst på 50-tommer, men jeg har ca 2 meter mellom sofaen og stereobenken, synsavstanden når en sitter oppreist blir vel ca 2,5-2,8 meter. Tv-en skal ikke henge på veggen, men stå på stereobenken.

Er det noen tanker her om hva en skal velge til en sliks synsavstand?.
    Har du gode kilder og har tenkt å se film eller spille spill på den så er det vel bare å gå for 50" - jo større jo bedre?

Men hvis du bare skal se dagsrevyen så holder det med 42".

Men hvis du ikke har tenkt å bruke den til HD eller spilling ville jeg kanskje valgt HD-Ready i stedet - PX700?

Hvis du i tillegg ikke kommer å bruke lyden fra selve tven men har receiver - så velg PZ70 eller PX70?

Leste her om dagen at Full-HD plasmaen til Panasonic i 50" bruker formidabelt med strøm.....

Men kanskje denne tråden burde ligge under "TV-Apparater"?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en såpass kort avstand til skjermen tror jeg du kan begrense deg til 42''.
    Kanskje til og med 40'' faktisk.

Er det ikke en formel som sier at beste inntrykk av bilde fåes ved å sitte i avstand 5x skjermens høyde?

Er en annen tråd her:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...latskjerm.html
    med link til denne kjekke guiden:
    Hjemmekino.no - Guide - TV guide - Råd og tips

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •